Vraagjes over Bodrum / eerste x naar Turkije

Hallo,

Wij gaan 11 juni voor de eerste keer op vakantie naar Turkije en gaan naar Bodrum/Gumbet. De boeken en internetinfo wijken nogal van elkaar af voor wat betreft de temperatuur in juni. Volgens D-reizen is de temp. tussen de 21-28C maar in een andere gids wordt ook 39C genoemd. Graag zou ik van iemand willen horen wat we kunnen verwachten qua temperatuur; ook i.v.m. mijn zoontje van 3 jaar.

Ook las ik dat er dan erg veel muggen zijn. Is het echt zo erg of valt het dan nog wel mee?

Weet iemand verder nog of je die boottrips voor 1 dag naar bijvoorbeeld Kos/Rhodos ruim van tevoren moet boeken of gewoon een aantal dagen van tevoren?

Ik hoop dat ik een reactie mag krijgen.
Groetjes, Dounia

De temperatuur verschilt natuurlijk erg. In praktijk Zou het kunnen dat het 39 graden in juni is, maar ik denk het niet. Ik ben zelf nog nooit in bodrum geweest maar in marmaris in mei was het ongeveer 20 graden. Bodrum ligt noordelijker. Maar in juni is het wel warmer. Ik denk dat het tussen de 25 en de 30 graden zal zijn.

Ik denk dat je qua temperatuur wel moet rekenen op een graadje of 30+. Maar omdat er altijd wel wind staat is het goed uit te houden hoor!
Van muggen heb ik nog nooit last gehad in Turkije, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

Excursies kun je zelfs een dag van te voren boeken. Genoeg verschillende kantoren die deze excursies aanbieden of natuurlijk boeken bij je eigen hostess.

Met welke organisatie ga je?

Kijk voor de temperaturen eens op www.weatherunderground.com, je kan op deze site de ‘historische’ temperaturen opvragen voor je bestemming.
Wat de muggen betreft, daar heb ik in Bodrum geen last van gehad en voor excursies zijn er talloze mogelijkheden ter plaatse. Ik zou dat niet op voorhand boeken.

Geert

Wij reizen met D-reizen maar het is geen georganiseerde reis. Vandaar ben ik me flink aan het verdiepen in biebboeken en internet. Toevallig tegen deze site aangelopen en dat is heel handig omdat je zo met mensen kunt mailen die er bijv. al zijn geweest. Bedankt voor je reactie.

Dank voor je reactie!

Dank voor je reactie

Welk hotel ga je? Ik ga namelijk ook in Juni naar Gumbet… Mijn ervaring is inderdaad vaak rond de 25-30 graden… In de zomer kan het eerder oplopen tot 40 - 45 graden… Kos kun je inderdaad het beste gewoon twee dagen van tevoren boeken, bij een reisorganisatie ter plaatse. Is goedkoper dan bij je hostess. Vanuit Bodrum kun je alleen naar Kos. Rhodos is vanuit Marmaris…

Leuke bestemming!!!

Gr. Cynthia

Hoi Cynthia, er was niet meer zoveel keus dus gaan wij naar Hotel Eski Cesme en dit lijkt ons goed genoeg omdat je toch de hele dag bijna de hort op bent.

Ik neem aan dat de reisorganisaties behoorlijk opvallen (qua reclame) en in Bodrum zelf liggen? Heb je nog tips hieromtrent?

Als je kijkt op de website www.bodrumpages.com dan staat daar dat je naar Kos, Rhodos, Marmaris, Datca (+ mini cruise) kunt gaan met de hydrofoil of ferry. Heb jij wellicht ervaring met zo’n dagtocht of met de mini cruise die ‘Blue Voyage’ wordt genoemd? Dat lijkt me wel erg leuk maar krijg daar niet echt reactie op van het bedrijf (Blue Cruise).

Als je meer tips etc. voor me hebt dan hoor ik het graag.

Gr. Dounia

Voor zover mij duidelijk is, kun je niet vanuit Bodrum naar Rhodos… Heb zelf nooit een blue cruise gemaakt, alleen een moonlight cruise, maar dat was echt helemaal niks! We gingen om 8 uur varen, hebben 20 minuten gevaren hebben toen 2.5 uur voor anker gelegen, en toen weer 20 minuten teruggevoeren. Geen aanrader dus! Het schijnt wel heel mooi te zijn zo’n blue cruise! Ik ben zelf vanuit Marmaris een cruise gaan maken, en dat was echt de moeite waard!

Wat betreft de boekingskantoorjes; trek er een dag voor uit in Bodrum en ga diverse kantoortjes langs… Alleen zo kom je aan de goedkoopste prijs! Het kan soms nog weleens verschillen! Deze kantoortjes zijn eigen overal wel te vinden, je hoeft in ieder geval niet te zoeken. Ze spreken je aan in het engels, en soms in het Nederlands… Laat je niet meteen overhalen tot een excursie!!

Eski Cesme ken ik alleen van naam, heb geen idee waar het ligt. Maar Gümbet is al geweldig, dus zal het hotel ook wel goed komen!!

X Cyn

Nog een aanrader: Bezoek het kasteel van Bodrum, van bovenaf kun je echt prachtige foto’s maken! Wat ook erg leuk is, is de markt op zaterdag in Turgutreis, deze kun je als excursie maken voor ongeveer €6.- p.p. Dan wordt je gebracht en gehaald… Grote markt, veel te krijgen, kleding kruiden etc… Let wel op, dat er bij die excursie geen bezoek wordt gebracht aan een goudcenter. Deze bezoeken ze als eerste, en dan kom je vrij laat op de markt aan, en dan is het zooo druk!

Meer vragen mail me maar: [EMAIL=“Cynthia_elhorst@hotmail.com”]Cynthia_elhorst@hotmail.com

X

Dounia

Datca ben ik geweest. De omgeving is prachtig, Datca zelf een klein vissersdorp. Omgeving is echt de moeite waard, maar het dorp…met een klein kind vind ik dat geen aanrader!
De overtocht naar Kos, ook dat is iets wat ik je zou afraden met een klein kind. Je staat uren bij de douane om het land uit en in Griekenland het land in te komen!! Er is een mindere verstandhouding tussen deze 2 landen dat moet je niet vergeten.
Marmaris zou je kunnen doen maar wij deden die dingen altijd met de gewone busmaatschappijen of dmv een auto huren. Zeker de grote wegen heb je nergens last van, in de centrums van de steden is het iets chaotischer, maar Amsterdam is ook niet gewoon rijden dus

Qua temperatuur, ja het zou best kunnen 39 gr. Maar als je goed smeert heeft niemand er last van, omdat je daar in een ander klimaat bent. Mijn nichtjes komen er ook al jaren en die waren niet veel ouder toen ze voor het eerst in het hoogseizoen gingen, en nergens last van(dan is het echt veeeel warmer)

Ga gewoon, laat het daar een beetje op je af komen en GENIET vooral
Groetjes
Annemiek:wave:

@Beppie: 39 graden is veel hoor! Dat is pas van toepassing in juli of augustus!

Het is vaak moeilijker van Kos naar Turkije te gaan dan van Turkije naar Kos te gaan, omdat je geen visum nodig hebt!

X

Lieverd, wij hebben in Kusadasi wel veel meer gehad begin juni!!! Maar het kan best oplopen hoor. Dan is het niet de gemiddelde temp maar het kan makkelijk alleen heb je er geen erg in.

Maar smeren en er is ook voor de kleine niets aan de hand. En op de warmste tijden slaapt de kleine ook nog denk ik

@Beppie: Serieus? Jeetje dan was het wel heel heftig! Heb wel een keer 50 graden gehad eind juli… En dan je enkelbanden gescheurd hebben en niet meer kunnen zwemmen… dan baal je echt!

@Dounia: Het ksn dus voorkomen 39 graden, maar je gaat begin Juni, en anders inderdaad goed smeren en flink water drinken!!

X

He Cynthia, bedankt voor je tips; lijkt me erg leuk

Hoi Annemiek, ook jij bedankt voor de tips. Het is toch prettiger om het van mensen te horen die er zijn geweest want je zult niet veel negatiefs in de boeken vinden. Ik zal er zeker over nadenken voor wat betreft de boottochten. Mocht je nog iets weten dan hoor ik het graag.
Gr. Dounia

Graag gedaan! Wat ook nog een leuke excursie is, maar omdat je met een kleintje gaat is het misschien niet zo geschikt. Dat is Dalyan. Je maakt een boottocht over een rivier langs de koningsgraven. Vroeg vertrek circa 6 uur, want de reis is vrij lang! Is wel de moeite waard, maar met een kindje van (3?) is het misschien toch niet zo’n goed idee!

X

om even terug te komen op de te boeken excursies…meestal zijn ze wel goedkoper op straat maar soms ben je niet verzekerd kijk hier mee uit!
en kos is overal even duur is een standaard prijs!
vorig jaar overal 23 euro want dat is de prijs van de boot nou eenmaal!

Nou ben ik het dus helemaal niet mee eens!!
De boot is een stuk goedkoper, wij konden vanaf Kos al voor 8 euro naar Bodrum en terug!!! En over dat verzekerd, ja dat schijnt zo te zijn, maar als ik voor een excursie 10 euro betaal en bij de hostess 30 of meer, en ik zit bij dezelfde mensen in een jeep of bus, nou dan voel ik me flink opgelicht mag ik je zeggen!!

Zoek en boek waar je je prettig voelt zou ik zeggen