Voor half jaar naar curacao maar ben Belg

hallo ik zou graag voor ene half jaar vanaf oktober naar curacao gaan voor te werken en te genieten MAAR ik ben Belg en dan ligt dat anders niet???

Wie weet wat ik hier inorde moet maken om daar te werken??

Of wat moet ik gewoon doen kan iemand mij aub helpen hierbij ik zou zo graag willen gaan…

Groete Davy

Hoi,

Het is inderdaad anders als je Belg bent. En eigenlijk is het ook best wel ingewikkeld. Het beste kan je contact opnemen met Ivan Moreno Jr. Hij is consul van België op Curaçao en het is een heel behulpzaam iemand. Ik ben net terug van Curaçao en heb heel veel aan hem gehad.
Je kan hem gewoon googlen.

Groetjes en veel succes
Ilse (een ander Belgje)

Hey ilse,

dank je voor je reactie heb al met hem contact opgenomen :slight_smile:

Maar kan jij eens zegge wat jij gedaan hebt voor inorde te zijn voor geen probleme te krijgen daar… Jij bent er al geweest en hoe is het daar? Vind je er werk gemakkelijk?

Groete Davy

Hoi Davy

Ik heb er stage gelopen maar ik heb mijn papieren nooit in orde gebracht. Na 3 maanden ben ik naar Miami geweest voor een weekendje dus toen was ik weer in orde.
Mijn vriend was voor 4,5 maand met mij meegegaan naar Dushi Korsou maar hij heeft geen werk gevonden. Hij had gehoopt om iets in 't zwart te vinden maar dat is hem niet gelukt. Zijn papieren waren niet in orde, hij was ‘toerist’ dus hij vond geen werk. Je moet echt zorgen dat je papieren in orde zijn of tenminste tijdelijk want anders is het heel moeilijk werk te vinden. Ze zijn aan het controleren op zwart werk dus dat vind je niet, want niemand riskeert een boete. Maar als je in orde bent denk ik wel dat je werk zal vinden. Zeker als je een beetje ervaring hebt in de horeca, het moet niet veel zijn, dat zul je daar wel merken.

Voor de rest is Curaçao een super eiland. Ik mis het er echt.
Een tip: leer wat Papiaments. Dan zijn ze veel vriendelijker voor je, ook bij immigratie :slight_smile:

Als je nog vragen hebt … let me know!
Ilse

hey en wat moet ik dan zoal in orde brenge :):slight_smile: voor te werken weet gij dat mss??

Dank je voort de informatie alvast

Groete Davy

Hoi Davy,

Je hebt een werkvergunning nodig. Ik denk dat je dat van hieruit moet regelen. Dat kan je niet regelen als je op Curaçao bent. En ik dacht dat je ook een verblijfsvergunning moest hebben maar voor die zaken kan je bij Ivan terecht. Hij weet er meer van.
Is allemaal heel moeilijk hoor en heel ingewikkeld. Ik snap er nog altijd niets van.
Je kan eens op antillenhuis.nl kijken misschien snap jij wat daar op staat maar voor mij is dat allemaal Chinees.
Heeft Ivan je geen ‘duidelijk’ antwoord gegeven?

grtz
Ilse

jawel alles word duidelijk maar het blijft terwijl nog ingewikkeld omdat ik schrik heb da ik daarkom en dan iets niet inorde is :slight_smile:

maar alvast bedankt voor de vragen en steun :wink:

DAVY

Hoi Davy,

Curaçao is niet het moeilijkste land. Immigratie is echt een lachtertje. Spreek de madam of meneer aan met Bon Tardi señora of Bon tardi mener (als het donker is maakt ge er Bon nochi van) en dan is al heel veel in orde. Dat vinden ze echt leuk.
En voor de rest is er Ivan. Echt een super kerel. Als er problemen zijn bel je hem maar op.

Veel succes nog!

Groetjes
Ilse

Hallo, dit is misschien wel een héél late reactie dus ik hoop dat ik nog antwoord krijg :slight_smile:
Ik zou ook als Belg heel graag naar Curacao gaan.
Davy, is het je gelukt om daar een werkvergunning te krijgen? Mij hebben ze ook al gezegd dat het heel moeilijk is…

Groetjes!