Gister heb ik mijn ticket naar Thailand geboekt, toen ik zag dat ik voor maar 460 euro kon vliegen heb ik gewoon een ticket geboekt! Ik vertrek over 3,5 week al en ben nogal onvoorbereid. Ik heb wel ervaring met backpacken (4 maanden Australië) maar niet met Azië. Ik weet uit ervaring dat een planning van dag tot dag maken vaak helemaal niet handig is, en dingen vaak toch anders lopen. Maar omdat ik maar 24 dagen heb, wil ik toch graag een globale planning maken.
Graag zou ik na een paar dagen Bangkok eerst naar het zuiden gaan, om hier even heerlijk te kunnen uitrusten, zonnen, zwemmen, snorkelen op de eilandjes. Welke zouden jullie aanraden? Koh Phangan, Koh Tao en Koh Samui? En is het dan handig om een binnenlandse vlucht te nemen, gezien de tijd die ik heb? En waarheen vliegen zou dan het handigst en voordeligst zijn?
Ongeveer anderhalve week na aankomst via Bangkok door naar Ayutthaya, nachttrein naar Chiang mai.
Dan zit ik nog te twijfelen om eventueel Phuket, Kanchanaburi, Chiang Rai en/of Pai aan te doen, maar ik weet niet of dit te doen is in verband met de tijd? Ik wil ook niet constant maar onderweg zijn en wil de mogelijkheid hebben om ergens een dagje langer te blijven als ik wil.
Hoop dat iemand mij een beetje kan helpen met wat wel/niet handig is, en of er misschien nog totaal andere plekken zijn die ik niet mag missen?
We weten nu wel (gedeeltelijk) wat je wilt, maar ik heb geen idee wat je budget is.
Let erop dat april ongeveer de warmste maand is, de temperaturen kunnen boven de 40 komen in het noorden,
kijk hoe je hiermee kunt omgaan, en pas eventueel je reis aan. In Ayutthaya kun je al een beetje bekijken hoe warm het is, het noorden is nog warmer. Daarom ook staat Pai alvast tussen haakjes.
De meest logische volgorde: BKK-Ayutthaya-Chiang Mai, (Pai) -eiland.
In verband met je budget en reisafstand zou Ko Chang ook een prima keuze zijn. Vanaf daar zijn er nog relatief
onontdekte eilanden te bevaren zoals Ko Maak een Ko Kood.
Ko Chang bereis je makkelijk vanaf het vliegveld Suvarnabhumi. Minibus ongeveer 600 baht.
Nikkib, voor een eerste keer Thailand en de beschikbare reistijd (24 dagen) is de globale suggestie van Hans2007 een goede optie.
Ayutthaya is beter te doen wanneer je in Bangkok bent (of op reis van Bangkok richting het noorden, Chiang Mai en/of Chiang Rai). Beter dan eerst vanuit Bangkok naar het zuiden te reizen, dan - zoals je in je provisorische reisschema aangeeft - om vanuit elders in Thailand eerst terug naar Bangkok te reizen, om vandaar Ayutthaya aan te doen. Ayutthaya is prima als dagtrip vanuit Bangkok te doen. Je kunt dan bijvoorbeeld ook vanuit Ayutthaya op de nachttrein richting Chiang Mai stappen.
Aangezien ook voor mij onduidelijk is, wat je budget is, kan ik niet al te veel zeggen over het boeken van binnenlandse vluchten. Bijvoorbeeld van Bangkok naar een eiland in het zuiden (Koh Samui en/of omliggende kleinere eilanden, Koh Chang en/of omliggende kleinere eilanden, of bijvoorbeeld naar de provincie Krabi en daar voor de kust liggende eilanden, danwel naar Phuket en een of meer eilanden die daar omheen liggen.
Voordeel van het boeken van een binnenlandse vlucht is in ieder geval ook, dat je erg bespaart op reistijden.
Over het gebruik maken van binnenlandse vluchten zou ik op dit moment alleen willen zeggen, dat die - voor West-Europese begrippen - niet duur zijn. Aangezien je over niet al te lange tijd al afreist richting Thailand, is er sowieso niet echt veel tijd meer om een en ander vooraf online te boeken (hetgeen vaak voordelig is). Maar omdat je eveneens hebt aangegeven, liefst niet te reizen op basis van een al te strak schema, is boeken na aankomst in Thailand een prima optie.
Beste Nikkib,
Het eerste wat me opviel aan je schema was dat je van Bangkok naar het zuiden, dan weer naar Bangkok en verder naar het noorden (per trein) en eventueel wéér naar het zuiden wil. Ik zou in 24 dagen niet zoveel reizen. De standaardroute is van Bangkok naar Chiang Mai en vandaar rechtstreeks naar het zuiden per binnenlandse vlucht. De afstanden zijn groot in Thailand - vergis je niet - en in amper drie weken wil je niet een flink deel van de tijd aan het reizen kwijt zijn, maar *quality time *hebben. Van en naar Chiang Mai zou ik ervoor kiezen om te vliegen.