Hallo,
Mijn vriendin komt over een aantal maanden naar Nederland, zij wil graag rijst en feijao meenemen, mag dit?
Alvast bedankt!
Hallo,
Mijn vriendin komt over een aantal maanden naar Nederland, zij wil graag rijst en feijao meenemen, mag dit?
Alvast bedankt!
dit begrijp ik nu niet …
waarom zou iemand rijst en bonen meenemen uit Brazilië naar Europa ???
de kwaliteit van rijst die men hier verkoopt legt zeker niet boven hetgeen je in Europa kunt kopen (ver in tegendeel als je het mij vraagt … en dan spreek ik idd uit culinair standpunt van chef …) waar je bovendien oneindig veel meer variëteiten kunt vinden
hetzelfde geldt voor de bonen
als je dan toch iets origineels wilt meenemen zoek het dan misschien iets verder zoals bvb farinha (maniokbloem) of azeite de dende (palmolie), dit laatste kan echter wel problemen opleveren misschien voor het vliegtuig (politiek ivm vloeistoffen aan boord)
alles hangt natuurlijk ook af van de streek van waar jouw vriendin hier woonachtig is, een goede fles (géén 51 of dat soort troep) cachaça kan misschien ook leuk zijn
tropische groet
Tja, ze komt voor het eerst naar Nederland en heeft van een vriendin gehoord dat het Hollandse eten vreselijk is. Zij wil dus eigenlijk af en toe haar eigen vertrouwde hapje. Ik kan haar natuurlijk proberen te overtuigen dat je hier ook rijst en bonen kunt kopen en dat het net zo lekker of misschien nog wel beter smaakt, maar of dat lukt… hahaha.
Maar om naar de kern van de vraag terug te keren, mag het meegenomen worden?
Rijst meenemen lijkt me inderdaad overbodig, bonen wil een Braziliaan vermoedelijk liever niet voorgekookt uit een pot hebben, maar droog. Is in Nederland te krijgen. In Surinaamse winkels vind je veel, in natuurvoedingswinkels ook. Alleen zwarte bonen heb ik in Nederland nog niet gezien. Wat wij wel mee nemen is maniokmeel voor de farofa, maar dat is in Surinaamse winkels waarschijnlijk ook te krijgen, dat weet ik niet.
Volgens mij hoeft je vriendin dus nauwelijks iets aan eten mee te nemen, maar moet je gewoon je recepten wat aanpassen aan haar smaak. En natuurlijk toch ook wat Europees en Nederlands laten proeven. (Mijn vrouw vond spekpannenkoeken met stroop eerst een gruwelijk idee, maar is helemaal om.)
Wat ik er in de gauwigheid van zie, zijn er alleen regels voor import van etenswaren van dierlijke oorsprong. Maar kijk even goed.
Ik ken twee kookboekjes met Braziliaanse gerechten gericht op Nederland, dus met tips voor aanpassing aan wat er eventueel niet is of iets anders is. Over een week kan ik je de titels geven. Hier Braziliaanse recepten op internet, er is natuurlijk meer, geen idee of het wat is. Misschien kan Ixke als chef een kritische blik werpen?
Succes!
Sinds een dikke maand heb ik een logé uit Brazil. Koffers vol met eten. Op Schiphol werd bij een controle alleen het vlees in beslag genomen. Kreeg verder geen boete. Onder meer de rijst en feijao mochten wel worden ‘ingevoerd’ (de exacte regels ken ik verder niet).
Cheers!
Wat ziet zij dan als dat hollandse eten? Wij eten aardig internationaal hier dacht ik zo.
Rijst en zwarte bonen gewoon bij oa Jumbo te koop. Er zijn zelfs braziliaanse supermarkten in NL! Als ze echt perse eten wilt meenemen dan lust ik wel wat ana maria´s.
Vlees en fruit is volgens mij naar elk land verboden. Over rijst een bonen heb ik nog nooit iemand moeilijk zien doen.
Bedankt voor de info allemaal… en wat betreft de internationale keuken in Nederland, ik heb ervaren dat bij veel Brazilianen geldt: wat de boer niet kent, eet hij niet… brazilianen krijg je niet zomaar van hun eetgewoontes af.