dag forumlezers
Zijn inentingen echt nodig in peru ?, Mijn man vindt dit niet nodig maar ik twijfel toch . We maken de klassieke rondreis in zuid peru geen jungle .
Dank u wel , groetjes ria
gewoon even langs de GG&GD gaan, en je krijgt advies op maat.
Echt nodig, nee. Ik ben het eens met je man. Maar goed, meningen verschillen. Aan GG&GD adviezen hecht ik niet zo veel waarde, maar mijn ervaringen met deze instellingen zijn gedateerd.
http://www.hostellima.nl/
En zou je naar de GGD gaan dan zullen ze je daar vertellen dat Hepatitis A en DTP worden aanbevolen.
Het lastige met vaccinaties is dat je er, als je ze hebt, nooit achter komt of je ze nodig had. Pas als je ze niet hebt kom je er achteraf achter of je ze nodig had of niet.
Maar ja, dat dilemma kan niemand voor jou oplossen.
Ik dacht dat die "gele koortsspuit " wel verplicht is…al vragen ze er nooit naar of ge het hebt ofniet…!Ik zou het aanraden om ze toch te laten zetten ,ook die anderen die ze aanbevelen !properheid is ver te zoeken soms…!
Hoi,
Voor Peru zonder jungle wordt meestal aangeraden:
- Hepatitis A (en B als je bijvoorbeeld ook nog vrijwilligerswerk gaat doen)
- Gele koorts (de gele koorts grens ligt in de buurt van Machu Picchu en schommelt daar, dus op zich wel handig om te hebben)
- Rabies kan ook aangeraden worden, maar als je toch niet van plan bent honden te gaan aaien dan heb je deze niet nodig
- DTP
¡Saludos!
De info die ik heb gevonden zegt dat de gele koorts spuit niet verplicht is maar wordt aanbevolen.
Nu heb ik alle andere inentingen wel behalve dus die gele koorts. Zijn er mensen bij de GGD geweest die advies hebben gehad over het wel of niet gele koorts?
Ja, ik
Bij de GGD kunnen ze je een kaartje laten zien met waar de gelekoort-zone begint en waar Machu Picchu ligt. Aguas Calientes en MP liggen beide aan de rand van het regenwoud. Ik heb de gele koorts wel genomen omdat ik lange tijd in Peru verbleef. Veel mensen nemen 'm niet, maar kijk wat je zelf het verstandigste vind. Neem in ieder geval DEET mee o.i.d.
Gele Koorts (Fiebre Amarrillo) inenting kan je ook op de medische post op de luchthaven van Lima krijgen. Dag en nacht geopend. Bezwaar is dat de inenting niet gelijk effectief is. En, Peru is tenslotte Peru, mogelijk is er toch net niemand als je je meldt, of is net de antistof niet in voorraad.
http://www.hostellima.nl/
Ik zou gewoon de inentingen laten zetten, wat heb je te verliezen?
In totaal ben ik nu ingeënt tegen:
- gele koorts
- hepatitis A
- hepatitis B = voor langere tijd (langer dan 2 maanden)
- Rabiës = voor langere tijd, erg kostbaar!
- Buik tyfus
- DTP
Wat ik aanraad is hepatitis A, buiktyfus, DTP en gele koorts.
Gezondheidszorg in Peru, vooral in Lima, is goed alleen als je onderweg/ aan het reizen bent en je loopt iets op dan kun je flink ziek worden!
Een bacterie of parasiet via voedsel loop je heel snel op! Je kunt namelijk niet alles zelf controleren.
Bovendien vergoed je verzekering de inentingen als je goed verzekerd bent.
HET IS BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN.
Ach ja, er zijn altijd mensen die denken, “dat overkomt mij toch niet, alleen andere mensen”. (In dit geval een ziekte.)