Vorig jaar ben ik zelf naar toscana verhuisd. Tot op heden heb ik absoluut nog geen spijt en Nederland ligt ver achter mij.
De emigratie verliep helaas niet zo van een leien dakje. Zelf als Nederlandse - zoals je waarschijnlijk weet - heb je een Permesso Soggiorno nodig. Ofwel een verblijfsvergunning. Dit heb je nodig, anders kom je niet aan werk.
Houdt daar rekening mee, want dit alles kost TIJD!!!
Met deze vergunning kom je ook in aamerking voor het kopen van huizen, anders niet!
AmiraMaria,
Over een verblijfsvergunning voor werk in Italië weet ik niets. Maar je kunt wel een huis kopen zonder vergunning. Ons is jaren geleden niets gevraagd en we hebben alles netjes/legaal kunnen regelen. Ook bankrekening, bbelastingen, gas/water/licht, alles.
Alle mogelijke zaken waarvoor je naar het gemeentehuis moet, kun je nu via internet doen. Alle mogelijke informatie, betalingen (ook bijv, belasting voor je auto) etc. kun je via internet doen.
Ik geef de hoofdlink en zoek op de homepage de link naar je regio, provincie, gemeente.
Dat de salarissen in Italie stukken lager liggen dan in Nederland weet men (natuurlijk?). Een 21-jarige die in een fabriek 8 uur per dag , 40 uur per week, een machine zit te bedienen, waarbij hij/zij continu een stofmasker moet dragen, gaat **per maand **met bijv. met €uro 700.-- naar huis. Na aftrek van allerlei onkosten, belastingen, etc. komt dat neer op netto 3 euro per uur.
Maar hoe zit het met de pensioenen? Wie het officiele verslag van het
Cgia di Mestre d.d. dec. 2005 leest, kan het in drie woorden samenvatten:
“niet veel beter.”
Van de 58 miljoen Italianen zijn er ± 14.500.000 die leven van een pensioen.
Van hen heeft 48,9%, d.w.z. zo’n 7.068.000 personen minder dan 500 euro per maand…
Sterker nog…:
van die 7 miljoen hebben er 1.800.000 een pensioen van zèfs minder dan…250.-- €uro per maand.
Anders gezegd: 12.4% van alle gepensioneerden heeft minder dan tweehonderdvijftig euro per maand. Veel van hen zijn vroeger landarbeider geweest in het “mezzadria-systeem” en bijna de helft van alle pensioenen is lager dan ,zegge en schrijve, vijfhonderd euro per maand.
(mezza = helft, de grondeigenaar kreeg als pacht de helft van de landbouwopbrengst…, en betaalde nauwlijks pensioen-premie voor zijn/haar landarbeid(s)ers)
Ik durf haast niet eens meer te gaan als ik het lees , ik GA dus ook naar Italie naar mn vriend en weet bij god ook niet waar ik beginnen moet dus ik ben blij dat er zulke forums bestaan. GRAZIE Arturo!
OW Arturo? ik heb een vraag over huisdieren naar italia… hoe zit dat dan? perche io non vado senza mio cane e gatto grrrrr ahahahah bhooo aiutoooooooo ciao. heb ik dat goed gezegd int ita? ahahah volgens mij niet helemaal correct. ik hoop snel wat te lezen van je email me anders maar als je wilt ciaooooo.
hallo ik ben charonne ik heb een napolitaanse vriend en we willen gaan samenwonen, alleen is het zo moeilijk om er werk te vinden in napoli.
Heeft iemand misschien wat informatie voor mij voor het vinden van een baan. Ik heb zelf Italiaanse lessen gevolgd, zeer mooie taal. Het is niet echt moeilijk om te leren, ik persoonlijk vond de grammatica wel wat lastiger.
Ik wil jullie veel succes wensen en het is echt een grote uitdaging!!!
Het leven in Napoli is prachtig : lekker eten, vriendelijke en grappige mensen, amalfikust, prachtige stad,…
Ook deze sub-rubriek betreffende La bella Italia wil ik uit het “archief” even omhoog jagen d.m.v. een bijdrage.
Boordevol zinnige en waardevolle informatie deze rubriek.
Bewaren dus.
Waar is het nog ideaal om te investeren in Italie en toch aangenaam leven zonder afgezonderd te zijn van alles ( sport , cultuur , scholen , hospitaal , etc. ) Ik bezocht Toscane al verschillende keren maar dit is echt onbetaalbaar voor NOG een BNB te starten . Umbrie volgens mij te eenzaam in de winter ente koud ook . Wat denken jullie over de Adriatische kust of de streek boven en onder Rome ? Is dat nog goed voor te investeren en een zaak te runnen ? Of zijn we ook aldaar te laat ?
Als je een droom hebt, volg je hart!
Onze tip: Laat je niet door rationele mensen tegenhouden.
Ondanks alle tegenslagen hebben wij ook onze droom proberen waar te maken en eindelijk zijn we nu, na 2 jaar stress en vele tegenslagen, verhuisd naar midden Italië (Le Marche, aan de Adriatische kust).
Het is geweldig! Nog beter dan we ons hadden voorgesteld.
We zijn nu hard aan het werken, want de verbouwing is nog niet helemaal klaar en 1 juli gaan we open voor onze gasten (we hebben een agriturismo met minicamping, B&B kamers en appartementen), maar we genieten nu al zoveel.
Als je van een geregeld leven houdt (geen gerommel met gas en elektra, telefoon en adsl, met de gemeentelijke zaken) dan kun je beter in NL blijven, want daar zijn we echt verwend.
Maar dat ‘ongeregeld zooitje’ in Italië heeft zijn charme en je wordt bewuster van je eigen bestaan. Wij vinden het geweldig!
Succes aan iedereen die nog twijfelt. Als je tips wilt, mail gerust.
(we kennen heel veel mensen in onze streek en kunnen je willicht helpen door je wat adresjes te geven). Als je een vakantieplek zoekt of een slaapplaats… dan zijn wij er ook!
Tja durf het haast niet te zeggen maar ook wij ( mijn vriendin en ik) willen graag gaan wonen in de omgeving toscana, umbrie…maar een baan en huisvesting zijn toch de voornaamste eerste stappen…spreek goed engels, nederlands uiteraard en italiaans ligt mij goed gezien ikzelf half italiaan ben en de taal snel oppik…wellicht weet iemand iets. Ervaring in de horeca, commercieel ingesteld representatief…enz…
Hoor graag van jullie.