Hoi,
Samen met mijn vriend gaan wij aanstaande 11 december op reis naar Vietnam. We vliegen aan op Ho chi ming waar wij een hotel voor 2 nachten hebben geboekt. Hierna ligt alles nog open. Op 2 januari reizen wij weer terug vanaf Ho Chi Ming. We gaan backpacken en hebben niet een specifieke voorkeur voor hotels of andere accomodatie (meer wat er op ons pad komt)
Ik zou graag het reisschema willen voorleggen omdat ik hier nog wat vragen over heb.
Het idee is:
12-14 dec Ho chi ming
14-16 dec Mekong delta
17-18 dec richting Dalat ( ik lees hier veel over, dat bijvoorbeeld de omgeving vooral mooi is en Dalat zelf niet zo. Hoever is het reizen vanaf Ho Chi ming. Is een open bus ticket dan het handigst en is het de moeite waard?)
19 dec richting Hoi an (wat is het handigst vanaf Dala: trein, bus vliegen? Hoe lang reizen en vanaf waar vertrek je?)
20 tot en met 25 dec willen we dan in hoi an, my son en hue gaan kijken. (Is hoi an naar Hue met de trein een goede optie?)
Daarna willen we vanaf Hue vliegen (is dat dan vanaf Danang?) naar Hanoi daar zijn we dan zeg maar 26 december tot en met 1 januari. Hier willen Hanoi bekijken en de Halong Bay. (is Sapa in dit tijdsbestek ook nog mogelijk?, want wat zijn de afstanden van Hanoi naar Halong Bay en van Hanoi naar Sapa?
Op 1 januari willen we terug vliegen ho chi ming om daar op 2 januari nog naar de tunnels te gaan en savonds laat terug te vliegen naar nederland.
Klopt het dat in december de tempraturen in het zuiden rond de 30 graden zijn en in centraal en het noorden zo rond de 21 graden.
Tot slot nog een misschien een wat onnozele vraag over de easy riders. Begrijp ik het goed dat je dus afstanden af kunt leggen achterop de motor. Super gaaf natuurlijk en waar in ons reisschema zou dit kunnen? en hoe vindt je zeg maar de personen van wie je op aan kunt…heeft iemand hier nog tips over.
Verder lees ik nog wat over oud en nieuw in Ho chi ming, heeft iemand ervaring met oud en nieuw in Hanoi?
Wij waren in Januari in Vietnam voor 23 dagen.
En hebben 1 dan regen gehad in Hanoi.
De afstand van Hanoi naar Halong Bay was bij ons met de bus 4u.
Koffiestop inbegrepen.
Voor Sapa gingen wij met de nachttrein uit Hanoi.
Vertrek 22u. in Hanoi aankomst om 06u. in de morgen in de buurt van Sapa.Daarna nog een busrit maar deze tijd weet ik niet meer denk zo’n
uurtje.
Ook deden wij in Sapa een uitstap naar Baca.
Is ook wel een ritje van een paar uur.
Ons verslag in de vorm van een video vinden jullie hier:
Ow ik word gewoon jaloers! Ik ben namelijk net terug en heb de omgekeerde route gedaan, jullie gaan nog: heerlijk!
Ho chi min - Dalat is zo’n 8 uur met de bus. Is ook je enige optie want er rijdt geen trein.
Dalat is inderdaad zelf niet echt bijzonder. De omgeving wel en het is dan ook zeker aan te raden met een Easy rider naar Nha Trang te gaan in 2 of 3 dagen en vanaf daar de nachtbus naar Hoi An te pakken. De nachtbus doet er 11 uur over en als je niet te lang bent en niet veel handbagage meeneemt is dat prima te doen. Van Da Lat naar Hoi An is verder alleen per vliegtuig te doen denk ik, maar dan zie je weer weinig van de omgeving. Een Easy rider vindt je op straat, op aanbeveling van andere backpackers of via internetfora (zoals deze). Ze hebben allemaal boekjes met reviews van klanten bij zich. De mijne woont in Nha Trang en ik kan je zijn gegevens geven als je wilt. Kostte 65 dollar per dag incl accomodatie maar is het zeker waard!
Hoi An-Hue kan met trein en bus en duurt beide ongeveer even lang: uurtje of 4 dacht ik. My Son is een tourtje van een halve dag en op elke straathoek te boeken in Hoi An.
Ik ben ook vanaf Hanoi naar Da Nang gevlogen (gaan jullie dus omgekeerd doen). Het is iets duurder maar boek bij Vietnam Airlines want mijn ticket bij Jetstar werd twee dagen van tevoren geannuleerd en dat was echt heel naar.
Voor rest klinkt het echt prima allemaal en Wama heeft je andere vragen al beantwoord.
Succes met het samenstellen van je schema!