Voorstel 2 weken Nicaragua

Deze zomer gaan we met z’n 5’en voor +/- 2 weken naar Nicaragua.
Bijgaand een voorstel tot programma.
Missen we iets? Of zitten we ergens te lang?
Alle suggesties welkom!

Day 1 Arrival at the international airport in Managua. Transfer to León (2 hours)
Day 2 León (+ visit “Cerro Negro” voor Sand boarding).
Day 3 León
Day 4 Tisey nature reserve-Estelí
Day 5 Somoto Canyon
Day 6 Selva Negra (nature reserve Cerro El Arenal).
Day 7 Nature walk and farm tour
Day 8 Matagalpa city tour
Day 9 El Castillo, Río San Juan Drive to San Carlos (5 hours) Boat to El Castillo town.
Day 10 Bartola refuge Tour to the the historical La Inmaculada Concepción fortress.
Day 11 Indio Maíz nature reserve
Day 12 Day off to relax. Night Cayman tour
Day 13 Granada
Day 14 Granada city tour (+ boat tour to the islets in lake Nicaragua).
Day 15 Day off
Day 16 Transfer back to the airport

Hola,

Wat een avontuurlijk en actief programma, leuk! Hieronder mijn tips:

• Ik zou dag 2 en 3 omdraaien, het is best pittig om na een lange vlucht de volgende dag gelijk een aan vulkaan hike te beginnen (het is zo’n 45min steil omhoog lopen met een board in de zinderende hitte). Het is lekker als je de eerste dag na aankomst wat kan acclimatiseren en rustig wat eerste indrukken kan opdoen.
  • Dag 9 Een complete reisdag van maken. Van Matagalpa naar El Castillo is een hele lange reis, zeker 10-12 uur! Mocht je het niet halen, dan is aan te raden om dit op te breken, door bijv. in San Carlos te overnachten en de volgende ochtend naar El Castillo te reizen. El Castillo is heel erg klein, het kasteel kun je zelf bezoeken en ben je binnen 1-2 uur klaar mee, daarna heb je dus vrije tijd (dag 10). Een andere mogelijkheid kan zijn om bijv. dan Granada in de route te plannen.
  • Dag 13 een complete reisdag van maken

Jullie reisschema is heel erg “natuur” gericht. Hebben jullie hier bewust voor gekozen? Als je achter elkaar Estelí, Matagalpa en Río San Juan bezoekt, dan is het op een gegeven moment best veel van hetzelfde. Wat ik bedoel is dat het allemaal veel bos/natuurpark/jungle is, terwijl de natuur van Nicaragua veel meer te bieden heeft, zoals bijv. Laguna de Apoyo en vulkaan Masaya. Deze twee plekken mis ik en wil ik jullie graag aanraden! Zo krijg je ook wat meer variatie. Río San Juan zal het meest indrukwekkende zijn en in Matagalpa trek je ook de tijd ervoor uit om tours te doen, ik vraag me daarom af of die ene dag Estelí de moeite waard zal zijn. Ik zou die dan schrappen en meer tijd te gebruiken voor Granada, zodat je een dag een uitstap kan maken naar Laguna de Apoyo en vulkaan Masaya. Beide zijn echt de moeite waard en heel mooi qua natuur. Dus die mogen naar mijn mening niet ontbreken!

Saludos,
Sole

1 like

Sole89
Bedankt voor je opmerkingen. Bedoeling is zeker niet dat het programma “te” natuur gericht is. Dit zouden de kids maar matig appreciëren.
We hebben dit opgesteld op basis van een voorstel dat we uit Nicaragua gekregen hadden, en proberen hier op het forum nu aan info te komen om te zien hoe we het mogelijk kunnen verbeteren of evenwichtiger maken.
Suggesties zijn dus meer dan welkom!

Wilfried