Beste,
ik wist niet goed waar het te plaatsen, dus zet ik het maar hier.
Eventjes mijn probleem schetsen:
Ik ga deze zomer voor een kleine maand naar Peru! Het spreekt voor zich dat je daarvoor allerlei injecties moet krijgen.
Deze heb ik dan ook afgelopen week gehad. Daarna kreeg ik een soort boekje met allerlei stempels en handtekeningen in van het Universitair Ziekenhuis, ter bewijs dat ik ook daadwerkelijk tegen vanalles en nog wat ingeënt was.
Echter, gisteren werd mijn portefeuille gestolen, inclusief dat boekje.
Nu is het mijn vraag: is het werkelijk noodzakelijk om dat boekje op zak te hebben wanneer ik afreis naar Peru? Wordt dat daar ooit ergens gecontroleerd? (Ik heb niet zoveel ervaring met buitenlandse reizen buiten de EU.) Is het risicovol om zonder te vertrekken?
Ik vraag dit omdat het mij uren telefoontjes en administratie zou kosten om een replica van dat boekje te krijgen (om nog maar te zwijgen over de kostprijs).
Dank bij voorbaat en met vriendelijke groet,
Leckx.
PS: ik ben een Belg, maar ik vermoed dat dat er niets toedoet.
Voor alle ‘wereldwijde’ ziektes (Hepatitis, Typhus etc.) inderdaad nooit iemand iets gevraagd als ik een land binnenkwam. Juist bij Zuid-Amerika echter wel enigszins:
Veel landen buiten Europa eisen van passagiers die korter dan week geleden in Z-A geweest zijn bewijs dat ze tegen Gele Koorts ingeënt zijn. En die inenting zul je dus ook gehad hebben.
Misschien beter even in Peru forum zelf checken of ze er ook zelf op de grens naar vragen. Voor terugreis naar BE zul je er dus geen last mee hebben.
Veel landen buiten Europa eisen van passagiers die korter dan week geleden in Z-A geweest zijn bewijs dat ze tegen Gele Koorts ingeënt zijn.
Hiermee bedoel je waarschijnlijk dat we gecontroleerd kunnen worden op de overstap in onze vlucht op de terugreis? Die overstap is in Brazilië, dus dat is nog Zuid-Amerika. Dat zou aldus normaal geen last mogen opleveren?
U zegt zelf dat de aankomst in België ook geen last met zich meebrengt.
Als ik het dus goed begrijp is volgens u het enige mogelijke struikelblok het moment waarop we in Lima landen?
Nee hoor - je zou alleen probleem hebben als je in Brazilië door Immigration zou gaan, en dat doe je zo te lezen niet.
Dus inderdaad alleen aankomst in Lima is ‘riskant’, check s.v.p. in Peru forum.