Vooruitplannen studeren in New York

Beste mensen,

mijn vriend en ik zijn van plan onze studie te gaan doen in NYC.
Ik zit nu in het 5e jaar van het VWO en hij studeert Geneeskunde.
Het jaar dat ik (hopelijk) afstudeer heeft hij zijn Bachelor gehaald. Hij wil echter een andere studie gaan doen daarna.

Het grootste vraagteken staat eigenlijk bij de schoolniveau’s.
Ik heb gekeken op de site van de New York University, die staat omschreven als universiteit. Maar nu zag ik dat er onder Undergraduate ook een afdeling is voor bijvoorbeeld fotografie, of muziek. In Nederland zijn dit geen universitaire opleidingen. Hoe zit dat?

Daarnaast vroeg ik me af hoe het zit met geld. Mijn gemiddelde gaat waarschijnlijk rond de 6 liggen, maar mijn vriend is Cum Laude geslaagd. Hoe zit dat met beurzen?
En ik las dat de scholen zo rond de 20.000 dollar kosten, is er ook nog een regeling voor mensen die dat geld in principe niet hebben?
En hoe haalbaar is het, als je ouders niet miljonair zijn (we willen een vol jaar gaan werken, als dat nodig is)?

Groetjes!

Kort gezegd: moeilijk te doen.

NYU is een topuniversiteit en daarom duur. Voor onze zoon, die naar Carnegie Mellon, in Pittsburgh, is geweest, hoefden we “maar” $15.000 per jaar te betalen, omdat hij een beurs had van de universiteit die de andere helft van de kosten betaalde. NYU zal voor een jaartje ook wel een $30.000 kosten, en dat is dan alleen collegegeld, kamer, eten en zo zit daar niet bij.

Studiebeurzen zijn er voornamelijk voor Amerikanen. Bovendien ben je geen inwoner van de staat New York en daardoor wordt alles niet goedkoper.

Werken mag niet, behalve dan weinig betalende baantjes op de universiteit.

Welkom in Amerika: als je geen geld hebt of superintelligent bent, dan is de kans groot dat je je geen universitaire opleiding kan veroorloven. Studie is hier een voorrecht, geen recht.

Omdat jullie niet getrouwd zijn, moeten jullie alles voor ieder apart regelen.

Fotografie, toneel en dergelijke zijn in de VS wel universitaire opleidingen, je haalt dan een BFA of MFA (batcheloor’s of master’s of fine art).

Ik zou in Nederland gaan studeren en dan zien of er een uitwisselingsregeling is. Of via Fullbright en/of NUFFIC wat proberen te regelen.

Cool om in Amerika te gaan studeren, maar het is zoals hier boven al gezegd werd nog niet zo heel makkelijk, maar wel te doen hoor!

Als je via een Nederlandse universiteit naar het buitenland gaat om (tijdelijk) te studeren kan je gewoon hier collegegeld betalen, dat scheelt enorm veel geld. Met bijna elke studie kan je studeren in het buitenland, het beste kan je dan aan je studieadviseur vragen wat de mogelijkheden zijn (hangt af van welke studie je gaat doen, aan welke universiteit je gaat studeren etc). Je kan ook denken aan een studieplaats in bijvoorbeeld Albany, ik weet dat er iniedergeval hogescholen zijn hier in nederland met contacten met de universiteit van Albany. Er is vaak via studies in Nederland het meeste mogelijk dus ik zou daar eerst naar gaan kijken.

Kijk ook eens bij de Amerika Studie en Stage FAQ (daar vind je ook sites over studiebeurzen) en het Studie en Stage in het Buitenland Forum

Succes!