Voor 1 jaar naar Curacao

Dag!

Ik ga waarschijnlijk voor een jaar in Curacao wonen!
Wie heeft antwoord op de volgende vragen:

  1. indicatie huurprijs huurhuis per maand, en websites huurhuizen
  2. wie weet het salaris van een leerkracht basisonderwijs met 4 jaar leservaring
  3. ik wil mijn huurhuis in NL houden. Maar moet mij volgens de wet uitschrijven bij de gemeente als ik een jaar weg ben, maar dan verlies ik mijn huis. Wie heeft tips?
  4. ik wil graag 2e hands auto kopen. Weet iemand waar en indicatie prijs.

Alvast enorm bedankt voor reacties!

Kirsten

Hi Kirsten,
Welkom to the club :slight_smile: Wanneer ga je naar Curacao? Ik ga zelf half september en ook voor een jaar. Wij hebben een woning gehuurd op het Recompensa Park. Dat is een beveiligd resort en dat vind ik wel prettig. Ze hebben daar veel woningen te huur voor langere tijd. Wij betalen 1325 NAF voor een tweekamerappartement (bungalowtje) excl water/elektra/kabeltv. Je hebt natuurlijk ook veel goedkopere woningen, bijvoorbeeld via www.casacama.nl. Daar hebben wij ook een tijdje een optie gehad op een woning, is ook erg leuk. Heb je al een baan gevonden in Curacao of ga je via je huidige werk? Ik heb begrepen dat de lonen erg laag liggen, omgerekend gemiddeld 500 euro per maand. Maar voor het onderwijs heb ik geen idee. Als je een huurwoning in NL hebt moet je toestemming vragen aan je verhuurder. Je kunt dan het beste iemand zoeken die een jaar in je woning wilt. Je maakt dan onderling een contract waarin duidelijk staat dat je na een jaar terugkomt en dan zelf weer je hoofdverblijf hebt in het huis. Als je corporatie dan toestemming geeft (ze zijn dit verplicht als het max een jaar is) dan moet je dit schriftelijk krijgen. Je mag dan een jaar weg en je ook uitschrijven op het adres. De huurder van je woning moet zich dan inschrijven. Na een jaar kom je terug en ga je zelf weer in de woning wonen. Dan is er niets aan de hand! Ik werk zelf bij een woningcorporatie en wij hebben dit zelf ook wel eens gehad. Tja en wat betreft een autootje … ik heb begrepen dat er garages zijn en je kunt ook via een particulier een auto kopen. Bijvoorbeeld via marktplaats.an of viavia.net. Er staan er een hoop op, wel een stuk duurder dan in NL. Ik heb er nog over gedacht mijn eigen autootje te verschepen maar dat is echt absurd duur. Dus ik ga mijn auto (met pijn in mijn hart!) verkopen in NL en voor dat geld een andere kopen in Cura.
Wel leuk dat er zoveel mensen besluiten voor een tijdje naar Cura te gaan!!

Bedankt voor je uitgebreide informatie. Heel sympathiek!

Beste KirstenIris,

Voor informatie over salariering in het basisonderwijs kun je je licht opsteken bij het RKCS (Rooms-Katholiek Centraal Schoolbestuur) op Curacao. De website is: http://www.rkcs.org/ Ze zullen je zeker een indicatie kunnen geven van het salaris.

Tweedehands auto’s op Curacao: pas goed op! Het wegennet, het klimaat en de mate waarin de auto’s worden onderhouden zijn niet te vergelijken met de situatie in Nederland. Auto’s zijn er vaak beroerd aan toe. Neem altijd iemand mee die kennis van zaken heeft en koop liefst een merk waarvan de onderdelen altijd voorradig zijn. Geen amerikanen of Europese auto’s. Wel japanners zoals: Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki.

Huisvesting: CasaCama heeft een ruim aanbod. Op de site van http://www.curakamers.nl/ vind je handige vergelijkingstips.

Heel veel plezier op Curacao

Zijn de autootjes echt zo slecht? Ik hoor dit wel vaker namelijk en word er wel een beetje bang van. Ik zie me al staan met mijn autootje langs de weg … Ik heb de optie om mijn eigen auto te verschepen naar Curacao en dan in te voeren daar. Dat kost alleen wel een duit centen vind ik maar goed dan weet ik wel dat mijn autootje helemaal goed is. Eventueel zou ik mijn auto dan op Curacao weer willen verkopen als ik wegga. Denk je dat dat een optie is? Het gaat om een Fiat Cinquecento.

Chotje,

Je kunt wel goede auto’s vinden, maar…waarom zou je ?
De wegen zijn inderdaad niet al te best, het aantal autodiefstallen is enorm, maar bovenal, een auto is er alleen om je van A naar B te brengen.
Het eiland is niet al te groot, dus wat moet je met een luxe auto.
Voorts moet je rekening houden met mogelijke reparatie en in dat opzicht is het handig om de auto zo simpel mogelijk te houden oftewel niet al teveel electronica. Dat gaat alleen kapot en niemand kan het snel repareren.

Mijn advies is dan ook om gewoon op Curacao op zoek te gaan naar een auto, stel niet al te hoge eisen, rijden is het belangrijkste en dat de onderdelen makkelijk te krijgen zijn.
Helaas zijn de Toyota’s e.d. ook zeer populair bij de autodieven, misschien niet een goed idee om zoiets te kopen.
Laat alle Europese auto’s maar thuis, geloof me, je kunt heel lang zoeken naar onderdelen en naar iemand die het ding kan repareren. Zelfs de dealers kunnen er nog een puinhoop van maken, dus reparaties gebeuren meestal ‘onder de boom’ oftewel buiten op straat.
Bovendien krijg je niet eens toestemming om het ding te importeren wanneer je niet bent ingeschreven op het eiland.

Zoals Peter al zei…je moet je verwachtingspatroon voor auto’s drastisch naar beneden bijstellen, maar dat hoeft niet te betekenen dat je ineens groot gevaar loopt. Het verkeer op het eiland gaat een stuk langzamer en gemoedelijker.

Beste KirstenIris,

Je auto naar Curacao laten verschepen zou ik afraden. De transportkosten zijn schreeuwend hoog en bovendien moet je ook nog invoerrechten betalen op Curacao als je niet staat ingeschreven. Fiat is een onbekend merk op Curacao. Onderdelen zullen niet voorradig zijn en als je hem wil verkopen zal hij niet erg gewild zijn (lage verkoopprijs).

Als je een auto koopt, onthoud deze gouden stelregel: Koop NIETS zonder een geldige keuringskaart. Kaart is 2 jaar geldig. Zorg voor voldoende speling mbt de geldigheidsduur. Dus: Blijf je een jaar, zorg dat de kaart bij aankoop langer dan 1 jaar geldig is ivm doorverkoop. En let er op dat de naam van de verkoper correspondeert met de naam op de KK. Anders: veel gedoe met overschrijven en erg veel tijdverlies.

Groeten,

Peter

Dank voor jullie reactie! Dan kies ik er idd toch maar voor om mijn auto hier te verkopen en op Curacao verder te kijken. We hebben helemaal geen eisen voor de auto hoor, als hij maar rijdt en ons veilig van a naar b kan brengen idd. Spannend!

Hallo, KirstenIris,

heb jij al een woning gekregen op Curacao

Mijn studie is afgelopen op curacao en ga terug eind september heb ik een Kia Sephia 2000 te verkopen voor 3000 euro wie geeintereerd ben mail me naar mamitatrouwloon@hotmail.com

hoihoi,

Ik ben ook van plan om voor een paar jaar in het onderwijs in curacao te gaan werken. Ik heb alle scholensites doorgespit, maar nergens ene indicatie van salaris kunnen vinden. Vind het toch wel belangrijk om dit ongeveer te weten.
Weet iemand ondertussen wat een gemiddeld netto slaris is voor voor de klas. Ik ben 30 jaar en heb 8 jaar ervaring in het basisonderwijs.

THANKS!!!

hoihoi,

ben benieuwd weten jullie het slaris van een leerkrachtg basisonderwijs al?
Ben ook zeer benieuwd!

Hohoi

Wie kan mij een salarisindicatie geven als je werkzaam bent als leerkracht basis op de Antillen? Scholen doen er ook moeilijk over, en het is nergens te vinden. Wel jammer want willen ze het onderwijs verbeteren dan zullen ze ook wat aan de cao moeten doen. Anders zal er altijd veel verloop zijn onder leerkrachten die het na een jaar wel gezien hebben.

Mocht je interesse hebben voor een woning op Curacao, wij hebben betaalbare appartementen en studio te huur.