Wonen en werken in Thailand

Hallo,

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die deze site bezoeken en hebben uitgevoerd wat wij van plan zijn, namelijk wonen en werken in Thailand.
Daar wij al vele malen naar Thailand zijn geweest en uiteindelijk ons hart hebben verloren in Koh Samui overwegen wij om over een jaar of vier in Koh Samui te gaan wonen. Daar wij financieel niet geheel onbemiddeld zijn willen wij een bar/restaurant gaan kopen daar en zo in ons levensonderhoud voorzien, weg van alle stress, agressie en betutteling van Nederland. Het is een stuk makkelijker om een woon en werkvergunning te krijgen in Thailand als je een business start of overneemt, alles draait echter om eigen kapitaal. Nou ja, kan nog uren verder schrijven maar hoor graag jullie reacties.

Sawa dee Khrap

Wat voor reactie wil je?

Ik heb een duiskchool op Phuket.

Hallo Steven,

Ik zou graag eens wat ervaringen van mensen willen horen, die gedaan hebben wat wij van plan zijn te doen.
B.v. is het de beste keuze die je ooit in je leven hebt gemaakt, of zou je dit nooit meer doen.
Do’s and Don’ts.
Waar moet je rekening mee houden, etc,etc.

Sawadee MRPIKE,

Wat betreft werkvergunningen is het vaak zeer lastig om deze te verkrijgen, en zijn er zeer veel wetjes en regeltjes die net zo vaak veranderen als het weer.
In het kort komt het er op neer, dat wanneer het een werkverggunning betreft deze alleen word afgegeven als het een functie betreft welke door maar weinig Thai gedaan kunnen worden ivm gebrek aan opleiding.
Tevens is het zo dat het desbetreffende bedrijf voor jou die vergunning aan zal vragen en verplicht word om voor iedere aangevraagde vergunning, minimaal 4 Thai full time in dienst zal moeten nemen. Dit alles om de werkgelegenheid van de Thaise bevolking te beschermen.
En dit nemen ze zeer serieus !!
Zonder vergunning aan de slag kan ook , maar je loopt natuurlijk een risico en de straffen zijn niet mild, en je zal (zoals eerder op andere topics besproken) iedere maand de desbetreffende visa-run moeten doen.
Ook je idee als duik-instructeur aan de slag te gaan, is een optie maar realiseer je dat het vijvertje zeer klein is waar je in vist, want de meeste duikscholen kunnen engels sprekende instructeurs vrij makkelijk vinden dus zal je minimaal een andere taal vloeiend moeten kunnen spreken(ivm met de risico’s van de sport is het ook echt van belang dat je deze taal vloeiend spreekt).
Je ziet er zitten nogal wat haken en ogen aan, maar vele zijn je voor gegaan dus het moet kunnen,research is het sleutel woord.
Want vergeet niet! in Thailand mag weinig , maar ALLES KAN!
Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het graag van je.
Veel succes !!
L.

Hallo Dewi,

Het was ons min of meer bekend dat eenwerkvergunning moeilijk te verkrijgen is, maar als wij een hotel/restaurant/bar openen zal er wel een Thai de hollandse pot moeten kunnen koken en daar zit denk ik voor ons de oplossing van de werkvergunning, ik heb gehoord dat je om die reden in elk geval wel een vergunning zou kunnen krijgen.
Vertel eens welke ervaring heb jij met Thailand? woon je er of heb je ook plannen om te gaan? hoor het graag

Groeten,

Rob