Hallo Vietnam fans!
Ik zou graag met jullie even mijn voorgenomen reisroute door willen nemen om te checken wat jullie ervan vinden? En of ik zo een beetje goede haalbare planning heb gemaakt??
Aankomst 9 januari. Hanoi
10 jan. Hanoi
11 jan. Hanoi
12 jan. Hanoi -> Halong Bay met 's avonds overnachting Halong Bay of moet ik hier nog een extra dag voor uittrekken?
13 jan. Halong Bay -> Hanoi
14 jan. Hanoi -> Ninh Binh overnachten in Ninh Binh
15 jan. Ninh Binh richting Hoi An. Kunnen we dan beste weer terug naar Hanoi en dan vliegen naar Hoi An (Danang) of gaat er een trein of bus van Ninh Binh naar Hoi An. (hoe lang doet die erover)?
16 jan. Hoi An (reisdag?)
17 jan. Hoi An
18 jan. Hoi An
19 jan. Hoi An -> Dalat
20 jan. Dalat
21 jan. Dalat -> Mui Ne (welke vervoersmogelijkheden raden jullie aan?)
22 jan. Mui Ne
23 jan. Mui Ne
24 jan. Mui Ne -> Ho Chi Minh (welke vervoersmogelijkheden raden jullie aan)
25 jan. Ho Chi Minh (dagtocht Mekong)
26 jan. Ho Chi Minh luchthaven naar huis
Is het strand Mui Ne een aanrader om in deze route op te nemen. We willen graag paar dagen naar het strand.
Ik hoor heel graag of we zo een beetje oke planning hebben gemaakt?
Halong Bay heeft een ‘cruiseschema’ van vertrek rond 12 uur en aankomst terug volgende ochtend rond 11 uur. Wat je wilt 12e-13e kan dus (transfer Hanoi-Halong 3-4 uur) maar wel krap plannen.
15-16: over land is dat toch wel een uurtje of 16 reizen. Meeste mensen vliegen het, vanaf Hanoi weer inderdaad.
19e: no way dat dit in één dag te doen is. Wij reden met auto-chauffeur rond de 7-8 uur van Hoi Anh naar Nha Trang en vandaar is het nog een uurtje of 4 naar Dalat, door de klim (1000 meter haarspeldbochten) gaat dat niet zo snel.
21e: Zal een uur of 5-6 over de weg zijn, en vandaar naar Saigon een uur of vier.
Sorry kan je niet veel verder helpen met bus/trein, wij hadden auto…
Het schema is te doen maar er zit wel heel veel reistijd in.
Als ik alles een beetje bij elkaar tel is alleen het rijden over de weg of treinen al snel 2.5 dagen aan 1 stuk. Reken je je lunches en andere stops erbij en het overstappen en wachten op trein of bus kom toch gauw aan 3.5 / 4 dagen aan vervoer.
Waarom ninh Bin; je bent er maar een paar uur en kost je bijna 2 dagen?
Ninh Binh naar Hoi An is 550 km en met gemiddeld amper 60 km per uur + de stops al snel 11/12 uur.
Daarom misschien zo
10-1 t/m 13-1 volgens plan
14-1 vliegen naar Danang/Hoi An
14/15/16 Hoi An
17-1 vliegen (1 uur )/ bus ( 8 uur) naar Nha Trang
Hier kan je een keuze maken want door naar Dalat is geen optie wanner je over land gaat reizen, zoals Erik ook al vermelde.
Of strand pakken in Nha Trang; optie voor strand, relaxen en uitgaan.
Of doorgaan naar Mui Nee; strand en relaxen.
Hier verblijven van 17-1 t/m 20-1
20-1 naar Dalat t/m 22-1 ( via de weg met bus of prive ) 5 uur incl lunch
22-1 vliegen naar Saigon (1 uur ) / bus 8 uur
22-1 tm 26-1 Saigon
In Saigon heb je nu de keuze voor bijv. een 2-daagse tour voor de Delta ( aanrader ivm drijvende markt in Can Tho ), 1 dag voor Saigon en misschien de tunnels en een dag voor de laatste souvenirs.
Is natuurlijk op elk moment meer dagen in te passen en die ergens anders te laten vervallen.
Ik weet niet of dit een planning is voor 2011 of voor 2012, maar januari is wel het hoogseizoen in Viet Nam dus kan misschien wat langer zoeken worden voor onderkomen wanneer je niets vooraf geboekt hebt. Denk hierbij ook aan de eventuele vliegtickets, slaapcoupés ed.
Reken voor een vliegticket ec op 50 dollar pp per traject zonder de transfers naar het hotel/hostel.
Onderstaande link geeft je een idee van de afstanden over de weg, en houdt een gemiddelde snelheid van 60 km/hr aan. Op sommige stukken is die zelfs nog lager. Deze gemiddelde zijn ook voor de trein van toepassing.
Ik heb niet veel toe te voegen aan bovenstaande tips. Wat betreft reizen van DaLat naar Mui Ne en van Mui Ne naar HCMC raad ik een open bus ticket aan (alweer ;)). Is goedkoop en je kunt dit bij alle tourbureautjes regelen en vaak ook in je hotel (de goedkopere ‘backpackers’ hotels). Over het algemeen word je ook nog eens bij je hotel opgehaald en bij andere hotels gedropt om deze te bekijken. Je bent wel wat uurtjes onderweg, maar geen hele dag. Ik denk dat dat wel te doen is.
Ik ben het gedeeltelijk met bovenstaande reacties eens.
Er zit inderdaad veel reizen in je schema, maar op zich is reizen in Vietnam wel goed te doen. Wat ik aan zou raden is om zoveel mogelijk 's nachts te reizen.
In het kader daarvan zou ik Ninh Bin omruilen voor Hue. Je kan simpel met de nachttrein van Hanoi naar Hue. Zo ben je geen dag aan het reizen kwijt. Van Hue door naar Hoi An is maar een paar uurtjes.
Van Hoi An naar Dalat is inderdaad een stuk, maar vanuit Hoi An rijden er nachtbussen naar Dalat. Deze nachtbussen rijden wel over Na Thrang, dus wil je je tijd echt efficient indelen, dan zou ik Mui Ne omruilen voor Na Thrang en dit voor Dalat inplannen.
Daarna vanaf Dalat naar Saigon, zoals Ton ook al voorstelde.
Verder zou ik persoonlijk een dag korter in Hanoi blijven en die extra in Saigon doorbrengen. Op die dag kun je bijv. halve dag Cu Chi tunnels doen en naar War Remnants Museum.
Dan krijg je zoiets al dit:
10 jan. Hanoi
11 jan. Hanoi -> Halong Bay met 's avonds overnachting Halong Bay
12 jan. Halong Bay -> Hanoi
13 jan. Hanoi -> Hue (nachttrein)
14 jan. Hue
15 jan. Hue –> Hoi An (bus)
16 jan. Hoi An
17 jan. Hoi An
18 jan. Hoi An -> Na Thrang (nachtbus)
19 jan. Na Thrang
20 jan. Na Thrang