Ik ben nu al een aantal dagen bezig met mijn planning voor Thailand (28nov tot 30dec) Ik ben van 30 november tot 13 december alleen vervolgens komt mijn vriendin erbij om het zuidelijke gedeelte te doen. Die hebben we al helemaal uitgestippeld gelukkig! nu ben ik al 2 dagen aan het oriënteren wat ik allemaal graag wil zien in het centrale en noordelijke gedeelte en ik kom niet zo goed uit een paar dingen. Hoe verrassend haha!
Wat ik graag wil zien is het volgende:
Kanchanaburi, Ayutthaya, Sukhothai, Chiang Mai, dan de twijfel Chiang Rai of khao sok national park (ik kom namelijke niet uit hoe ik het beste en makkelijkste kan reizen en of ik dan niet heel veel tijd verlies met lang reizen bus,trein etc)
Daarna wil ik graag door naar Ko Samui om daar een aantal dagen door te brengen bijv Koh Phagnan en Koh Tao, Koh Samet, Koh Chang, Koh Kood (het ziet er allemaal mooi uit! wat zijn jullie ervaringen en welke kan ik het beste wel en niet meepakken?) hier ben ik bereid elke dag maar 1 nacht te overnachten bijv. Daarna vlieg ik van Ko samui door naar Phuket om mijn vriendin op te halen.
Graag zou ik van jullie weten wat haalbaar is en hoelang ik nodig heb in de noordelijke plaatsen om genoeg te zien, het liefste probeer ik duurdere vluchten te vermijden. Ik heb gelezen dat het vervoer tussen de eerste 4 plaatsen in het centrale en noorden erg goed te doen is met de trein. En zover ik kon lezen is het best lastig om van Chiang Mai naar Khao sok nat park te reizen om vervolgens door te reizen naar Ko Samui. (maar dat is eigenlijk wel een grote wens omdat ik echt een natuur mens ben en ik waarschijnlijk maar 1 keer in Thailand zal zijn)
Mocht ik niet gelijk op jullie reacties kunnen antwoorden komt dit omdat ik veel tijd in het ziekenhuis door breng en veel behandelingen aan het ondergaan ben ivm ziekte (chemotherapie etc)
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! het zou enorm helpen!
Markdegroot1987. Toch maar even een summiere reactie op jou bericht, in afwachting van de door Zaan beloofde reactie van Georgessiam.
Ik zal niet echt ingaan op je voorgenomen reisschema en de frequentie van verplaatsingen daarin, behalve de opmerking, dat ergens slechts 1 nacht overnachten normaliter niet veel gelegenheid geeft om een wat betere indruk van de locatie te krijgen.
Verder even de opmerking, dat ik mijn twijfels heb of het überhaupt mogelijk is om rechtstreeks van Samui naar Phuket te vliegen.
In het geval dat dit niet mogelijk is, betekent dit, dat je of van Samui met de boot naar het vasteland moet varen, om vandaar overland - met (mini-)bus of auto (er is geen treinverbinding naar Phuket) - naar Phuket te reizen, of anders eerst terug te vliegen naar Bangkok en vandaar met een andere vlucht (misschien zelfs niet vanaf het vliegveld van aankomst) door te vliegen naar Phuket.
Wat je bezoek aan het natuurpark Khao Sok betreft, indien dit tot problemen met je reisschema leidt, kun je natuurlijk ook kiezen voor het bezoeken van een van de andere - ‘meer op de route gelegen’ - nationale nationale parken in Thailand. Bijvoorbeeld vanuit Phuket.
En als je echt niet veel tijd wilt verliezen met lange bus- en/of treinreizen (zeker vertrek- en aankomsttijden van treinen in Thailand dienen met een flinke schep zout genomen te worden), dan is - zeker voor de langere trajecten - de keuze voor binnenlandse vluchten toch het meest voor de hand liggend.
Voor Westeuropese begrippen zijn de ticketprijzen voor Thaise binnenlandse vluchten betaalbaar te noemen.
Verder kun je die vluchten ruim van tevoren al online boeken en op die wijze wellicht door wat aan prijsvergelijking tussen diverse maatschappijen te doen en het opzoeken van aanbiedingen, nog wat op die kosten besparen.
In ieder geval een goede reis gewenst en ook nog plezier verder met de voorbereiding er van.
De vlucht van Koh Samui naar Phuket kan gewoon, duurt ongeveer 40 minuten.
Ik weet niet hoelang je in Phuket wilt blijven, anders kan ik je daar een Sea Canoe tour aanbevelen naar de Phang Nga bay, wel prijzig, maar dan krijg je ook wat. Kalksteenrotsen, onderwatergrotten, mangroves, verborgen lagune’s enz. Erg mooi. Dus niet het James Bond eiland, wat daar ook ligt.
En zoals Trangerkuda hierboven al aangeeft is 1 nacht ergens verblijven echt te kort voor een goede indruk en tevens erg vermoeiend. Ik zou toch proberen om minimaal 3 nachten ergens te verblijven. En eventueel een nationaal park (Khao Sok) 2 nachten.
Verder veel plezier met de voorpret van je planning.
Hoi Mark,
Sorry voor mijn laattijdige antwoord (zelf zit ik ook in de lappenmand)
Nou wat betreft Chiangmai,zou ik als ik van jou was zo’n 5 dagen voor uittrekken.
Er is van alles te bezichtigen,zoals de Wat Doi suthep en de plaatselijke dierentuin (kan men doen op 1 dag)
Ook kan men de volgende dag,een combinatie doen:Bo Sang(ambrello village)en Sankampheng(25km gelegen van Bo sang)daar heeft men een prachtige "hotsprings"men kan daar pootje baden in het heerlijke warme water!
Wat kan men nog bezichtigen in Chiangmai,Doi Inthanon met zijn zijn prachtige watervallen(mae klang,mae Ya en Mae sae)deze watervallen liggen 58km verwijderd van Chiangmai,even buiten het dorpje Chomtong.
Gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer,om de 20 minuten rijden er bussen vanuit Chiangmai naar Chom tong.
In Doi Inthanon kan men ook overnachten in een plaatselijke “karen dorp”(moet je maar eens doen bij gelegenheid)
Andere intressante hotspots zijn o.a. : Pai: 80 km van Chiang Mai alsook Elephant Nature park 60 km van Chiang Mai verwijderd.
Als je plannen moest hebben om Chiangrai te bezoeken,dan zou ik zeggen boek een meerdaagse toer via een reisbureautje in Chiangmai.
De reisbureaus in Chiangmai verkopen ook diverse dag- en meerdaagse tours naar o.a. de Golden Triangle, diverse bergstammen, al dan niet gecombineerd met olifantenparken, rafting, jungletreks etc.(Met een meerdaagse tour kom je toch wat meer op plekken die nog wat minder door toeristen worden bezocht)
Ga je bevoorbeeld individueel naar Chiangrai (bus ,auto,vliegtuig) dan moet je beslist de mooie witte tempel van Wat Rong Khun bezoeken.(ligt even buiten de stad en je kan er eventueel naartoe gaan met een gehuurde brommer)
Ook een must to see is het Khun Kon Waterfall forest park: op 30 km afstand ten zuiden van de provinciale hoofdstad Chiang Rai deze waterval is de hoogste van de provincie.Chiang Rai biedt ook uitstekende mogelijkheden voor dagtrips naar bezienswaardigheden in de provincie,zo kan men de royal villa in Doi Tung bezichtigen(het was de verblijfsplaats van de oude queen)
Zelf kun je daar de prachtige bloementuin bewonderen,wel zien dat je geen t-shirt met kort mouwen of een korte broek draagt.(dresscode)
Vragen over het zuiden + eilanden laat ik aan de andere over hier op het Thailand forum.