Wij zijn ook naar Kos geweest toen we in Bodrum waren en je moet inderdaad erg lang wachten bij de douane. Onze zoon was toen ook 3 jaar, zo eentje die geen minuut stil kan zitten. Buggy uit, buggy in. Was ons niet verteld dat je zo lang moest wachten. Zagen de bui al hangen toen we die lange rij zagen in de haven. Hadden het geluk dat hij gek is van boten, even wat afleiding in de wachtrij.
Daar tegenover staat dat Kos wel leuk is voor een dagexcursie. Het leek ons niet het eiland waar je genoeg bezienswaardigheden hebt om je een week te vermaken.
Moet wel bekennen dat we de verdere vakantie veel met de dolmus hebben bekeken :D. De markt in Turgutreis. Gümüslük, een heel klein dorpje, met restaurantjes, terrasjes en winkeltjes vlak aan het water. Wilden graag het echte turkse leven zien maar de dorpentocht viel op de dag van ons vertrek dus wij gevraagd aan een chauffeur of dat dorp ook per dolmus te bereiken was. Hij vertelde dat dat ging. Bleek achteraf dat hij in zijn pauze met ons naar dat dorpje gereden was. Ontzettend lief en een heel bijzondere ervaring die priverondleiding. Kostje voor die kleine, blonde praatjesmaker want die kreeg daar natuurlijk alle aandacht.
De burcht in Bodrum is echt de moeite waard. En een dag met een boot de zee op is ook altijd leuk om te doen. Genoeg te beleven dus!
je bent inderdaad niet altijd verzekerd, maar het scheelt gewoon veel geld! De boot zijn zeker wel verschillende prijzen in hoor! Zoals Beppie al zegt, gewoon boeken waar jij je prettig bij voelt! Ben al meerdere keren met zo’n kantoortje mee geweest en is altijd prima geweest! Zoals Marion al zei, een boottocht is altijd wel de moeite waard, je wordt er alleen wel slaperig van! En zeker op zo’n boot moet je goed smeren, want je merkt het niet als je verbrand!
Wij zijn zelf ook van plan om een boottocht in Bodrum te maken, met een Turkse Lunch… Altijd leuk!! Het eten wordt vers voor je bereid. Wij betaalden in oktober 15 euro per persoon voor de hele dag op het water. Een heerlijke maaltijd en alle drankjes incl.! Helemaal SupeR!
Wat betreft de verzekering, soms ben je inderdaad niet verzekerd. Ga je met kinderen vraag dan ook altijd of de kinderen een eigen stoel hebben als je met een bus gaat. Hebben het op Zakynthos meegemaakt dat mijn zoon geen eigen stoel had en dan zit je dus de hele tijd met je kind op schoot als de bus vol is. Kan je vertellen dat dat geen pretje is bij een temperatuur van eind 30 graden.
Met de echte ferry naar Kos vanaf Bodrum kost 23 euro. 20 euro en 3 euro tax. Heb hier als hostess veel mee te maken gehad en deze prijzen staan overal vast, dat heeft de gemeente Bodrum zo bepaalt. Dus mensen voor 8 euro: je zit op een smokkelbootje en kijk daarmee uit!! En een boottocht voor 15 euro op straat geboekt?? Bij mij als echte hostess was deze 10 euro vorig seizoen, dus schep niet al te veel op. De excursies willen jullie op straat lekker goedkoop boeken, maar als je kind 40 graden koorts heeft of jij gaat op je bekkie met de scooter mogen we wel komen opdraven he?!! Ben ik blij dat ik geen hostess meer ben… Jippie!!! Alleen nog als toerist naar Turkije!
Beetje negatief nietwaar?? Bij ons in de bar kun je ook diverse excursies boeken, wat overigens in samenwerking met lokale reisbureautjes gaat. Bij ons kun je ook een boottrip boeken voor een leuk prijsje… Bovendien vind ik dat er de laatste tijd wel erg veel negatieve Hostessen her en der opduiken! Jij als Hostess bent voor de gasten het enige aanspreekpunt, als ik me niet vergis hoort dat bij je werk! Dus val de gasten niet af en doe wat je moet doen!! Niet persoonlijk bedoeld… Maar dat weet je van te voren als je als Hostess gaat werken, dat is voor mij een van de redenen omdat niet te doen!! Word zo moe van die klagende hostessen, ga dan wat anders doen!!
Hoi Linda, mijn bericht is niet negatief bedoeld, maar ik weet als geen ander hoe de handel in elkaar zit. En inderdaad, ik ben gestopt met het werken als hostess. Als ik het goed begrijp werk je in een bar, dan heb je op een hele andere manier met gasten te maken. Ik vind het ontzettend jammer dat nederlandse vakantiegasten je alleen maar opzoeken als men wil klagen of voor de problemen. Dan kan je ook denken aan jongeren die opgepakt worden door de politie ivm drugsbezit, aanranding, openbare dronkenschap. Of aan oudere dames die beweren dat er 1000 E uit hun hotelkluis is gejat en dat later blijkt dat hun 30 jaar jongere vriendje ermee vandoor is gegaan… Maar ondertussen wel het hotelpersoneel aanklagen. Ik ben geen klagende hostess, maar ik had zo graag met wat meer eerlijke Hollanders te maken gehad. Ik heb mijn oude vak weer opgepakt, ben weer gelukkig in mijn werk. Maar mis mijn man ontzettend, maar ja dat zijn de consequenties. En ik volg vele forums, net als jij en ook Hans. Ik hou van Turkije, k wil voor het land opkomen. Echter door alle negatieve commotie en het afpersen van de Turkse hotels wordt ik erg verdrietig en schaam ik me dikwijls voor mijn Turkse familie en vriende/bekenden dat ik ook uit Nederland kom.
Even goed vrienden Linda, waar werk je in Gumbet? Ik zou je wel willen ontmoeten, kunnen we het er nog eens over hebben!
Ik bedoelde ook niet dat gasten het recht hebben om overal over te klagen en te zeuren!! Want ook ik vind dat ze in sommige dingen veel te ver gaan, ken een hoop hostessen in Gümbet en Bodrum en de verhalen die ze me vertellen deed mijn nekharen recht overeind staan. Midden in de nacht gaan bellen omdat de handdoeken en dergelijke op zijn!! Gaat helemaal nergens over… Dus wat dat betreft zou ik ook graag zien dat Nederlandse gasten eens wat meer respect zouden hebben voor hun hostess en niet over alles gaan lopen klagen en zeiken, je bent op vakantie, geniet ervan en zorg dat je een geweldige tijd hebt!! En ook bij ons in de bar kunnen mensen klagen over van alles en nog wat… Drinken te koud??? Nou vraag ik je!!
Maar goed we have made our point!! Ik ben van mening dat gasten zich eens wat behoorlijker moeten gedragen en niet voor elk wissewasje gelijk naar de hostess toe rennen. Maar ik vind ook dat je als Hostess en dus visite kaartje van je bedrijf altijd klaar moet staan voor de gasten…
Enne ik werk in Pane Vino schuintegenover het Oranje cafe!!! Gezellig kom maar lekker een keertje wat drinken, en flink roddelen over al die klagende mensen!!!
Alies: FF duidelijk: Die 8 euro was in KOS!!! En gewoon met de ferry hoor!!! Bij de Ferry zelf geboekt dus!! Ik ben niet geweest, maar buurtjes in het app wel.
En dan wat betreft jullie ‘functie’! Ik ga al heeel wat jaartjes op vakantie, en heb al heel wat dingen meegemaakt. Maar tegenwoordig heb je toch een heel ander soort hostes dan er vroeger was, en dan bedoel ik ook gewoon die in Turkije! Onderweg word er werkelijk NIETS meer verteld. Als er al wat verteld word dan is het niets wat echt belangrijk is. Dan zijn zij meestal mega-ongeinteresseert, dus dat is ook heel goed naar je gasten!!
Ik heb het niet over die gasten die klagen over handdoeken en/of drinken of een fruitmandje dat wel op de foto in de brochure en niet op de kamer stond. Ja ik ken de ZEI***** ook!!
Ik zie nooit meer een hostes in de app. en als ze er zijn zijn ze zooooo gezellig dat je je echt prettig voelt met zo’n dame(NOT!!)
2 jaar geleden heb ik voor het eerst weer eens een echt meegemaakt!!
Laten we eerst eens naar ons eigen functioneren kijken en daarna pas naar wat wij als gasten(die jullie salaris betalen!!) wel of niet doen!! Bedenk dat een hostes een service-verlenende functie is, en als je dat niet aanstaat, misschien eens over een andere na gaan denken!!
Mss kom ik een btje hard over, maar ik maak me er ook al jaren echt kwaad over!! Wij hebben een jaar geleden in Marmaris gezeten, en dan kwamen die meiden bij elkaar om iets te drinken in Sediz, nou ik wil niet meer denken aan wat daar allemaal besproken werd!! Te grof voor woorden dus
Iedereen die wel gaat werken dit jaar, SUCCES!! Ik weet dat het niet de makkelijkste baan is, maar het kan voor veel gasten het verschil tussen een geslaagde of een verschrikkelijke vakantie betekenen!!
We weten allemaal dat de host(ess) een laag vast loon ontvangt dat wordt aangevuld met een supplement naargelang de verkochte excursies. Logisch dus dat deze mensen hun best doen om goed te verkopen. De zgn. welkomstcoctail is dan ook doorgaans niet veel meer dan een verkooppraatje. Als ‘klant’ hoef ik me daar echter niet om te bekommeren. Ik heb bij een touroperator een reis geboekt waarin transfert en bijstand van een vertegenwoordiger ter plaatse inbegrepen zijn. Ik voel me dus niet verplicht om bij de hostess extra’s te kopen omdat de touroperator zijn mensen te laag betaald.
Mijn ervaring is dat je bij de grote gevestigde touroperators doorgaans goed behandeld wordt door de hostess. Het zijn jonge mensen, die een ‘redelijk’ loon ontvangen, huisvesting, maaltijden en meestal zelfs een autootje. De druk is bij hen dus iets minder groot. Bij de cowboys zoals Corendon echter wordt gewerkt met plaatselijke bureaus die hun mensen schaamteloos uitbuiten. Bij hen is de toerist een prooi die zo grondig mogelijk moet gepluimd worden.
Geert