ik ga een rondreis maken door Ethiopië
Nu lees ik dat er bijna geen pinautomaten zijn en dat het beter is om contant geld mee te nemen.
Echter om met zoveel contant geld door Ethiopië te reizen, dat zie ik niet zitten.
Wie heeft ervaring met pinnen in Ethiopië? Heeft er iemand advies voor mij.
#geld, #Ethiopië, #pinautomaat
Groet, Liesbeth
Mooi vooruitzicht. Ethiopie is prachtig.
Wij zijn vorig jaar geweest en hebben toen cash meegenomen, maar Addis Ababa heeft inmiddels de nodige pin automaten. (met name de groter hotels, maar ook bij banken) Weet niet wat de maximale opname is. In het zuiden kom je ze nauwelijks/niet tegen.
Heb je al een reis of organisatie op het oog? Ik weet nog wel een uitstekende reisorganisatie voor een mooie rondreis met attente en kundige chauffeur/begeleider)
Gr. Bert
Hallo Bert, Dank je wel voor je reactie. Dus het is wel beter om cash mee te nemen anders ben je veel tijd kwijt met het zoeken naar een pinautomaat die het doet. Ze hebben dus geen pinautomaat op de luchthaven? Ik heb een groepsrondreis geboekt van 3 weken door het noorden en zuiden. Heb je nog reisadvies? Groet, Liesbeth
Cash vonden wij inderdaad het handigst. Eerste stap in Ethiopie was onze reis betalen, dan ben je al een deel cash “Kwijt”
En onderweg heb je zeker cash nodig (In de grotere steden kan je vaak nog wel wisselen, maar in het zuiden is het veelal alleen birrs.
Soms kan je ook nog wel eens gunstiger wisselen dan de bank
Voor reis advies zoek ik onze beide reizen nog even op, maar de reisleider zijn over het algemeen zeer kundig om je alles te laten zien
Hallo Liesbeth,
Ook in Ethiopië kan je geld pinnen. Het ATM-netwerk van Dashen Bank werkt goed. In vrijwel alle grote steden, vooral in het Noorden dus, vind je ATM-terminals. Zie hier een geactualiseerde lijst en meer praktische info.
Ik heb enkele malen bij geldautomaten van Dashen Bank met creditcard gepind. Zonder problemen. Bij voorkeur pin ik wel bij een automaat aan een bankkantoor en tijdens de kantooruren. Mocht er dan toch iets mislopen, dan kan je binnen terecht om de boel bij te sturen. In de Dashen Bank kantoren kan je overigens ook aan het loket geld opnemen met je creditcard.
Het is wel raadzaam om ook een bedrag aan cash US dollars bij je te hebben.
Opgelet : Ook ‘Commercial Bank of Ethiopia’ beschikt over een ATM-netwerk. Zelf heb ik geen ervaring met die bank, maar je hoort/leest wel vaker klachten over de werking van die automaten.
Vast een fijne reis !
Onze ervaring is dat alleen euro’s ook geen enkel probleem is
In banken, wisselkantoren, … kan je idd. makkelijk Euro’s naar Birr wisselen.
Maar :
“According to National Bank of Ethiopia regulations, all bills in Ethiopia must be paid in birr. But this isn’t enforced and Ethiopian Airlines, most major hotels and most travel agencies accept (and sometimes demand) US currency.”
bron : Lonely Planet
Wil je in het zuiden bijvoorbeeld een bullceremonie bijwonen waar ook ‘toeristen’ welkom zijn, moe(s)t je dit cash, en uitsluitend in US$, betalen. Allez … dit was enkele jaren geleden toch zo.
Hallo Liesbeth,
Ik werk voor Fair2, een duurzame reisorganisaties die kleinschalige reizen naar o.a. Ethiopië aanbiedt. Je kunt in Ethiopië in alle grote steden pinnen. Neem wel altijd wat cash geld mee in euro’s of dollars. Als de pinautomaten niet werken, kun je deze altijd in de lokale valuta wisselen. Daarnaast zou ik je adviseren om ook een creditcard mee te nemen. Dit kan zowel een Mastercard als Visa zijn. Mastercard is te gebruiken bij de Dashen Bank en sommige pinautomaten. Visa wordt vaker geaccepteerd, zowel bij hotels als pinautomaten.
Een hele fijne reis gewenst!!
Vriendelijke groeten namens Fair2,
Tessa de Graaf