Vraagjes over Guatemala

Komende zomer ga ik 7 weken lang vrijwilligerswerk doen in Guatemala. Ik zal die 7 weken wonen in een gastgezin in Antigua. Graag ga ik goed voorbereid op reis, dus ik heb een aantal vraagjes waarvan ik hoop dat jullie als ervaringsdeskundigen ze kunnen beantwoorden.

-Hoe zit het met de pinautomaten? Ik heb begrepen dat er weinig pinautomaten zijn in Guatemala maar dat het in Antigua wel mogelijk is om te pinnen. Maar hoe zit het op de luchthaven in Guatemala stad? Hoe makkelijk kun je daar pinnen?

-Hoe gaat het met wisselen? Is het slim om van te voren in Nederland al wat geld te wisselen? Kan dat eigenlijk wel? Bij het GWK kon ik het niet vinden. Of moet ik maar gewoon op reis gaan en daar pinnen? Ik vind het namelijk zelf niet zo’n prettig idee om zonder contant geld op zak op reis te gaan.

-Ik hoor verschillende verhalen over de veiligheid. De organisatie waar ik bij zal werken zegt dat het in Antigua heel veilig is overdag om alleen over straat te gaan. Maar zij moeten natuurlijk vrijwilligers trekken, dus maken alles positiever. Hoe veilig is het daar echt? Kan ik bijvoorbeeld alleen over straat, met een camera of met geld op zak? Of is dat echt niet slim?

-En misschien een beetje een rare vraag: hoe zit het met openbare toiletten? Ze hoeven van mij niet schoon te zijn, als ze maar aanwezig zijn. Het gaat dan om toeristische plekken. Ik ga in Guatemala werken, maar wil ook wel wat zien in mijn vrije tijd. Ik zit alleen niet zo te wachten op een tocht van een paar uur zonder wc :wink:

-Hoe zit het de zondagen? Voor het gastgezin zijn de zondagen de rustdagen en dus zal ik op zondag geen eten van ze krijgen. Zijn bijvoorbeeld winkeltjes en restaurantjes wel open op zondag, zodat ik daar kan eten?

-Ik heb een reisstekker gekocht die bruikbaar is in de meeste Midden-Amerikaanse landen, volgens het etiket. Welke landen dat zijn, staat er niet bij. Ik weet niet of jullie het op een foto kunnen beoordelen, maar ziet dit eruit als een stekker die in Guatemala in het stopcontact past?

En iemand misschien nog andere handige tips? Ook misschien wat betreft leuke dingen die ik in mijn vrije tijd kan doen in Antigua en omgeving?

Hoi, het is alweer even geleden dat je je vragen hebt gepost.
Ik ben inmiddels al twee keer in Guatemala geweest en kan wel antwoord geven op je vragen.

• Pas op met pinautomaten. Vooral de pinautomaat bij parque central, de bac heeft in het verleden te maken gehad met fraude.
    Ik heb deze ook gebruikt, maar gelukkig geen nare dingen. Heb wel een nieuw pasje aangevraagd toen ik terug kwam.

• Op het vliegveld is bij departures een pin automaat. Maar als je direct naar Antigua gaat heb je aan dollars wel genoeg. Ik had zelf in Nederland nog voor iets van 50 euros aan quetzales gehaald bij het gwk (wel heel duur).

• Overdag is Antigua veilig. Maar je moet wel blijven oppassen. Op afgelegen plekken in de stad vinden overdag ook overvallen plaats. Ook op de markt moet je oppassen. Maar dan vooral op je tas, ze zijn heel slim en weten zo je geld te vinden.
    Ik zelf had nooit veel geld bij me. Mijn fototoestel wel. Als ik ging pinnen bracht ik het direct naar huis.

• Op zondag zijn restaurantjes gewoon open. Het is ook wel fijn, want je kunt super lekker eten in Antigua, vooral ontbijten!!

• De wc’s zijn heel wisselend. Als je met een georganiseerde tour uitstapjes gaat maken stoppen ze meestal bij goede restaurantes met nette toiletten. Als je zelf met de chickenbus gaat, dan zal het lastiger worden om goede toiletten te vinden.

-Als ik het goed kan zien, heb je inderdaad die reisstekker nodig!

Mocht je nog andere vragen hebben, stuur me gerust een bericht. Veel plezier!
Ik ga deze zomer ook weer, maar dan ‘maar’ drie weken en rondreizen.

1 like

Wat Marieke zegt.

Over pinautomaten: zoek een pinautomaat op die ergens ‘binnen’ is. Bijvoorbeeld in een supermarkt of een bank. Die zijn namelijk 's nachts gesloten en kunnen dus veel minder makkelijk geskimmed worden. Ik woon zelf al bijna 5 maanden in Xela en mij is wat dat betreft nog nooit is overkomen, maar je weet maar nooit.

Wat betreft geld zou ik gewoon op een vliegtuig wat dollars pinnen, is veel goedkoper dan van tevoren Quetzales te halen. In Antiqua kan je daar over mee terecht. Ligt er wel een beetje aan hoe je naar Antiqua gaat, maar als ik het me goed herinner kan je bij alle ‘luxere’ buslijnen vanuit Guatemala City ook gewoon met dollars betalen. Op het vliegveld in Guate kan je gewoon pinnen.

Als ik je nog een tip zou geven zou ik je adviseren om naar Quetzaltenango gaan (lokaal beter bekend als Xela). Antiqua is een leuke stad maar is erg toeristisch. Meer dan de helft van de mensen die je ziet lopen zijn Noord-Amerikanen of Europeanen. Alles is op toerisme ingesteld. Het is ook wel een mooie stad, maar is (naar mijn mening) niet het ‘typische’/‘echte’ Guatemala. Quetzaltenango/Xela is dat een stuk meer.

Anyway, ga er lekker van genieten en als je nog vragen hebt dan zie/hoor ik dat wel!

Hallo,
Ik zie dat je al heel wat info kreeg. Ik ga jaarlijks naar Guatemala, maar reis weinig rond. Met Visakaarten en zo gebeurt veel fraude, pas ook op dat je niet te veel geld ineens afhaalt. Meer tips over veiligheid staan op de website van onze vzw: www.triangulovzw.be, ook allerlei andere tips in verband met het dagelijks leven. Zoals iedereen, zelfs kleine kinderen, met “u” aanspreken. (als ge de jij vorm gebruikt, zeg je eigenlijk “ik ben veel meer waard dan jij”. Ik zit helemaal in het binnenland, misschien is het in Antigua niet zo, want dat is inderdaad heel toeristisch.
Nog een tip waarover je niets vraagt: je zal wel graag eens naar huis bellen, of ook hier met plaatselijke vrienden. je kan al voor weinig geld een GSM kopen, TIGO geeft de beste dekking. Dat werkt op de meeste plaatsen. laat er geld op zetten op dagen van “de triple”, maar probeer dan zo weinig mogelijk naar huis te bellen, want volgens sommigen wordt ook drievoudig aangerekend.
Zet er beter ineens 100 Q op dan 4 x 25, want 100 Q blijft 30 dagen geldig, en 25 Q maar 6 dagen.

Nog veel plezier!

Kris

Dit soort stopcontact kan je gebruiken doorheen heel mexico en guatemala! Veel plezier !!! :slight_smile:

Win gratis het boek ‘100 mooiste schatten van Latijns Amerika’! Ben je 21 jaar of ouder en hou je van reizen? Het enige wat je hoeft te doen is mij te helpen met mijn afstudeeronderzoek door onderstaande enquête over Colombia in te vullen. Het invullen neemt zo’n 5 tot 10 minuten in beslag. Alvast ontzettend bedankt!!

http://www.thesistools.com/web/?id=343057