Vragen bij visa intervieuw

Hallo allemaal,

Heeft er iemand hier ervaring welke vragen gesteld worden bij een intervieuw tot het bekomen van een visa. Voornamelijk gericht hier op de Belgische ambassade in Abidjan.

Hartelijke dank,
Beest

Hallo,
weet hier niemand iets van ? Raar.

Groet.
Beest

Dit is een Ghana forum, ik denk niet dat er veel mensen ervaring hebben met een visum aanvraag in Abidjan.
Hier in Nederland, een formulier invullen, vier pasfoto’s en pasport inleveren. Geen intervieuw.
Succes.

Beste Henk,
Er zitten hier evenveel Belgen op dit forum als Nederlanders? Er bestaat trouwens geen Ghana forum voor België, maar dat is al meerdere keren hier aangehaald.

Groetjes,
Beest

Wat is precies je vraag, iemand in Abidjan wil naar België of Ghana?
Gaat het om een bewoner van Ivoorkust of een Ghanees die naar België wil? In het laatste geval moet je op het forum van Filippijnen kijken daar werd door landgenoten van je dezelfde vraag gesteld over een interview in de Belgische ambassade in de Filippijnen.
p.s. Ik was vergeten dat men in Nederland ook het gele boekje moet inleveren bij een visumaanvraag.

Beste Henk,

Ghana heeft geen Belgische ambasade, de bevoegde Belgishe ambasade voor Belgie wat betreft Ghana, is Abidjan in de Ivoorkust. En het gaat er om dat er iemand mischien een idee heeft welke vragen er bij een intervieuw worden gesteld aan een Ghanees die naar hier wil.

Groet,
Beest

Hey beest

het is denk ik het zelfde wat de Nl Ambassadse vraagt aan de personen de naar hier willen komen …zoals:

waarom Belgie?
wat wil je gaan doen in Belgie?
waar in Belgie verblijf je ?
waar heb je (geliefde) persoon leren kenen en hoe?
hoelang wil je in Belgie blijven ?

@ henk

beest vraagt als een persoon van Ghana naar Belgie… niet een persoon die van Nederland/Belgie naar Ghana gaat .

groet , marcel

Goed Marcel,

Toch iemand die het blijkbaar begrijpt.
Maar er is wel een verschil tussen een intervieuw voor een normaal toeristenvisum of een permanent (zoals gezinshereniging).
En dat de verschillen op dit vlak wel degelijk ver uit mekaar liggen tussen Nederland en België , dat zal wel voor heel veel mensen duidelijk zijn, denk ik.
De meeste Nederlanders kunnen zich niet voorstellen dat wij geen ambassade hebben daar. Dus als wij iets moeten geregelt krijgen daar, dan kan het zelfs nog niet via een normaal consulaat, want wij hebben alleen maar een ereconsulaat daar, wat betekent dat één Ghanees op vrijwillige basis en zonder wedde het daar voor ons moet regelen. En anders moeten wij het vliegtuig nemen en naar Abidjan vliegen.
In dit geval is het wel iets gemakkelijker en goedkoper om Nederlander te zijn, als u iets te maken hebt met Ghana.
Maar ja, u bent het al gewoon hier Belgen te hebben op dit forum, en weet ondertussen ook wel waar de grote verschillen liggen.

Dank en groet,
Beest

hoi

Ik weet dat er verschillen zijn tussen Belgen en Nederlanders . en ik weet dat er geen Ambassade is en dat er vrijwilligers zijn in de consulaat in Accra .

Sorry dat Ik kan je niet helpen met deze vraag .want ik weet het niet hoe dat gaat voor Belgen .en ik heb niemand om mij heen die dat weet . je weet dat ik probeer om in Ghana een permenent stay tekrijgen en dat mijn vriendin daar blijft en misschien gaan we ook over een aantal jaartjes samen terug naar Nederland …

je vrouw moet voor een interview voor een permenten stay in Belgie . Ik hoop dat ze een visa krijgt en dat je samen een toekomst kunnen opbouwen . wanneer moet ze naar de Ambassade ?

groeten ,

marcel

Hey Marcel,

Dat zal zijn op 1 maart, ik zal nadien de vragen wel kennen.

Groet
Beest

succes …

Hallo Beest

Ik zie nu pas je vraag. Wil dit zeggen dat jouw vrouw is uitgenodigd voor een interview in Abidjan ?

Het is moeilijk om op voorhand te zeggen welke vragen ze kunnen stellen. Dat hangt van ambassade tot ambassade af.

Een vriendin van me getrouwd met een Egyptenaar, daar vroegen ze aan of hij foto’s bij had.

Wat jouw vrouw best kan doen is gewoon alles mee hebben van foto’s enz. dat bewijst van haar relatie met jou.
Ze zal alles moeten weten over jouw beroep, of wat je in het beroepsleven gedaan hebt. Verwacht maar dat ze diezelfde vragen ook aan jou nog zullen stellen.
Ze vragen ook in welke taal jullie communiceren, welke studies je gedaan hebt. Namen van broers en zusters, van ouders.
Ze kunnen echt ver gaan hoor. Maar je weet zoiets nooit op voorhand, en foto’s meenemen, brieven of emails, of whatever is zeker geen overbodige luxe.
Ze kunnen ook vragen naar jouw favoriete dingen. Bv. De Marokaanse vriend van een vriendin werd gevraagd wat haar favoriete eten was, of wat ze graag at of juist niet lekker vond. Ze kunnen vragen naar favoriete muziek. En verder allerlei vragen over hoe jullie relatie tot stand gekomen is.
Wil je meer weten, je weet me te bereiken.

Ik heb zo de indruk dat met jouw topic hier, het is zoals ik verwacht had met mijn man. Verwacht je ook maar aan een telefoontje van de politie, die jou net dezelfde zaken gaat vragen of polsen naar de dingen om te zien of de antwoorden overeenkomen.

Bij die vriendin van me met Marokaanse vriend, zat er een week tussen het gesprek met de Belgische ambassade in Marokko en het interview hier in België.

Wat is dat met 1 maart. Is dat de afspraak die ze heeft in Abidjan ?

Groetjes

Hediye

Hey,

Weet de vragen(toch in mijn geval) al. Ik heb al veel onzinnige dingen gehoord maar dit slaat alle records. In eerste plaats, heeft men totaal geen enkele vraag over haar gesteld, dus kan men ook geen enkel antwoord controleren, als men die mij zou stellen.
Dit interview is nu meer al 14 dagen geleden. Niets meer van gehoord.
Plus het feit dat ge normaal achteraf toch met mekaar comuniseert, weet ge ook al de antwoorden . Zulke zaken hebben geen enkel nut, toch zeker niet op deze manier. De dienst vreemdelingenzaken lijkt wel op een beschutte werkplaats. Men moet wel een debiel of sadist zijn om daar te kunnen werken.
Was maar terloops.

Beest

ongeveer 2 jaar geleden reisde ik met mijn vriend ook naar Abidjan voor de aanvraag van een visum voor lang verblijf op basis van duurzame relatie.
Alles wat mis kon lopen, liep ook mis. De eerste keer mocht ik niet mee de grens over, en ging hij dus alleen. Kwam de volgende dag terug, ze waren hem vergeten. terwijl we wel een email bevestigingen hadden van de afspraak. heel de reis en geld voor niets.
De tweede keer konden we wel samen, niets interview. Gewoon papieren indienen, geen uitleg of zo… Vond het heel dom, we zijn er dan allebei, doe dan gewoon je werk. Enkele maanden later, was toen nog in Ghana, een brief in Accra. weer een hele reis om die op te halen, ik was bezig met mijn project dus hij ging naar Accra, brief in het nederlands en het frans. Verstond ie natuurlijk niets van… de reis terug naar Tamale, en dan eindleijk de brief kunnen lezen; visum afgekeurd wegens schijnrelatie.
Ja… doe dan je werk, en doe het interview en ontdek dat het geen schijnrelatie is… we hadden op papier ook meer dan genoeg bewijzen. Het was voor mij de derde keer ghana voor enkele maandne, mijn ouders waren net op bezoek geweest, heel wat verklaringen, foto’s, …
dus ging maar alleen terg naar Belgie

nu is het wle beter toch? Ze hoeven toch niet meer naar Abidjan, wordt via AFS in Accra toch geregeld? Die de documenten doorsturen?

Nadien gingen we dan voor toeristenvisum, ook 2 keer afgekeurd. Uiteindelijk kwam ik telefonisch bij een ‘hoger’ iemand bij DVZ terecht, heb me heel boos gemaakt en heel hard gehuild, en dan heeft ze wle toegegeven.

Zijn jullie getrouwd, of is het voor wettelijke samenwoonst, of …?
hopelijk is het gelukt ondertussen?

ken nog wat mensen met een partner uit ghana, en eerste visum wordt sowieso afgekeurd… standaard… geldklopperij is dat toch e
nadien toen we hier wettelijke samenwoonst gingen aanvragen, documenten uit ghana waren er, moesten we ze beëdigd vertalen, doe je dus, kost ook weer, met de vertalingen naar het gemeentehuis, zegt dezelfde dame ‘waarom die vertaling, hoefde toch niet, ik versta wel engels…’ daar word je toch gek van!
Ben zo blij dat heel de papierwinkel ondertussen achter de rug is en hij zijn 5maanden kaart heeft

Een gekkenhuis is het. Wij zijn officieel getrouwd, en het huwelijk is zelfs officieel geregistreerd door DVZ en de gemeente in België. 6 maanden na de visumaanvraag voor gezinshereniging , kwam dan de beslissing : uitstel.
De reden van dit uitstel was dat er geen intervieuw zou gebeurd zijn. Nu is het ondertussen terug in behandeling, met de vermelding dat de beslissing minstens 4 weken zou duren. Hoe kan men in godnaam iets gaan afkeuren, dat men zelf een tijd terug officieel goedgekeurd heeft ? Maar alles komt wel goed, men moet alleen tegen het wachten kunnen;
En wat betreft Abidjan mag men zelfs van 1 februari 2009, geen visumaanvragen van Ghana meer aanvaarden, die moeten nu wel degelijk officieel in Accra gebeuren. Maar we hebben dit toch via Abidjan gedaan, mits de nodige omwegen, natuurlijk. Omdat dit zowel in het opsturen, als ontvangen, van documenten , ettelijke maanden verschil kan uitmaken.

Mvg
Beest

Uiteindelik moet ik ook bekennen dat de wonderen de wereld niet uit zijn.
Na ons bekent gemaakt te hebben dat het minimaal 4 weken zou duren, plus de tijd van het ontvangen van de schriftelijke documenten per diplomatieke valeis. Mooie termen hebben ze daar, zag ik wonder boven wonder dat na een week van hun bericht, er een toestemming tot visum was verleend. Dus dat kan blijikbaar ook.
In elk geval zijn we van deze miserie af, het heeft ook lang genoeg geduurd. Maar de aanhouder wint.

Mvg
Beest.