Vragen over emigreren naar Cancun / Playa del Carmen

Hoi,

Ik wil in april 2011 verhuizen naar Cancun/playa del Carmen om daar te gaan wonen en werken. Mijn vriendin woont in Mexico en wil daar samen gaan wonen. Zijn er mensen die mij kunnen vertellen welke documenten ik allemaal nodig heb om mee te nemen en waar ik allemaal op moet letten?? Wat wel en niet verstandig is om te doen, en ook of werk en een woning vinden makkelijk is daar?
Wat is het beste om aan pesos mee te nemen voor het begin? En hoe zit het met vliegtickets?? One way ticket met uitloop voor een half jaar of zo. En met visum en zo?? Alle info is welkom.
Iedereen die me kan helpen, kan een berichtje hier achter laten of nog beter: me emailen op: epco1977@live.nl

Alvast bedankt voor iedereen die informatie wil geven hierover. Wordt enorm gewaardeerd

Hoi, er is al heel veel over geschreven door iedereen maar zal even snel proberen om je wat te helpen.
Het belangrijkste document wat je moet halen is een internationaal uitreksel uit het geboorte register (te halen in de plaats waar je geboren bent) en voorzien van een apostille IN HET SPAANS zodat je het document niet hoeft te laten vertalen (deze is te krijgen bij de rechtbank of kanton in de regio waar je geboorteplaats bij hoort). Ik zelf heb er toen drie gehaald maar je behoud altijd het origineel en deze kan je telkens overal gebruiken. Verder kan je je belangrijkste diploma’s laten voorzien van een appostille. Een internationaal bewijs van uitschrijving (mijn ervaring is dat niet elk immigratie kantoor hier om vraagt maar beter te veel documenten als 1 te weinig).
Indien je de intentie hebt om hier voor langere tijd te blijven zou ik gaan voor een FM2 aangezien je dan na een aantal jaar deze om kan laten zetten naar een permanent verblijfs document.
Wat betreft peso’s, deze kan je het beste hier gewoon pinnen aangezien je dan de beste wissel koers krijgt dus je rekening in Nederland nog even aanhouden.
Een One way ticket gaat niet lukken aangezien je nog geen verblijfsdocument hier hebt dus je moet een retour datum laten zien op je ticket. En vaak is een enkele reis nog duurder dan een retourtje.
En ja werk en woning is nog steeds het beste om hier ter plaatse te regelen er is van afstand eigenlijk niet echt veel te doen daaraan.
Hier nog een link van de vernieuwde site van de INM: http://www.inami.gob.mx/
Succes verder en mocht er nog wat zijn hoor ik het wel weer.
Groeten, Patrick

1 like

THX patrick. Ik had al dingetjes gelezen hier, maar het stond zo verspreid dat ik er gek van werd, hihihi. Hier kan ik wel veel mee en bedank je diep uit mijn hart.
Groetjes

Wanneer je gaat zoeken naar Vliegtickets Cancun, hou dan een maximaal verblijf van 1 maand aan. Dat is bij veel goedkope tickets een randvoorwaarde.
De terugreis hoef je niet te gebruiken (let op: andersom werkt dit niet, zodra je een deel van het ticket niet hebt gebruikt worden alle navolgende vluchten voor je gecancelled)

Succeswww.vliegticketcentrum.nl
- cancunpagina

Als je hier voor kiest houd er dan wel rekening mee dat je FMM die je op het vliegveld krijgt dan ook maar 30 dagen is en in die tijd moet je je proces om een FM3 of FM2 aan te vragen gestart zijn.

Mvg.
Patrick

THX again. Zal ik zeker voor zorgen, maar dat kan ik doen als ik daar ben of moet ik dat hier al aanvragen?

Kan je gelijk al een FM2 aanvragen tegenwoordig? Dacht dat je minimaal 3 jaar FM3 nodig had daarvoor? Of is dit gewijzigd?

“let op: andersom werkt dit niet, zodra je een deel van het ticket niet hebt gebruikt worden alle navolgende vluchten voor je gecancelled”

Kunnen jullie hier wat meer info over geven ? geldt dat voor bepaalde maatschappijen ? of afhankelijk van je fm3-fm2 ? dank Carolien

Een algemene regel in de luchtvaart is dat wanneer een deel van een ticket niet gebruikt wordt, de rest van het ticket gannuleerd mag worden.

Bijvoorbeeld: je wilt van Amsterdam naar Londen (enkele reis) maar je koopt Londen-Amsterdam-Londen (een retour vanuit Londen dus). Omdat je het gedeelte Londen-Amsterdam niet hebt gebruikt zal het gedeelte Amsterdam -Londen worden geannuleerd. De maatschappij mag veronderstellen dat je niet in Amsterdam bent om mee terug te vliegen.
Terecht of niet terecht, daar zijn al rechtzaken over gevoerd.

Vlieg je in ditzelfde voorbeeld alleen Londen-Amsterdam, dan komt de maatschapppij er pas bij het retourvertrek achter dat je niet vliegt en gebeurt er verder niets.