Vooroordelen Bulgarije

Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie vooroordelen zijn over Bulgarije… Mijn eerste gedachte over Bulgarije is heel eerlijk gezegd niet zo heel positief. Ik dacht altijd dat Bulgarije een heel grauw land zou zijn met onvriendelijke mensen… Maar het tegendeel is bewezen, de accommodaties zijn mooi, nieuw (uiteraard niet allemaal) de bevolking is redelijk aardig, ze zijn de toeristen nog niet zo gewend… Maar ik heb het absoluut erg leuk gehad!!!

Ben benieuwd naar jullie verhalen!!

:vak01:

Vorig jaar met de motor naar Turkije gereden en door Bulgarije. De nodige waarschuwingen gehad, zelf een paspoort en een identiteit bij me. Valse politie zou je nog wel eens dwingen achter hun aan te rijden door je paspoort mee te nemen. Niets van dat alles ervaren. Schitterende infrastructuur gereden (ook anders). Mooie landschappen gezien. De stad Sofia met een bezoekje vereert en vond ik erg mooi.
Snel door de douane geholpen zonder problemen, (ze waren wel redelijk bars).
Nog een behoorlijk positieve ervaring opgedaan. Ik rij weg van een benzinestation en laat mijn rugzak staan met veel spullen en papieren en geld. Na een paar KM om kunnen draaien en best wel ongerust. Ik heb mijn motor aan de overkant van de weg laten staan. Wilde over de vangrail naar het benzinestation lopen toen er al twee man aan kwamen lopen met mijn rugzak met advies hoe ik op de snelste mannier weer om kon draaien.

in de zomer van 2007 wou ik een rondreis door bulgarije maken, maar uiteindelijk niet gedaan omdat mijn ouders het niet zagen zitten. Ze waren bang dat het land niet veilig genoeg zou zijn om voor een jonge dame alleen rond te reizen… zelf dacht ik dat het wel los zou lopen maar heb toch andere bestemming gekozen… in de zomer van 2008 ben ik gaan interrailen en wel richting bulgarije getrokken… ik had verwacht dat ik veel meer gipsy’s zou tegenkomen, maar deze heb ik nauwelijk aangetroffen in bulgarije… verder is bulgarije wel een echt oost europees land met af en toe vervallen bouwwerken en soviet monumenten waarvan ze niet weten wat er mee te doen… maar naast dat is het een schitterend groen land, met mooie natuur, sfeervolle steden en vriendelijke mensen… ben een stuk positiever over het land dan voor ik heen ging en het is er gewoon veilig!

Ik ben net twee weken terug uit een weekje Bulgarije. Ik had niet echt vooroordelen voordat ik erheen ging. Wel moet ik zeggen dat de reisgidsen die ik gelezen heb vrij negatief waren.

Eigenlijk hadden we plannen om zelf met de bus de omgeving van Zonnestrand te ontdekken.
Eenmaal in Bulgarije werd dit door de Reisleider toch sterk afgeraden. Ook het huren van een auto werd niet gestimuleerd. Dit betekende dat je vast zat aan de excursies van de reisorganisatie.
Er werd ons aangeraden om je paspoort in de kluis van het hotel te laten. Voor een nooit paspoort moet je naar Sofia en die mevrouw heeft hele mooie werktijden dus het duurt minimaal 5 werkdagen om een nieuw paspoort te krijgen. Ook aangiften bij de politie van bv diefstal schijnen ongeveer 6 weken te duren.

We hebben de volgende twee excursies gedaan.
Als eerste zijn we naar de blue mountens/ Zheravna en Sliven geweest.
Zheravna is leuk om te zien naar blijkt ook wel erg op Nessebar.
Het natuur gebied is leuk je gaat met de kabelbaan naar beneden maar je bent er op het midden van de dag en de bergen schijnen blauwig te zijn bij zonsondergang. Sliven is een saaie en eentonig stad. Die niets toevoegd.

De tweede excursie was naar sozopol, Burgas en de ropotamo rivier.
We moesten zoveel mensen ophalen dat je alsnog laat in het natuurpark bent. We hebben de volgende dieren gezien. Twee aalskolvers, 1 adelaar, zwaluwen en een soort ijsvogel. Sozopol is wel een leuk stadje dat lijkt op Nessebar het heeft ook zo’n zelfde soort sfeer. Burgas vond ik weer tegenvallen. We hebben zelf nog maar even de kathedraal bezocht want verder was er niets te beleven.

Wat wel erg goed te doen was was zelf met de bus naar Nessbar. Je kunt voor 1 lev van zonnestrand naar Nessebar. Je koopt je kaartje in de bus. De Bussen rijden ieder kwartier.

Bulgarije is leuk voor een strandvakantie maar als je meer cultuur wilt en er zelf op uit wil trekken dan zal ik het nooit aanraden.

Hoi Eef goedenavond

Wat kan ik zeggen behalve ERG JAMMER!
Dat je ondanks je “goede ervaringen” het advies geeft niet op eigen gelegenheid Bulgarije te ontdekken.Ik kom er al vanaf mijn 9de jaar en ben nu 48.Inmiddels een eigen boerderij daar …Auto rijden kan prima daar en wel je paspoort mee nemen het zijn geen criminelen hoor daar Dat je niet veilig kunt rondtouren.Het eten en drinken is prima en logeren of een hotelletje of B&B kan ook prima geregeld worden.Ik denk dat die tourleider de touwtjes in eigen handen wilde houden .Jammer want er is meer dan alleen het zonnestrand…waar ik ook veel tijd heb doorgebracht.Ik zou zeggen probeer het nog eens !!heb je vragen mag je altijd een berichtje achter laten
groetjes Susanne

Hallo Cynthia,

ik denk dat de vooroordelen waar je het over hebt voor een groot gedeelte van jaren geleden komen, toen de Bulgaren het financieel stukken moeilijker hadden en dus misschien redenen hadden om -oa- toeristen te flessen.

Over het algemeen hoor je steeds minder rare verhalen uit landen zoals Bulgarije, Roemenie, Servie (vroeger Joegoslavie) enz. Er gebeurd nog van alles natuurlijk maar over het algemeen kan er al veel meer als zeg maar 10 jaar geleden.

:slight_smile:

Goedenmorgen Shyro

Vroeger hadden de Bulgaren allemaal werk ! Niemand haalde het in zijn hoofd om maar ook iets te stelen of om mensen te beroven.Als je iets liet liggen werd het je nagedragen Als je op je balconnetje je handdoeken en kleding zoals bv spijkerbroeken liet hangen HIngen die er de volgende dag nog!Spijkerbroeken waren schaars toendertijd en erg gewild!Zo ook wereldzenders en dingen zoals nagellak/panty’s …Je moest nl achter een koord staan in de winkels en alles aanwijzen wat je wilde .Tassen mocht je de winkels niet mee innemen …Dit geld in sommige plaatsten nog wel.Wat mijn punt is dat de Bulgaren nu mischien wat stugger overkomen is omdat ze vaak weinig geld hebben /geen werk en echt wel willen En veel minder uit te geven hebben dan toen ze allemaal een (verplicht) baan hadden.De mensen in de grote steden hebben dat minder maar in de dorpen en klein de steden merk je dat echt.Er is ook geen genoeg geld voor scholing vaak!Sorry dit word een heel verhaal …de mensen zijn ook niet echt blij met al die vrijheden want ze hebben er (nog) niet echt veel aan en merken er ook weinig van!Ze doen hun best en proberen nu zo snel mogelijk alles in te lopen en dat kun je dan ook goed zien op het Zonnestrand bv…das hypermodern .groetjes Wildevrouwe

Zo dit moest even eruit …

ps zoals ik al tegen Eef zei; het is er prima toeven de bulgaren doen echt hun best met alles …een ding veranderd echter nooit wat eten in een restaurant betreft en dat is dat je alles in een keer krijgt je toetje je soepje alles hoofdgerecht nog net niet de rek …das al jaren zo en ze bedoelen er niets mee ze kunnen gewoonweg niet organiseren grinnik …Dus ga eens naar bulgarije uitgaan of cultuur of strand alles is echt te doen <<<lijkt wel een reclamespotje hahaha

Geen probleem hoor, gooi het eruit! :slight_smile:

net zoals bij mn oma vroeger. Daar moest je snel zijn anders goot ze de vla zo over de aardappels en de jus heen :smiley:

hahaha lollig :smiley: hoor grinnik…tja Shyro beetje opletten dan …eten en drinken is Bulgarije is en kan heerlijk zijn Laat je alleen niet opjutten door de manier van uitserveren…of dat je zelfs de verkeerde dingen krijgt iets totaal anders …Het hield mijn ouders en mezelf een tijd bezig om ze uit te leggen dat we sommige dingen niet besteld hadden Het gebeurd ook wel dat je alles op hebt en dan nog je rijst krijgt …Heel vreemd en de bulgaren hebben er geen probleem mee wij wel dus …
Dit even over het restaurant gebeuren !

Leuk om jullie ervaringen te lezen… Ik heb trouwens wel 1 slechte ervaring in een bar in Zonnestrand… Tijdens het EK kijken was er steeds een klein bulgaars jongetje die om ons heen hing… en ons aan het afleiden was… (nu moet hij van goede huize komen wil dat bij mij lukken) maar hij was zo druk in de weer dat mijn collega niet eens doorhad dat hij het op haar tas gemund had… Hij wilde haar tas stelen… Maar hij had in de gaten dat het niet lukte omdat ik en een andere collega hem in de gaten hielden… Dus toen zei hij iets tegen zijn vader?? en die heeft hem meegenomen en buiten kreeg dat kind een klap…

Ik denk echt dat hij werdt gestuurd door zijn vader…

Verder heb ik overigens niks van dit soort dingen meegemaakt daar, geen problemen gehad en heb me ook niet onveilig gevoeld ofzo…

goedenmorgen Cynthia

Ja ja heel vervelend en dat zou goed kunnen er heerst armoede Waar wij vlakbij wonen Razgrad daar zie je ook jonge kinderen bedelen NIet veel en ze blijven vaak wat achter je aan wandelen Of als je buiten op een terrasje zit.Er heerst toch armoe Vaak kopen de kinderen dan een ijsje of een snoepje ervan.Maar het blijft vervelend voor beide partijen.En op je tasje letten moeten we tenslotte overal ter wereld…

Daar ben ik het absoluut mee eens!!! Maar ik was dit nog NOOIT op een bestemming tegengekomen… Dat ze het gewoon proberen waar je zelf bij staat… en dan ook nog een kind… Schrok daar toch wel van…

En het bedelen… tsja ook dat heb je in andere landen… Heb jaren geleden in een resort op Isla Margarita gezeten… en daar zaten we aan de rand van het resort… daar kwamen de kindertjes gewoon met hun handje door de schutting om te bedelen…

Vind het altijd heel sneu om zulke kinderen te zien… Er waren daar overigens ook kinderen die niet veel geld hadden… en die mochten dan met z’n 2en in de bus een verhaaltje vertellen (tijdens excursie) in het spaans… dus verstaan doen we het niet :wink: maar we mochten ze achteraf wat geld geven… Maximaal een kwartje (guldentijd) en dan waren ze zoooooo blij!!! :thumbsup: en dan gingen ze chips en cola kopen met hun vriendjes… Zo kan het dus ook… :so:

Net wat je zegt !Zijn vader zal hem gestuurd hebben!Gelukkig zag je het!
Het zou ook niet nodig moeten zijn toch …hopelijk komen er betere tijden Maar nu die euro ook daar gaat komen …zien we het somber:paranoid: in En de Bulgaren zitten er ook niet echt op te wachten.

Van dit antwoord sta ik te kijken!

Het is alweer enige tijd geleden dat ik met een rugzak door Bulgarije getrokken ben, maar qua cultuur vind ik Bulgarije absoluut een van de afwisselendere landen van Europa!!!

Neem bv de hoofdstad Sofia. Waar ter wereld vind je een oude byzantijnse kerk op de binnenplaats van zo’n grauw Soviet hotel? Waar vind je zoveel prachtig gedecoreerde Russisch Orthodoxe kerken, met blingbling gouden daken en bijzondere fresco’s en ikonen?

Romeinse cultuur in Plovdid, het amfitheater is echt schitterend! En dan de doolhoven van kleine straatjes met al die kunstenaars.

Nessebar, nog zo’n lieflijk byzantijns stadje.

Enz…

Jenny, top dat je zulke leuke ervaringen hebt!! Welke route heb je gemaakt?

Gr. Cynthia

Ik ben naar Sofia gevlogen (er waren toen nog geen charters naar de kust), en toen ben ik per bus naar Plovidiv, Burgas, Varna en terug naar Sofia gegaan. We wilden eigenlijk nog naar Veleko Tavarno, maar hadden daar helaas geen tijd meer voor.

Vanuit bovengenoemde steden hebben we allemaal dagtrips naar de omgeving gemaakt. Soms was dit lastig te plannen, omdat er maar een paar bussen per dag naar bepaalde bestemmingen gaan, maar met was passen en meten is het steeds gelukt.

(Misschien rijden de bussen nu frequenter, dat weet ik niet.)

Ik had geen vooroordelen, was alleen nieuwsgierig. Mijn man had hele grote vooroordelen, heb hem in een vakantie naar Sozopol gelokt. Is helemaal om en verliefd geworden op Bulgarije.
Gaan in augustus naar Kiten, veel stadjes in de directe omgeving, de Ropotamo en de bossen.
Kijk er echt naar uit, drie weken luieren, genieten en zelf met de bus op stap.

Hallo
Wij in obzor geweest
Zeer goede vakantie gehad 1 week all in
Mooi land mooie natuur
Maar vooral vriendelijke mensen

Ik had geen vooroordelen over Bulgarije, ik was alleen nooit van plan om er ooit van mijn leven naar toe te gaan.

Tot afgelopen jaar. Toen zijn we met de auto naar Turkije gereden en ja de kortste weg is dan immers door Bulgarije. Nou toen we in Bulgarije waren en er daarna uit waren vond ik het het vreselijkste land waar we door heen zijn gereden. Al die gaten in het wegdek etc etc. We zijn een keer aangehouden door de politie maar we zijn gewoon doorgereden.

Op de terugweg wilde ik dus echt absoluut niet door Bulgarije, maar door Griekenland, dan maar 3 uur omrijden maar alles beter dan door Bulgarije. Maar ja…toen was dus net de staking in Griekenland waardoor er geen benzine te krijgen was bij de pompen dus zijn we toch maar door Bulgarije weer gereden.

En ik moet zeggen…de 2e x door Bulgarije viel best mee, ik lette mer op de landschappen, vond de mensen toch iets vriendelijker etc. En weer waren we gestopt door de politie maar deze keer stopten we wel maar ze zeiden alleen … mevrouw u mag hier maar 50 km per uur en geen 80 km per uur en ik mocht gewoon weer doorrijden.

Dus ja na de 2e x vond ik Bulgarije toch wel meevallen hoor.

Hoi, geloof mij, als je een weekje Sozopol Hotel Selena zou boeken en daar lekker rondslenterd, veel terrasjes ontdekt en het oude gedeelte ga je helemaal om.

Je zou ook eens kunnen kijken naar Arbanasi, een leuk museumdorp met hele fijne hotels o.a. Complex Izvora. Je zit dan een kleine 4 kilometer van Veliko Tarnovo af. Honderd procent een aanrader, prachtig oud centrum, barst van de restaurantjes en spotgoedkoop.

Als je een paar simpele woordjes leert zoals: dobro utro (goede morgen),
dober den (goedemiddag) en dober vetsje kom je een heel eind, de mensen groeten vriendelijk terug en zullen alle moeite doen om je te helpen al spreken ze geen woord over de grens.