Maleisie reisschema 2016

Hallo,

In september zijn mijn vriend en ik van plan om 3 weken naar Maleisië te gaan. Het is onze eerste reis buiten Europa. De tickets zijn geboekt naar en van Kuala Lumpur. We willen graag een auto huren, zodat we zelf op pad kunnen. Nu ben ik al wat aan het oriënteren voor een route en heb op dit moment de volgende planning op papier:

Dag 1: vliegen KL
Dag 2: 's ochtends aankomst KL
Dag 3: KL
Dag 4: KL
Dag 5: KL - Malakka –> Auto huren in KL
Dag 6: Malakka
Dag 7: Malakka - Penang
Dag 8: Penang
Dag 9: Penang
Dag 10: Penang - Cameron Highlands
Dag 11: CH
Dag 12: CH
Dag 13: CH - Taman Negara
Dag 14: TN
Dag 15: TN
Dag 16: TN - Kota Bahru/Kuala Besut –> Auto inleveren - Perhentians
Dag 17: Perhentians
Dag 18: Perhentians
Dag 19: Perhentians
Dag 20: Perhentians
Dag 21: Perhentians - Kota Bahru vliegen naar KL
Dag 22: 's ochtends terugvliegen vanuit KL

Nu heb ik hier nog wel wat vragen over:

  • Is dit een beetje een logische route die te doen is?

  • Is bijv. het stuk van Malacca naar Penang wat te doen op 1 dag of is dit te ver?

  • Ik twijfel nog over of Langkawi er nog tussen moet, maar wil eigenlijk ook alles wel een beetje rustig aan kunnen doen. Naar de Perhentians willen we sowieso graag toe (en graag als laatste), dus daarom heb ik nu Langkawi uit het ‘programma’ gehaald, omdat we anders misschien veel strand hebben. Het leek me verder ook niet heel handig om bijv. Langkawi na Penang te doen met een huurauto.

  • Is het mogelijk om een auto bij Kuala Besut in te leveren?

  • Mijn vriend vindt het fijn om niet alles vooraf te plannen, maar ik ben wel wat een control freak en i.v.m. het huren van een auto lijkt het mij ook niet gek om wel één en ander alvast vast te leggen qua overnachtingen. Nu vraag ik mij af in hoeverre het mogelijk is om ter plekke nog bijv. het aantal overnachtingen te wijzigen als het ergens leuk/minder leuk is?

  • Ik las al dat het verstandig is vooraf al overnachtingen te boeken voor Taman Negara en de Perhentians te boeken, klopt dit en is dit voor meer plaatsen het geval?

  • Hebben jullie nog tips voor fijne overnachtingsplaatsen? We hoeven niet alles erg luxe, maar het moet wel wat schoon zijn en we willen wel graag tweepersoonskamers.

Een heleboel vragen. Tips zijn van harte welkom!

Penang is wel erg uit de richting en Melakka –> Penang is erg ver, maar wel te doen voor één dag. Ook zou ik zelf een dag minder lang in Kuala Lumpur verblijven, omdat de stad niet erg leuk is eigenlijk. Een van de minder leuke hoofdsteden in Zuid Oost Azië.

Waar ik naar zou kijken met een logische route is vooral het aantal kilometers dat jullie uiteindelijk zullen moeten rijden. Penang ligt daarbij enigszins uit de richting, maar ik kan begrijpen dat je het toch wel wilt zien. Wat ik zou doen is vanaf Melakka naar Taman Negara rijden, dan door naar de Cameron highlands en uiteindelijk door naar Penang en dan de Perhentians. Het scheelt je dan zo een 300 kilometer rijden :slight_smile:
Je kan relatief gemakkelijk in één dag naar Taman Negara rijden ook, dus dat is wel prettig.

Langkawi is zeker gaaf, maar of het het waard is, is inderdaad de vraag. Er valt genoeg te zien in Maleisië en ook de stranden zijn verschillend. Bij Langkawi heb je wat meer mangrove, waar het op de perhentians vooral een erg mooie zee is met een geweldig strand. Penang biedt echter wel een beetje hetzelfde (deels) als Langkawi, maar toch zie je verschillende dingen op beide plekken. Ook de steden zijn anders, maar wat je op Langkawi zou zien, zie je wel redelijk op de plekken waar je komt.

Leg geen overnachtingen vast! Geen enkele! Overnachtingen vast leggen is zeer zeker niet nodig, in 99% van de gevallen is er nog meer dan voldoende ruimte over en als je heel veel pech hebt moet je je misschien één nacht aanpassen aan een iets mindere of juist iets duurdere accommodatie. Het is zowel voor Taman Negara als de perhentians niet nodig om een overnachting vast te leggen, maar het kan er wel druk zijn. Er zijn echter genoeg mogelijkheden en als je bij de perhentians denkt dat je geen plaats krijgt op het eiland boek je nog even vantevoren op het vaste land. Vrij gemakkelijk te regelen en je betaalt een heel kleine toeslag.

Wat betreft de auto inleveren in Kuala Besut wordt het wellicht iets lastiger dan je zou denken. Het kan, maar niet alle verhuurbedrijven bieden de mogelijkheid aan.

Zoals ik ook al even zei, zou ik in Kuala Lumpur een dag minder doorbrengen. Tenminste, dat ligt er enigszins aan, aan wat je wilt gaan doen. De Batu caves + fireflies zijn gemakkelijk te doen op één dag en één (mid)dag de stad zelf is eigenlijk wel voldoende als je niet wilt gaan shoppen. Misschien ben ik ook wel wat bevooroordeeld, want vond KL zelf niet de leukste stad en ben er best wel lang geweest verspreid over twee bezoeken :slight_smile:

Even nog een snelle toevoeging, voordat ik het vergeet: Melakka is vooral interessant tijdens de weekenden. Doordeweeks is het er bijna uitgestorven en is er zo ontzettend weinig leuks te doen.

1 like

Bedankt voor de uitgebreide en zinvolle reactie! Hier hebben we zeker wat aan:) We gaan de route denk ik nu aanpassen. Zou je dan van Penang een binnenlandse vlucht doen naar Kota Bahru of zou je alsnog van Penang naar de Perhentians met de auto gaan? Nogmaals erg bedankt!

Het probleem is dat je de huurauto bijna niet kwijt kunt bij Khota Bharu. Dus mocht je die wel kwijt kunnen bij Penang (weet ik zelf helaas niet) dan zou ik die inleveren bij Penang en met de bus gaan of vliegen. Waarbij vliegen wel veel sneller gaat.

Ik zou Malakka eruit schrappen en ik vind zelf de tijd in CH ook erg lang (gezien het daar vrij toeristisch is en er ook weer niet zoveel te beleven is). Wij hadden in het hoogseizoen niet alles geboekt (veel niet), maar dat pakte soms erg verkeerd uit, als in: volgeboekt. Let er vooral op of er geen volksverhuizingen plaatsvinden i.v.m. feestdagen; dan moet het goed te doen zijn om niet te boeken van te voren. Penang is een erg leuke stad; zeker erin laten (als je van lekker eten, cultuur etc. houdt).

Tips KL: Grid9 hotel (goede prijs/kwaliteit)

Veel plezier!

Ik hoop overigens wel dat je weet hoe Azië in elkaar zit als je zelf gaat rijden; op veel stukken wel goed te doen maar ik vond andere delen weer zo typisch Aziatisch dat ik het niet aan zou durven (echter wij zijn ook geen autoliefhebbers).

Waarom zou je Melakka eruit schrappen uit het hele reisschema? Ben ik wel benieuwd naar namelijk haha!

Eerlijk gezegd omdat ik het de 1,5 reisdag / afwijking van de route die je daardoor creëert het echt niet waard vond. Ik moet wel zeggen dat wij er redelijk lang (> 6 uur) over hebben gedaan om vanuit KL er te komen, maar wij zijn daarna dan wel door naar Singapore gegaan. Als je heel de weg weer terug moet naar Penang (dagje in de auto van 8 uur) ben je veel aan het reizen voor die ene dag. Zelf zou ik eerder bijv. kiezen om wat langer in Kota Bharu te blijven (geeft weer een ander beeld van Maleisië maar ook wel tof en het ligt toch op de route).

Aha, ik heb er in totaal 2 uur over gedaan om er te komen en de terugweg was net zo lang. Het kost relatief dus helemaal niet zo veel tijd vond ik en is naar mening wel de moeite waard. Een 1,5 reisdag is het dan ook niet echt, maar het kost wel inderdaad iets van 4 uur extra. De reisdag vanuit Melakka naar het noorden zal inderdaad geen korte dag worden, maar als je op tij vertrekt kan je die avond nog een wandeling maken/in een stadje rondkijken.

Ik ben een keer gelijk vanaf het vliegveld naar Melakka gegaan. Dat was met een taxi niet veel langer dan naar KL. Je kunt KL ook alleen op de terugweg doen.

Ik vond Melakka wel heel erg leuk, maar probeer er vooral niet in het weekend te zijn als je niet van Karaoke houdt :slight_smile: