Vooroordelen Bulgarije

Ik ben louter positief over Bulgarije. Eerste keer er naar toe geweest als jong manneke van 9 jaar oud in 1991. Destijds waren we in een vakantiedorp Djuni (ok, even fonetisch geschreven, ik weet de correcte spelling niet). Er staat me bij dat dat bij een moerassig gebied lag en dat je in de zomer rot gestoken werd door de muggen, maar dat is dan ook de enige negatieve ervaring. We hebben een mooie paard met wagen tocht gemaakt met zigeuners die in de buurt van het dorp woonden. Erg vriendelijke mensen die ons graag hun land Bulgarije wilden laten zien. Na afloop kregen we nog een lekker stuk meloen aangeboden, jammer dat het vol zat met vliegen :smiley:

De andere keren dat ik er ben geweest is begin 2000 geweest en dat was in Albena. Erg in opkomst, nog steeds vriendelijke mensen, spot goedkoop en nog steeds erg mooi. Ik weet niet hoe het de laatste jaren is vergaan met het land aangezien het massa toerisme er een beetje de overhand heeft gekregen, maar mijn indruk zoals het mij nu nog bij staat “Een Top Land” …

Stulango, Moving Cultures - Marvin van Dongen

Hoi Stulango, langs een flink deel van de Bulgaarse kust is het net als Spanje en Turkije, gigantische hotels, all-in en dus uiteindelijk de doodsteek voor de kleine horeca.

Als je vanaf Bourgas naar beneden zakt, richting Turkse grens, vind je vrijwel helemaal geen hoogbouw meer.
Daar hebben ze bv. Sunnybeach en Golden Sands als voorbeeld genomen en beschermen ze de kuststrook.

De bevolking is nog steeds vriendelijk hoewel ze qua gezichtsuitdrukking ongelooflijk stug overkomen.

Voorbeeldje: mijn zus en ik stonden in Kiten te zoeken naar de minibus naar Tzarev, toen ze eenmaal begrepen wat we zochten werden we er persoonlijk naar toe gebracht.

Dunji is, naar mijn idee, helemaal niets, vijf giga hotels en bij al die hotels kun je gebruik maken van alle voorzieningen.

Voor een ieder die niets heeft met gigahotels is vanaf Bourgas afzakken naar de Turkse grens een buitengewoon goede optie.

Iemand die naar Kiten of Lozenets zou gaan moet er wel rekening mee houden dat er geen westerse touristen komen, hooguit wat verdwaalde, zoals mijn zus en ik.

Het engels is er zeker niet wijd verspreid maar met armen en benen kom je er ook en dat heeft zeker zijn charme.

Qua taal valt het voor mij reuze mee omdat ik zelf uit voormalig Joegoslavië kom en veel woorden lijken op elkaar.

Bv goedemorgen, goedenmiddag etc zeggen wij nét iets anders maar als ik het dus hoor in het Bulgaars dan versta ik het. Ook plaatsnamen etc zitten woorden in die hetzelfde zijn in mijn taal. Dus als ik goed luister naar het Bulgaars bv een gesprek dan kan ik heel veel verstaan (natuurlijk niet alles).

Wat een positieve reacties allemaal! Ik lees dit bericht omdat ik nieuwsgierig was of iedereen Bulgarije zo onaangenaam had ervaren zoals ik. Ik ben er in de zomer van 2010 geweest, samen met 2 vriendinnen. We hadden zelf geen vooroordeel, alleen dat het goedkoop zou zijn.

We zaten in een uitstekend hotel in Sunny Beach (niks op aan te merken, de hotels daar zijn geweldig!), maar zodra je de straat op ging was het armoede, maffia en troep. Erg jammer. Het was zelfs zo ernstig gesteld dat wij in 12 dagen tijd slechts 3 keer zijn wezen stappen. Maffia stond elke avond bij een groep mooie auto’s in de barstreet iedereen te bedreigen.

Ook hebben we zeker 4 dagen geen stroom gehad. Dat is echt niet handig als je op vakantie zit. Heel Sunny Beach lag plat en er was blijkbaar geen haast bij om dit te fixen.

Ik ga nooit meer terug naar Bulgarije.

Wat jammer, deze berichten heb ik ook gehoord over Sunny Beach.
Dat is een plaats waar ik absoluut niet naar toe zou willen, voor geen goud. Ik heb tot nog toe de plaatsen: Sozopol, Kiten (zwarte zee) en
Arbanasi (midden-Bulgarije in de bergen) bezocht. Geen maffia, geen dreigende toestanden, in tegendeel. Eind mei, begin juni alleen maar rust.
Met een hele vriendelijke bevolking, als je het betere Bulgarije wilt bezoeken kijk dan naar Arbanasi, ligt vlak bij Veliko Tarnovo, genoeg te doen, genoeg te zien. Het hotel dat ik had is Complex Izvora,
www.izvora.com, je kunt vliegen op Sofia (vanaf Eindhoven) met Wizzair.
Goed verzorgde vliegtuigen, vriendelijk personeel, te boeken via internet.
Via [EMAIL=“office@bulgariatransport”]office@bulgariatransport kun je een taxi bestellen, de rit is 255 kilometer en kost 87 Euro. Ik maak me sterk dat je idee over Bulgarije dan
heel anders wordt.

Groetjes Tonia.

Bedankt voor je bericht Tonia! Ik ben nog een mini-eurotrip aan het plannen door Oost Europa en ik zal dit zeker meenemen in mijn afweging welke landen ik ga bezoeken.

Wel ik ben een maand geleden met de wagen naar Bulgarije geweest, ook naar arbanasi waar we op een appartement verbleven, er is niks tegengevallen en de mensen zijn altijd vriendelijk. Ik heb daar nog nooit problemen gehad met niemand. Ik ben ook al in andere delen geweest, ook in Sozopol (zomer 2010, ook met de wagen), daar is het rustig, gemoedelijke sfeer, geen stres, echt vakantie. Maar om van de natuur te genieten moet je toh naar midden-bulgarije, met de prachtige bergen en landschappen. Daar doe ik het toch voor.

Groetjes

Ik ben al een keer in Bulgarije geweest (Albena) en dat is heel goed mee gevallen.
Volgende maand vertrek ik naar Sunny Beach (Clubhotel Evrika). Ondanks de verhalen hier over sunny beach hoop ik toch op een leuke reis!

Goedemorgen Laura

Heel veel plezier gewenst het zal je vast wel lukken!
De boulevard is leuk veel lounge tenten :slight_smile: :vak02:Lekker eten en er zit ook een hollandse kroeg he !Let alleen op met de taxies Spreek een prijs af !!Aan het einde van de boulevard zit een geweldig restaurant aan de andere kant van de weg dus.De molen heet het !

Groetjes Susanne:dag:

dat is hier heel normaal. mensen weten niet hoe het in bulgarije is maar er wordt niet snel iets van je meegenomen. ik woon en werk er en wil niet meer terug naar nederland.

1 like

Kzie da je in Veliko tarnovo woont, wel de mooiste streek van Bulgarije hé. Mijn vrouw is van deze stad en ik kom er een paar keer per jaar en ik heb nog nooit problemen ondervonden, maar ja ze zeggen onbekend is onbemind hé.

Heel het centrum van het land en geheel Thracië zijn volledig vrij van toerisme en nog volledig authentiek: rustieke dorpjes, prachtige natuur (zeker in de bergen), grotten, watervallen, historische overblijfselen, etc

Alleen jammer dat niemand er Engels spreekt en dat alle wegwijzers en dergelijke enkel in Cyrillisch schrift zijn.

Hoi Mark, mijn zus en ik hebben drie weken in Kiten doorgebracht waar het
engels ook maar mondjesmaat wordt gesproken.

Ik moet eerlijk zeggen dat we ons kostelijk hebben geamuseerd met het armen en benenwerk dat er nodig was om onszelf duidelijk te maken.

We waren er zo ongeveerd de enige west-europeanen, ik heb 1 gezin gezien van 4 personen die mij Scandinavisch leken.
Die hadden het duidelijk niet naar hun zin, ze aten in een restaurant omdat je nou eenmaal moet eten.

Wij hebben met het personeel van datzelfde restaurant veel zitten praten,
met een klein beetje engels, armen en benen en hebben veel Bulgaarse woordjes opgepikt.

Als je dat kleine beetje moeite doet, die paar Bulgaarse woordjes, dan kun je niet meer stuk bij deze mensen, ze vinden het geweldig om van een west-europeaan een bestelling van een glas witte wijn te krijgen in het Bulgaars.

Groetjes Tonia.

Mijn vooroordeel was altijd dat Bulgarije arm, stoffig, vuil en van beton was. Ik verwachtte steden vol flats of anders van die chaotische Turkse huisjes tegen berghellingen. Inmiddels ben ik voornemens het land te bezoeken en blijkt dat er toch wel meer te zien is dan dat. Rijk is 't inderdaad niet, als ik de cijfers moet geloven, maar verder schijnt 't wel mee te vallen. Maar ook dat zijn nog voordelen, ik ga pas in mei. we zullen zien!

Hoi Plaas, ik weet niet naar welke streek je gaat maar Bulgarije is veel mooier dan je voor mogelijk houdt. Langs de kust liggen Sozopol en Nessebar, prachtige dorpjes, Zonnestrand en Goudstrand ken ik niet maar dat is ook niets voor mij, bij mijn weten gigahotel na gigahotel.
Bourgas stelt niet veel voor maar Plovdiv en Veliko Tarnovo hebben prachtige oude centra.
Een dorp als Arbanasi is voor onze ogen totaal verbijsterend, is terecht een museumdorp waar maar liefst twee kloosters zijn. Midden Bulgarije, in die mooie vloeiende bergen is schitterend.
Ga altijd eind mei en heb tot op heden alleen nog maar prachtig weer gehad, ik wens je een hele fijne vakantie en dat je ook terug mag komen met een voorliefde voor dit mooie land.

Groetjes Tonia.

Ik verblijf "gewoon in Sofia. Vanuit Sofia hoop ik wel Plovdiv te bezoeken. Het lijken me allebei mooie steden. Ik verheug me ook op het Bulgaarse eten, de naar verluidt goede wijnen en natuurlijk de prijzen die ze daarvoor vragen. Zijn er wat dat betreft nog dingen die ik zeker moet proberen?

Ik vind de Kavarma (een soort stoofpot) bijzonder lekker, hoewel het gerecht op allerlei wijzen wordt klaargemaakt heb ik het pas 1 keer gegeten dat het meer een groffe groentesoep leek dan Kavarma. Gefrituurde gerechten met sesamzaad zijn absoluut aan te bevelen, vraag me niet hoe ze het doen maar het is heerlijk, de sesamzaad geeft er een hele aparte smaak aan, daar kan KFC nog een puntje aan zuigen. Mocht je een liefhebber zijn van blauwe kaas kijk dan of je kipfilet met sesamzaad en blauwe kaas op het menu ziet staan, mijn man was er dol op.
De kaarten zijn meestentijds in het Bulgaars en Duits of Bulgaars en Engels dus je kunt daar goed mee uit de voeten. Mijn voorkeur voor wijn is medium witte wijn en heb daar verschillende zeer smakelijke wijntjes van gedronken. Is je voorkeur droge witte wijn dan kun je ook je hart ophalen. Mijn zus is een rode wijn drinker en die heeft verschillende heerlijke rode wijntjes gedronken. Keuze zat in voedsel en goede wijntjes. Voor wat betreft een biertje is het lokale Bourgaska een heel lekker biertje, dat dronk mijn man altijd zoals hij in ieder land een lokaal biertje dronk. Ik ben er van overtuigd dat je intens zult genieten van je bezoek aan Bulgarije, mocht je inderdaad Plovdiv aandoen zoek dan even op internet naar het dichtbij gelegen klooster, ik ben er geweest en vond het prachtig. Het ligt in de bergen dus als je vroeg in de ochtend bent neem vooral een jas mee, wij hebben lopen blauwbekken omdat we daar geen rekening mee hadden gehouden. Je ziet het ik ben echt razend enthousiast geworden over Bulgarije. Eind mei zit ik zelf in Albanië, ik hoop dat je bericht achter laat als je terug bent uit Bulgarije met je indrukken.

Groetjes Tonia.

Groetjes Tonia.

1 like

Dank voor je adviezen, tboont! Sesamzaad vind ik zelf ook 'n heerlijk product, daar kun je 'n simpel gerecht al mee opwaarderen. Ik gebruik ook wel sesamolie tijdens 't koken, ik stel me zo voor dat ze daar in Bulgarije ook raad mee weten. Tussen blauwe kaas en mij zijn er in het verleden nogal wat incidenten geweest, maar ik ga 't gewoon nog 'ns proberen :wink: Goed te horen dat eten en drinken zo goed kan zijn in Bulgarije! Tegenvallers zijn er overal, maar als ik je verhaal zo lees is het gemiddelde gewoon in orde. Je kunt dus zonder al te veel navraag vooraf een restaurantje binnenwandelen en dan lekker eten?

Ik zal zeker laten weten hoe 't geweest is als ik terug kom.

Dat was onze eerste ervaring in Bulgarije, gewoon een klein lokaal restaurantje waar we met armen en benen vroegen wat lekker was en dat was dus de Kavarma. De meeste kleine restaurantjes waar de lokale mensen komen zijn uitgesproken goed en serveren zeer smakelijk eten tegen (naar onze begrippen) ongelooflijk lage prijzen en de wijn die ze schenken is over het algemeen gewoon van goede kwaliteit. Het door mij bedoelde klooster is het Bachkovo Klooster, mocht je tijd en ruimte hebben zou ik daar zeer zeker naar toe gaan. Vanaf het grote busstation in Plovdiv gaan er de hele dag door bussen en busjes naar het klooster, ook de omgeving is prachtig, als je even de tijd neemt om rustig in het riviertje te kijken kun je daar enorme barbelen zien, enig geluk is wel noodzakelijk anders sta je voor doedel in het riviertje te kijken.

Groetjes Tonia.

Beste mensen,

Voordat ik ooit maar iets over Bulgarije had gehoord of mij er in had verdiept kochten mijn ouders er een huis. De eerste keer dat ik mee ging was het even afwachten hoe het land zelf was, maar toen ik er eenmaal was vond ik het geweldig! Vriendelijke en behulpzame mensen, een hoop Engelsen en Nederlanders die er vast wonen, genietend van het relaxte leventje daar. De mensen zijn eerlijk tegen elkaar, vieren dingen samen en betrekken nieuwkomers bij de leuke activiteiten. Totaal anders dan hier in Nederland, een stuk minder individualistisch en egoïstisch!

Wat betreft de criminaliteit: naast misschien de grote steden als Sofia, Plovdiv, Varna, Burgas en Sunny Beach ligt het criminaliteitscijfer lager dan hier in Nederland.
Criminaliteit kom je natuurlijk overal tegen en is niet uit te sluiten, maar als dit de grootste drempel is zou ik overwegen om er over heen te stappen!

Kort na mijn eerste bezoek aan Bulgarije ben ik International Tourism & Travel Industry gaan studeren en momenteel zit ik in mijn 4e jaar. Ik heb mij verdiept in de markt en de mogelijkheden en heb afgelopen tijd stukken grond gekocht waar ik (vakantie)huizen op laat bouwen. Momenteel doe ik de marketing voor een aantal Bulgaarse bedrijven en werk ik hard in Nederland om de bouw van de huizen te financieren.

Het land heeft voor iedereen wat te bieden:

• zon zee strand met onder andere Sunny Beach, Golden Sands, Sozopol, Pomorie, Nessebar etc.
  • puur cultuur, in het binnenland van Bulgarije, voornamelijk de regio’s Veliko Tarnovo en Gabrovo.
  • prachtige bergen: het Stara Planina gebergte wat het land in noord en zuid verdeeld, de Rodopen, het Pirin en het Rila gebergte
  • uitgebreide wintersport faciliteiten als Bansko en Borovets
  • enorm lage prijzen, dus een vakantie naar Bulgarije is voor vrijwel iedereen mogelijk!

Het kopen van stukken grond of huizen in Bulgarije is zeer aantrekkelijk, onder andere door de lage prijzen.
Hier komt echter wel een hoop bij kijken.

Mocht iemand informatie willen over op vakantie gaan of een huis kopen in Bulgarije, vraag gerust!

Met vriendelijke groet,

Sander van Stee