Vragen en tips omtrent reisschema Maleisie & Bali

Hoi! Mijn vriend en ik gaan volgende zomer drie weken naar Maleisie en we hebben na lang rondneuzen en informatie opdoen eindelijk een reisschema samengesteld. Aangezien dit voor ons beide de eerste keer is dat we naar een Aziatisch land gaan, zijn we nog wel met wat vragen blijven zitten. Ons reisschema is als volgt:

Vr 1-aug AMS - Kuala Lumpur
Za 2-aug 16.50 Kuala Lumpur
Zo 3-aug Kuala Lumpur
Ma 4-aug Kuala Lumpur
Di 5-aug Cameron Highlands
Wo 6-aug Cameron Highlands
Do 7-aug Penang
Vr 8-aug Kuching
Za 9-aug Kuching
Zo 10-aug Kuching
Ma 11-aug Kota Kinbalu
Di 12-aug Kota Kinbalu
Wo 13-aug Kota Kinbalu
Do 14-aug Bali
Vr 15-aug Bali
Za 16-aug Bali
Zo 17-aug Bali
Ma 18-aug Bali
Di 19-aug Bali
Wo 20-aug Bali
Do 21-aug Kuala Lumpur
Vr 22-aug Kuala Lumpur
Za 23-aug 23.15 Kuala Lumpur - AMS
Zo 24-aug 11.00 Amsterdam

De reden dat we slechts een dagje in Penang doorbrengen is omdat we vandaar gelijk door willen vliegen naar Kuching. Nu zouden we graag de ochtendvlucht willen nemen, maar deze vertrekt al om 7 uur 's ochtends. Is het te doen om 's nachts van je hotel naar het vliegveld te komen, of zijn er dan bijna geen taxi’s op straat? Hoe lang zou het ongeveer duren om met de bus van CH naar Penang te gaan? Ik heb op internet tijden gevonden die uiteenlopen van 3 uur tot ongeveer 8 uur, dus ik weet niet goed wat ik u moet geloven.
Ook vroeg ik me af wat ongeveer de juiste tijd om de vliegtickets bij AirAsia te boeken, wat de goedkoopste periode is.

Alvast bedankt!

In Maleisie wordt 24/7 geleefd. Het is geen enkel probleem om midden in de nacht een taxi te vinden. Heb je daar geen vertrouwen in, dan kan je ook de dag vooraf een taxi boeken (op straat). Je kan ook je hotel vragen om een taxi voor je te regelen.

De precieze bustijden in Azie zijn moeilijk in te schatten. Er is zo vaak een verkeersopstopping. Daarnaast maakt het verschil of je een snelbus neemt of een bus die op elke hoek van de straat stopt. Zeker wanneer er steeds veel mensen in en uit moeten (met de nodige bagage) dan kan het lang duren.

Vliegrickets met Air Asia kun je het best ruim voor vertrek boeken. Je kan je aboneren op hun nieuwsbrief, en kijken wanneer er goede acties zijn. Wacht zeker niet tot een paar dagen voor vertrek.

Ik vind het overigens een beetje onlogisch dat jullie zowel naar Kuching als Kota Kinbalu willen. Kijkend naar de reistijden dan ben je maar 1-2 dagen ter plekke, dat is net genoeg om de stad te zien maar niet om veel van de omgeving te ontdekken. Ik zou daarom kiezen voor 1 van de 2.

Ook je tijd in KL is best kort. Je hebt tijd nodig om te acclimatiseren, ook omdat je nog niet eerder in Azie bent geweest. Er is genoeg te doen!

Bedankt voor je snelle reactie!

Zo te lezen hoef ik me dus geen zorgen te maken over de ochtendvlucht :slight_smile: Dat maakt het een stuk gemakkelijker.
Ik heb al op de website busonelinetickets.com gekeken voor de bussen in Maleisie, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken of dat rechtstreekse bussen zijn of bussen die, zoals jij al zegt, in praktisch iedere straat stoppen. Is er een manier hoe je dit te weten kunt komen vooraf, of is het maar gokken?

Waarschijnlijk heb je inderdaad gelijk voor wat betreft Kuching en KK, hier hebben we zelf ook heel lang over lopen tobben. De reden dat we het nu zo hebben ingedeeld, is dat we sowieso naar/via KK moeten omdat dat naast KL de enige luchthaven is die vliegt op Bali. We zouden ook graag naar een orang oetan reservaat/opvangcentrum willen gaan, vandaar dat we ook voor Kuching hebben gekozen (aangezien ik niet zulke centra in de buurt van KK heb gezien, klopt dit?). Ook zitten we nog te twijfelen over een eventuele dagtrip naar het Bako Park. We zouden dan graag telkens de ochtendvlucht willen nemen, zodat je per plaats ongeveer 2,5 dag ter plekke hebt.

Wat het boeken van hotels betreft heb ik op internet redelijk wat slechte ervaringen gelezen over het boeken bij Agoda, heb jij hier toevallig ook ervaring mee? De hotels in KL en de CH hebben we namelijk al geboekt, waarvan eentje bij Agoda. Op Borneo zouden we ook graag bij Agoda willen boeken omdat deze gewoon een veel groter aanbod heeft, maar na sommige verhalen gelezen te hebben begin ik toch een beetje te twijfelen.

Ik heb nergens die directe vlucht van KK naar Bali kunnen vinden. Zou je met ons willen delen met welke maatschappij dat kan?

Als het goed is gewoon met Air Asia, als je de website mag geloven althans.

Edit: Ik zie net op internet dat deze route pas half dit jaar is ingevoerd en dus nog nieuw is. Vluchten gaan op dinsdag, donderdag en zaterdag.

1 like