Gele koorts vaccinatie?

Hallo, ik ga binnenkort naar Peru en twijfel over de gele koorts vaccinatie. Ik had de apotheek mijn reisroute gegeven en ze raadden de vaccinatie eerst aan, maar toen ik zei dat ik had gelezen dat het alleen in de jungle nodig was en ik daar niet naar toe ging, zeiden ze dat het toch niet nodig was.

Ik maak een rondreis door Peru en bezoek uiteindelijk Cuzco, Heilige Vallei en Macchu Picchu, maar kom verder niet in het junglegebied.

Als het niet nodig is, vaccineer ik liever niet, maar misschien zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Heeft er iemand ervaring mee? Zijn er meer mensen zonder gele koorts vaccinatie op reis gegaan naar Peru?

De dokter raade ons toch aan dit te doen. Ken echter wel geen kostprijs dit moet gebeuren in tropisch instituut(ziekenhuis). Zou dat toch niet willen meemaken gele koorts!

Als je in de bergen en aan de kust blijft, dan is een gele koorts vaccinatie inderdaad niet nodig.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb besloten om het inderdaad toch maar niet te doen.

Groetjes, Sanna

Volgens mij is dat verplicht !!!
Het zit als eerste in het vaccinatiepakket …dat is niet voor niks hoor !!!
De huisarts weet er echt niet zoveel van hoor…bel maar ff naar het Tropisch instituut en leg je "echte "reisplannen uit …ook de mogelijkheden die misschien niet vastliggen !!!
ik denk dat dit dingen zijn waar je beter niet op bespaardt!

Een gele koorts vaccinatie is niet verplicht voor Peru, en absoluut niet nodig als je de jungle niet in gaat. De muggen die de gele koorts overbrengen op mensen kunnen alleen leven in de lage jungle van Peru. In de hoge jungle of in de bergen gaan ze dood vanwege de lage nachttemperaturen. Bij een temperatuur onder de 12 graden gaat zon mug al dood.

Wijzig je je plannen in Peru, en wil je toch de jungle in, dan kun je in Peru de vaccinatie gaan halen. Kost helemaal niks. En de ziekenhuizen in Peru hebben ook gewoon schone nieuwe naalden e.d. dus ook daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik haal zelf al jaren mijn spuiten in Peru, zonder problemen en het is hier gratis.

Het tropen instituut en de GGD zijn gewoon bedrijven die ook vaccinaties mogen verkopen zodat ze winst kunnen maken. Volgens sommige plattegronden die het GGD heeft, moet je zelfs in Cusco Malaria slikken. Onzin natuurlijk.

Waar kun je gratis de gele koorts vactinatie halen dan? Ga vrijdag normaal de mijn halen in tropisch instituut(ziekenhuis), kostprijs ongekend…

Vijwel in elk openbaar ziekenhuis kun je je gratis laten vaccineren. Neem wel je paspoort mee, deze hebben ze nodig voor hun administratie.
Heb ook geduld, want het kan even duren voordat je aan de beurt bent.

Ik wil geen debat opstartenover wel of niet verplicht…maar mijn dochtertje van 1,5j heeft deze wel gekregen…hier in Peru…wegens verplichte injectie…ze is hier wel geboren dus…
Maar ook op deze website http://www.peru-outdoor.com/index.asp?pID=6&cID=11 kan je erover lezen !!! Ik weet dat ik er ook nog nooit ben op gecontroleerd …maar het is wel verplicht denk ik…zeien ze me ook in dat tropisch centrum…en idd…ik kan hier mijn injecties gratis verkrijgen.Ik zou het allesinds laten doen…ook wanneer je mogelijk nog doorreist naar andere streken !

In het Hospital del Niño, staatsziekenhuis, rekent met voor zo’n vaccinatie ongeveer 65 sol. Maar dat is dan wel in het International Vaccination Center van dat Hospital del Niño. Waar ik van jou begrijp dat het gratis kan, kan ik dan aannemen dat het ook in het vaccinatieboekje van de reiziger geregistreerd wordt (als “internationaal bewijs van inenting tegen gele koorts”)? Met welk staatsziekenhuis heb jij ervaring?

n.

Op elke hoek en kant worden hier geregeld gezondheidsacties en daar kan je gratis je colesterol enzo laten nakijken enzo…maar ook geven ze gratis injecties tegen hepatitis a,b en klem enzo…ok…gele koorts weet ik niet …maar die had ik in Belgie samen met de andere laten zetten…Mijn vrouw lerares en heeft een staatsverzekering en ik dus ook…alles gratis ook medicijnen in “ESSALUD” dus ook voor mij…helaas ik vind dat een verschrikkelijk slecht gedoe daar…pfff !!!Sorry twas wel voor Andreeee zeker ?

Ik heb zelf mijn vaccinatie laten zetten in het Essalud in Puerto Bermudez. Gelegen aan de rand van de jungle. Kostte me helemaal niks. Je krijgt daar ook een stempel van in je boekje plus een extra certificaat dat je in je paspoort kan nieten, dus allemaal goed geregeld.

Mijn vriendin heeft de Gele koorts prik gehaald in het staatsziekenhus gelegen op avenida Grau in het centrum van Lima. (kruising Abancay en Grau). echt waar kan gewoon gratis, gewoon even zoeken. Laat de GGD en tropeninstituut maar 60 euro vragen voor een prikje, hier is het gratis. In Bolivia, Paraguay, Argentinie, Chili en Ecuador is het trouwens ook helemaal gratis.

Hoi Andreeee

Je hebt gelijk wat gratis prikken betreft…maar in het gele boekje staat dat deze alleen door een erkent tropisch centrum mag gegeven worden en dat ook alleen hun stempel telt !Mijn huisarts en is tevens een goede vriend kon mij deze niet zetten !!!Enfin…hier in Peru gaat veel wel wat bij ons niet kan…ook andersom natuurlijk !

Voor zij die zich willen laten inenten “ter plekke”…
hou er rekening mee dat de vaccinatie voor gele koorts ten vroegste aktief is 10 dagen na de inenting.

Dus je laten inenten en de dag erna de jungle intrekken kan consequenties hebben.

Zelf heb ik ook wat last gehad na de inenting hier in Antwerpen (slap gevoel en lichtjes koorts) Ik weet dat dit niet voor iedereen geldt, maar je weet het nooit op voorhand. Overigens kan je ook last hebben van de inentingen tegen tetanos en hypatitis.

Dus kan je beter hier de inenting laten zetten, tenzij je je in Peru laat inenten minstens 10 dagen voor je de lage jungle betreedt.

De diverse ziekenhuizen die door Andreee en Graniet1 zijn ziekenhuizen van Es-Salud. Ook de vestiging op de hoek van Grau en Abancay is van Es-Salud. Deze zijn niet openbaar. Om daar terecht te kunnen moet je bij Es-Salud verzekerd zijn, óf via werkgever óf vrijwillig. Daar kan een buitenlandse reiziger niet terecht, simpelweg omdat hij daar niet verzekerd is, lijkt mij.
Openbare ziekenhuizen zijn de zogenaamde “hospitales estatales”, zoals “2 de mayo” (een eindje verderop in Grau) en “Loayza”. Daar kan een buitenlandse reiziger wel terecht, maar of hij/zij daar een gratis gele koorts vaccinatie kan krijgen, dat betwijfel ik.

Dacht ik ook…maar buiten die gele koortsprik…kan jou huisarts alle anderen ook zetten !Maar hier ook hoor…als ik iets nodig heb…haal ik de medicijnen bij de apotheek hier in Surco…en ga bij een verpleger ze laten prikken !5 soles …ook al ben ik bij ES-Salud verzekert…daar kom je zieker buiten dan dat je was !!!
Ik ben in Pisco een keer geweest bij es-salud voor een verkoudheid en hoest…16 injecties…haha…alle 6u 4stuks…en daarna kreeg ik er de hik van…niet te stoppen…ganse nacht water gezopen…!!!terug moeten gaan voor nog 2 spuiten…tegen de hik !!! pfffffff

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België kan je idd de gele koortsprik enkel halen in erkende centra. Huisartsen mogen die niet plaatsen en via de apotheek geraak je ook niet aan het product.

Algemene info over verschillende inentingen.

http://users.telenet.be/annette-guy/calc/vaccin.htm

Hallo allemaal,

Ik ben zojuist terug van mijn reis naar Peru en de gele koorts vaccinatie was inderdaad echt niet nodig! Zolang je niet de jungle in gaat, heb je deze niet nodig. Behalve…als je doorreist naar een ander land, omdat je dan uit een land komt waar gele koorts voorkomt.

Ik begrijp dat huisdokters, apotheken, etc. graag geld willen verdienen en daarom toch maar een vaccinatie aanbevelen ‘voor de zekerheid’. Maar vergeet niet dat met een vaccinatie altijd troep je lichaam binnenkomt. Als het niet hoeft, hoeft het dus niet.

Deze link van de WHO bevestigt het overigens:
http://apps.who.int/tools/geoserver/www/ith/index.html

Groetjes, Sanna

Dus het is er wel !!!En waarom moet je dat hebben als je naar een ander land doorreist ?Om de mensen daar niet te besmetten vermoed ik …?
Dus als je hier zo mensen ontmoet die in de junglewerken ofzo en die besmet zijn…???Enfin…Was de reis mee gevallen ?

Ja, het is er, zoals eerder gezegd: in de jungle! En het wordt overgebracht door muggen, niet door mensen. Dus als je niet in de jungle komt, heb je ook geen kans om er mee in aanraking te komen.

De vraag waarom je de vaccinatie moet hebben voor de doorreis naar (sommige) andere landen kan ik niet beantwoorden. Daar heeft ieder land zijn regeltjes voor. Voor de terugreis naar Nederland is het in ieder geval niet nodig :-).

Prachtige reis overigens. Peru is een geweldig land.