Hallo,
Ik ben Liesbeth, 41 jaar en woon in Antwerpen.
In oktober of november wil ik voor 6 maanden naar Azië.
De landen die ik wil bezoeken zijn Laos, Viëtnam, Thailand en tot slot Zuid-India.
-Zijn er mensen die ervaring hebben met het alleen reizen in deze landen? (ivm veiligheid, hygiëne, voedsel, onderdak…)
-Kan ik rondkomen met een budget van 25 Euro per dag?
-Hoe zit het met de visa voor deze landen? Kan je je visum in het buitenland aanvragen? Bijv. in Thailand een visum voor India aanvragen…
-Hebben jullie tips ivm bagage, mooie plekjes, goedkope duikcursus, …?
-Tot slot: hoe breng je zo’n reisplan aan bij een overbezorgde moeder?
Ik ben al 41, maar toch wil mijn moeder dat ik in groep reis en absoluut niet alleen! Uiteraard ben ik oud en wijs genoeg om dit zelf te beslissen, maar het blijft gevoelig liggen… Iemand ervaring hiermee?
Ik hoor het graag van jullie!
Groetjes van Liesbeth met de reiskriebels :vak01:
Geen ervaring met Azië, maar wel met moeders. Toen ik voor het eerst begon te spreken over alleen rondreizen was haar reactie ook niet geheel positief. “Doe dat maar in groep”, of nog beter: “blijf maar gewoon thuis”.
Ik heb dan eerst in mijn eentje een citytrip ondernomen naar Wenen, en daar wat gecouchsurft (“Wat? Bij onbekenden THUIS? Zijde gij zot?!”, zei ons moeder). Toen ik dat zonder enige problemen overleefd had, vond ze het allemaal al iets minder eng, maar toch! Eens ik dan voor het eerst ‘echt’ op reis ging, heb ik regelmatig een mailtje gestuurd (vaker dan ik op voorhand had beloofd), zodat ze de tijd niet kreeg om zichzelf wijs te maken dat ik opgegeten was door een puma. Achteraf zei ze dat het eigenlijk allemaal niet zo angstaanjagend was als ze eerst gedacht had.
Kans is groot dat het bij jouw moeder ook zo gaat. Tegenstribbelen totdat je vertrekt, en eens je weg bent zal ze er wel snel aan wennen.
Bedankt voor je toffe reactie.
Misschien heb je wel gelijk.
Het lijkt me ook beter om haar gewoon voor een voldongen feit te stellen en eventueel op zoek te gaan naar een reisgenoot om mee te “vertrekken”…
Dan kan ik nog altijd na een tijdje alleen verder reizen.
Onbekend maakt onbemind. Ben open over je plannen, en vertel je ouders wat je gaat doen en zien. Beperk je tot een globale route waar je vanaf kan wijken.
Ik vertrok ruim 10 jaar geleden voor het eerst alleen op stap. Stage in Indonesië, en gelijk voor een half jaar. Mijn ouders vonden het naar dat ze me zolang moesten missen, maar per mail kun je prima contact houden.
Ik heb door Thailand, Vietnam en Laos (en nog vele andere landen) in mijn eentje gereisd. De hygiëne is minder dan hier op sommige plaatsen, maar ik ben bijna nooit ziek geworden. Ik eet en drink alles, ook van stalletjes op straat.
Op dit forum staan veel tips over visa en mooie plekjes. Je kan ook klikken op de sites in mijn handtekening voor m’n persoonlijke ervaringen.
Of je het gaat redden voor 25 euro per kan een beetje lastig zijn. Als je alleen reis kun je bepaalde kosten (taxi, kamer) niet delen, wat een aanslag op je budget kan zijn. Ook een duikcursus hakt erin, al is het de moeite waard. Veel mensen kiezen Ko Tao voor kun opleiding.