Vraag over Vakantie in de streek Rio de Janeiro

Goedenavond

Ik heb een vraag, na een aantal jaar zomer vakantie gehouden te hebben in het middellandse zeegebied willen wij is wat anders. Nu is ons oog op brazilie gevallen en lijkt het ons erg mooi om Rio de Janeiro een keer te zien. Wij willen ook echter lekker uit rusten op het strand.

Nu is mijn vraag kan dit? of zijn er in de buurt van Rio geen badplaatsen?
En dan nog een vraag kan je in Rio ook leuke excursies doen naar bijvoorbeeld natuurparken?

Mvg Patrick

Grappig dat je nog nooit van Copacabana of Ipanema gehoord hebt? Dat zijn de beroemdste stranden van Rio zelf, daarna heb je b.v. ook nog Leblon en Barra de Tijuca, o en Urca als je een gezellig klein strandje wil.

Wil je echt buiten de grote stad, dan zijn er verscheidene mooie stranden naar het noorden, even voorbij Niteroy, en naar het zuiden bij Angra dos Reis en Paraty. De laatste is zeker aan te raden als mooi oud koloniaal havenstadje.

En Ilha Grande als uitstapje voor de natuur.

Rio zelf heeft al een natuurpark: floresta de Tijuca. Of er georganiseerde trips heen zijn weet ik niet, mij is het nog niet gelukt (en ik ga daar niet als sitting duck door een stil bos lopen, dat en het feit dat ik de paden niet kon vinden op de kaart).
Minder omslachtig is gewoon naar de botanische tuin gaan, Jardim Botanico dus of ook wel Hortus. Je kan daar urenlang rondlopen of gewoon zitten, op een hete dag heerlijk koel. Of je maakt een rondje rond de lagune, ikzelf doe dat graag.

En als uitstapje kan ik mijn woonplaats Petropolis zeker aanraden. Al is het maar voor de prachtige vergezichten die je onderweg te zien krijgt (Petropolis is 800 meter hoger). Het keizerlijke paleis kan tegenvallen als je de pracht en praal van europa op dat gebied kent. Maar verder liggen we in een groot beschermd natuurgebied dat loopt tot voorbij Nova Friburgo, en tussen Petropolis en Teresopólis is een Nationaal Park (Serra de Orgaos), daar worden wandeltochten doorheen georganiseerd, maar dat zijn treks van drie dagen. Dat ging mij wat te ver.

Hoi

Ik weet niet hoe lang je gaat? Maar als je bv 4 dagen in rio zit, heb je veel van de bezienswaardigheden al gezien.

Ik moet zelf zeggen dat de stranden bij Rio nu niet echt super zijn. Wellicht dat andere hier andere meningen over hebben, maar het water is vaak smerig bij Ipanema en Copacabana en ook ontzetten druk vaak.
Dat kleine strand Praia Vermelha bij Urca is wel mooier, maar hier ook vaak vies water.

Ik zou zelf voor de stranden richting Cabo Frio, Arraial do Cabo gaan. Hier heb je echt witte stranden. Cabo frio is wat meer stad, en heeft ook een wat drukker strand, maar des te meer je uit het centrum bent, des te rustiger.
Arraial do cabo heeft mooie stranden waar je met een bootje heen kunt.
Verder is Buzios ook dichtbij, aanrader is een boottocht langs de kust.
Ik heb zelf in Cabo frio gezeten een week en vandaaruit zeg maar naar Buzios en Arraial gegaan. Vanuit Rio kun je in ongeveer 2,5 uur met de bus naar Cabo frio.

Verder ten zuiden is Ilha Grande een paradijs voor strand. Je hebt hier Lopez Mendes strand, waar je met de boot en eens stuk wandelen heen kunt, ik vond het schitterend.

Paraty ook een hele leuke plaats. Heb daar ook een boottocht gemaakt naar die bounty strandjes.

Tijuca Floresta in Rio ben ik ook geweest. Ik ben samen met een braziliaanse vriend hier gaan wandelen, maar ze regelen daar ook wel vaak wandeltochten, moet je een beetje op internet zoeken of met ‘locals’ in contact komen.

Ik heb op mijn website ook een reisverslag met foto’s staan als je meer van de plaatsen wilt zien waar ik het over had.

Met 4 dagen heb je pas een heel klein deel van Rio gezien. Persoonlijk vind ik de mooiere stranden Recreio, Prainha en Grumari (ben ik gister nog geweest). Liggen allen in oost Rio.

Eens dat Arraial, Cabo frio en Buzios leuke badplaatsen zijn.

Rio is 1 groot natuurpark vermengd met de stad, kijk eens op streetview zou ik zeggen. Mooie wandelingen Pico da Tijuca http://www.terrabrasil.org.br/trilhas_mapas/tri_picotijuca.htm Pedra Bonita http://www.terrabrasil.org.br/trilhas_mapas/tri_t_pbonita2.htm Peda da Gavea http://www.terrabrasil.org.br/trilhas_mapas/tri_t_pgavea.htm

Kijk voor veel meer voorbeelden op http://www.trilhasrj.com.br/

Bedankt voor jullie reacties!!!

Dit is echt informatie waar ik wat aan heb.
Ja het zit zo mijn vriendin vind het heerlijk om aan het strand een boek te lezen en ik wil der graag op uit. Dus het word altijd een combinatie van beide. Ik begrijp dus dat beide goed mogelijk is gelukkig. Ik ga is opzoek naar een leuk hotel/appartement en laat wel weten als ik wat gevonden heb. Het moet ook redelijk low budget zijn want mijn vriendin studeert nog ( suggesties zijn welkom :wink: ).
Maar nog even voor de duidelijkheid er is dus een park waar je dus echt de ‘‘jungle’’ in kan?

Nogmaals super bedankt voor de reacties!

Zo even flink gegoogled en de hotels in bijvoorbeeld Buzios zijn goed betaalbaar.
Wij zoeken dus een leuke ‘‘thuisbasis’’ in de buurt van Rio, Buzios is toch redelijk ver. Iemand misschien een leuke badplaats dichterbij en hoe kom je vanaf het vliegveld daar? Zijn er goede bussen of is een taxi rit vrij betaalbaar?

Wat versta je onder jungle? Wilde dieren? Behalve aapjes, vogels, slangen en insecten kom je hier niet echt.

Buzios is leuk voor een paar dagen, veel restaurantjes en uitgaan. Tja en badplaats? Rio is een grote badplaats, maar je moeten kijken in welke wijk je wilt verblijven. Van het westen naar oosten is zomaar 50 KM en dan ben je nog steeds binnen de stad Rio de Janeiro.