Hallo allemaal!
Ik vroeg me af wat de voorwaarden zijn voor een ‘onward ticket’ oftewel een bewijs dat je het land weer uitgaat om een visum te krijgen. Stel dat ik in febr aankom in Nepal en een vliegticket laat zien voor juli van Cambodja naar Laos (dus 2 totaal andere landen): is dat voldoende, of moet ik echt een (bus-/vlieg) ticket van Nepal naar een ander land tonen? Of is een reserveringsbewijs van een hotelovernachting in een ander land ook voldoende?
Hoor graag jullie reactie, op internet is hier erg weinig over te vinden!
Voor Nepal is geen onward ticket nodig. Maar een hotelovernachting, en zelf een ticket naar NL vanuit een ander land, wordt niet als onward ticket gezien (is mijn ervaring).
De grote ‘probleemlanden’ in Azie zijn Thailand, Indonesie, Myanmar en China. En dan ligt het probleem vaak niet eens bij de douane van de landen zelf, maar bij de vliegmaatschappij die je erheen brengt. Zij zijn verantwoordelijk om je mee terug te nemen als je het land niet in mag. Om het risico voor zichzelf klein te houden, en de kosten laag te houden, kunnen ze je de toegang tot het vliegtuig weigeren. En ja, ik heb het zien gebeuren… Je mag den zelf een nieuw ticket kopen, en voor vertrek op korte termijn betaal je de hoofdprijs! Realiseer je dus welk risico je neemt aks je niet aan de visumeisen voldoet!
P.S. Visum voor Thailand is tot maart 2011 gratis. Dan kom je zonder problemen het land in (visum moet een half jaar na afgifte gebruikt worden, dacht ik.)