Vraag mbt reizen in Maleisië

Beste forumleden,

Graag zou ik jullie advies willen mbt enkele ‘vervoersvragen’. Wij hebben over een paar weken een rondreis in Maleisië gepland staan. Hotels en auto heb ik al geregeld, net als de vluchten.
Ik zou graag willen weten waar ik op moet rekenen qua reistijd met de auto tussen de volgende plaatsen (lange tussenstops niet meegerekend):

• Kuala Lumpur-Cameron Highlands
  • Cameron Highlands-Kuala Besut (voor boot naar Perhentians) dit is overigens op Malaysia Day (16 september), is het dan drukker op de weg?
  • Kuala Besut-Belum
  • Belum-Penang

Wanneer jullie nog tips hebben voor leuke dingen die onderweg te zien zijn, hoor ik dat ook graag!

Dan een 2e vraag: ik wilde vanaf het vasteland van Langkawi (Arau of Alor Setar) de trein pakken naar Singapore (via KL). Het eerste stuk tot KL was eerst een nachttrein met privéslaapcoupés.
Nu is er van alles veranderd per 1 september: de trein gaat pas s avonds laat, heeft alleen nog maar slaapcoupés met veel mensen bij elkaar, gaat niet meer naar Singapore Woodlands maar stopt al op JB Sentral en komt ook later aan dan ik op had gerekend. Kortom, dit vind ik toch niet zo’n goed idee meer.
Alternatief is om de bus te pakken vanaf Kuala Perlis (waar de boot vanaf Langkawi aankomt) naar Woodlands. Heeft zo zijn voordelen dus, maar dan zit je wel een hele nacht in een bus. Daarnaast doet de bus er 11 uur over, maar er staat bij dat hij er ook wel 2x zo lang over kan doen als het druk is… Qua prijs maakt het niet veel uit volgens mij.
Wie heeft ervaringen met de bus en/of trein en kan me tips geven wat nu het beste is? Of een combi van beide? Vliegen is om diverse redenen overigens geen optie.

Bedankt!
Jennie

KL - Cameron Highlands 3.5-4 uur
Met de rest kan ik je helaas niet helpen