Voor de liefhebbers van Kai Tak Airport Hong Kong

Voor de liefhebbers van de oude luchthaven van Hong Kong, Kai Tak Airport, is dit filmpje zeker de moeite waard !!!

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“3PCOcyt7BPI” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Jaja… daar is 't om bekend! Het is werkelijk waar een vreemde gewaarwording als je dat reallife rakelings langs gebouwen ziet vliegen. Maar daar gaan het leven op straat door alsof het de normaalste zaak van de wereld is (wat het daar natuurlijk ook is). Niemand (behalve de toeristen dan) kijkt op of raakt gestoord in de dagelijkse bezigheden. Een onwijs gaaf gezicht, niet alleen de laagvliegende vliegtuigen maar het geheel!

Dit filmpje geeft trouwens een prachtige compilatie…, erg mooi!

Groetjes,
Wouter v. Kuijk

P.S.: Misschien is het je opgevallen dat heel erg veel vliegtuigen op Kai Tak met last van flinke crosswind landen. Waarom is dat juist specifiek op Kai Tak zovaak het geval? Ligt dat aan de ligging van de landingsbaan, de atmosferische toestand, de landingsmanouvres? Ik ben op dat gebied geen kei dus als iemand er een zinnig woord over te zeggen weet… ik ben een en al oor!

Heeft volgens mij idd te maken met de ligging van de landingsbaan die ‘verstopt’ lag achter een grote berg. Vlak voor de landing moesten de vliegtuigen ook altijd een ontzettend scherpe bocht maken om zo goed uit te komen voor de landing…
Voor zover ik weet was dit ooit een van de lastigste luchthavens om te landen…en het is dan ook een aantal keer fout gegaan…

Lijkt mij ook deels vertekend beeld…
St. maarten heeft ook een gevaarlijke landings baan…

Vind Sint Maarten niet zo zeer een gevaarlijke landingsbaan…piloten kunnen die baan al van grote afstand zien liggen, omdat ze in een rechte lijn over zee komen aanvliegen…bij Kai Tak was de landingsbaan pas op het laatste moment zichtbaar omdat ze eerst om die berg heen moesten vliegen…

Sint Maarten is daarentegen wel een mooie luchthaven voor de spotters, omdat de toestellen errug laag over Maho Beach heenvliegen en je ze bijna kan aanraken…

klopt wat je zegt, maar vergeet niet dat st maarten erg kort is, als je iets doorschiet lig je het water in…

Ja, daar heb je gelijk in…hard afremmen daar anders lig je zo in de zee…

Voor degenen die de landingen bij Sint Maarten niet kennen, hier een filmpje:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“oan6w76qWrA” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Die landingsbaan mocht wel gevaarlijk zijn, maar je zat dan wel direct in de stad. Nu zit het vliegveld op een eiland en heb je een A-bus nodig die je in 20-30 minuten naar de stad toebrengt.

Haha, dat klopt idd ja, de ligging van het oude vliegveld ten opzichte van de stad was perfect ! Nu moet je idd zo’n 20 a 30 minuten reizen…