Ik heb onlangs een baan aangeboden gekregen als Head Chef voor een restaurant in Koh Samui.
Nu is mijn vraag aan jullie: Is het normaal dat de werggever wilt dat ik eerst naar Samui kom om samen de werkvergunning en de Non B Visa in orde te maken?. Zou het niet veel logischer zijn dat de werkgever dit zelf doet en indien de aanvraag rond komt, Dit per email toestuurt.
Ik heb onlangs mijn contract via de email binnen gekregen, Kan ik dan aan de hand van mij contract gewoon met een enkele reis Thailand in komen? Of is het beter om een goedkope vlucht te boeken als bewijs dat ik het land binnen 30 dagen weer verlaat. En dan al het papierwerk rond te krijgen binnen de 30 dagen on arrival.
Werkvergunning moet in het land zelf worden aangevraagd, en daar zijn papieren van jou voor nodig, kan de werkgever dus niet zelfstandig doen. Met de goedgekeurde aanvraag voor de werkvergunning kun je naar het buitenland gaan, vanuit Samui waarschijnlijk Penang, en een non-immigrant B visum aanvragen. Daarmee kun je dan naar de labour office en de werkvergunning afhalen.
Om een en ander in orde te maken is het het eenvoudigste om Thailand met een visum binnen te komen, gewoon single entry toeristenvisum zou het makkelijkste zijn.
Dan begrijp ik niet dat je hier de vraag alsnog stelt, maar goed.
Normaal gesproken moet bij de papieren die je voor de workpermit inlevert een kopie van de relevante pagina’s van je paspoort zitten. Dat zijn de fotopagina, visum pagina en arrival card. Daarnaast moeten die kopieen getekend zijn door jou dat ze orginele kopieen zijn. Ook je pasfoto moet aan allerlei eisen voldoen (achtergrond, je moet een stropdas dragen, formaat).
Dus het zou goed kunnen gaan, je weet nooit hier, maar officieel hoort je aanvraag niet goedgekeurd te worden.