exact een jaar geleden hebben wij met 4 vriendinnen 3 weken in tanzania gereisd. het was een MEGA ervaring! wij hebben gevlogen op nairobi, dan de bus genomen naar arusha. dan tarangire, serengetti en ngorongoro gedaan. dan de kili beklommen en dan met het vliegtuig naar zanzibar (eerst kendwabeach om uit te rusten van de klim en dan stonetown). dan de boot naar dar en daar dan teruggevlogen.
de kili moet je zeker doen, het is haalbaar, wij zijn helemaal niet supersportief of zo. het is schitterend, je komt constant mensen tegen die je aanmoedigen en verhalen uitwisselen, echt de max. voor we de kili deden zijn we van arusha naar marangu geweest met de bus, beetje onveilig maar grappig om mee te maken. de meesten verblijven voor de klim in moshi, maar ik zou marangu zeker aanraden. de dag voor de start naar de kili hebben we daar een wandeling gemaakt van een uurtje en prachtige waterval gezien en er gezwommen, ook deden we bbq op locaal terrasje, echt heerlijk.
we sleipen in het kibo hotel, goedkoop en echt vergane glorie, maar blijkbaar vroeger wel de place to be, dus het waren grote kamers, koloniale stijl en zeer goedkoop.
in arusha verbleven we eerst in de ilboro safari lodge (van een nederlander, met zwembad!) en nadien in dezelfde straat 1 nacht in een klooster, ook speciale ervaring :). we hebben zeer low budget gereisd, maar 1 keer ons laten gaan en gaan eten in onseahouse en dat was TOP! wel 50 euro of zo, maar hier zou het maal 4 zijn, en een ster hebben.
naar het schijnt is de route van marangu naar dar ook wel de max, maar wij wilden na de kili zo snel mogelijk op strand liggen en dus gevlogen.
de safari hadden we geregeld viavia, ik kan email van de gids doorgeven als je wil, hij was goed en niet superduur. we sliepen wel in tenten.
moest ik het herdoen zou ik wel vliegen op kilimanjaro airport ipv nairobbery, want die busreis was lang en eigenlijk een dag tijdverlies. dar es salaam was ook niet zo de moeite en we voeden ons daar echt onveilig…
gaan zou ik zeggen, ik heb al veel gereisd, maar dit is mijn absolute topper, zodanig gevarieerd en avontuurlijk