Beste wereldreizigers forumlezers. Voor mijn vriend en mij is het vandaag eindelijk zover; we vertrekken voor 11 maanden op reis naar Azië,Nieuw-Zeeland en Australië!
Er is echter nog een verzekeringskwestie waar ik niet uit kom,wellicht kunnen jullie helpen?
We hebben nu een doorlopende reisverzekering bij Centraal Beheer Achmea en een zorgverzekering en aansprakelijkheids- en rechtsbijstandsverzekering bij Univé.
De laatste twee vervallen na twee jaar in het buitenland, omdat de verzekeraar dit dan ziet als vestiging in het buitenland. Na 6 maanden moeten we dus iets anders verzinnen.
De eerste optie is om via Internet een andere Nederlandse aansprakelijkheids- en rechtsbijstandverzekering aan te vragen. Maar van een dame bij Centraal Beheer, hoorde ik vandaag dat dat mogelijk niet kan, omdat je een Nederlandse verzekering niet vanuit het buitenland kan afsluiten. Tweede optie is om zo’n verzekering af te sluiten op het vliegveld van het land waar je gaat verblijven; dus op de luchthaven van bijv. Australie, zodra je daar binnen komt. Ik vraag me echter af of dit wel kan,tenslotte gaan we ons niet inschrijven in de landen waar we doorheen reizen… Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik snap je probleem niet helemaal.
Je gaat 11 maanden weg en je verzekering vervalt na 2 jaar… Of lees ik iets verkeerd?
Waarom wil je eigenlijk een rechtsbijstandverzekering als je op reis gaat? Waarvoor denk je een jurist nodig te hebben in die tijd?
Ook je aansprakelijkheid, wat ga je allemaal doen? Waarvoor ben je bang?
Eerst even een algemene opmerking over de duur/geldigheid/aflopen van verzekeringen. Dit omdat je zegt dat jouw verzekering over een half jaar vervalt. Een verzekering duurt in principe standaard 1 jaar. Na het eerste jaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Zolang je de verzekering niet opzegt loopt hij door.
Wat je nu eerst zou moeten doen is je huidige verzekeringen nalopen om te zien of ze wereldwijd dekking geven. Dat geldt dus zowel voor je aansprakelijkheids-, zorg- als rechtsbijstandsverzekering. Voor de dingen die niet onder deze verzekeringen vallen moet je dan vervolgens op zoek naar een reisverzekering die ook wereldwijde dekking geeft als je langer (in jouw geval dus een jaar) in het buitenland verblijft. Een standaard (doorlopende) reisverzekering dekt zo’n lang buitenlands verblijf normaliter niet.
Hopelijk kun je hier iets mee.
Dan zou ik een ongevallenverzekering afsluiten… en dat valt vast onder je reisverzekering. Alleen even de (hoogte van) ziektekosten in de gaten houden, mocht je die hier in NL opzeggen…