Zou ik ook 3 a 4 uur moeten plannen tussen de geplande aankomsttijd van mijn binnenlandse vlucht vanuit Denpasar op Jakarta Hata en de geplande vertrektijd van mijn vlucht vanuit Jakarta Hata naar Schiphol?
Ik vind dit soort vragen nogal lastig. In principe zou 3-4 uur voldoende moeten zijn als je moet overstappen vanuit een binnenlandse vlucht.
Zelf plan ik meestal ruimer. Als je vertraging hebt loop je het risico je intercontinentale vlucht te missen. Een enkeltje naar huis kost al snel rond de 1000 euro als je dezelfde dag nog mee wilt, en JIJ bent verantwoordelijk voor de kosten als je twee losse tickets geboekt hebt!
Heb je een vlucht vanuit Nederland geboekt van Denpasar naar Schiphol met een overstap in Jakarta, dan is het een ander verhaal. Je hoeft je tas niet op te halen, dat scheelt tijd. En mocht je toch je aansluiting missen, dan regelt de luchtvaartmaatschappij dat je thuis komt en zit je zelf niet met de kosten.
Het blijft inderdaad natuurlijk altijd een stukje eigen verantwoordelijkheid. Voor een binnenlandse vlucht van een paar tientjes zou ik nog wel enigszins risico durven nemen, maar voor een ticket van 1000 euro inderdaad niet!
Wat ik wel helpend vind is om te vergelijken met ‘rechtstreekse’ vluchten (dus één ticket zeg maar), hoeveel tijd daar dan tussen zit (moet je natuurlijk wel even kijken of de bagage wordt doorgelabeld of niet).
Als je je tickets nu (eventueel ook los) boekt via een reisbureau, zijn zij dan verantwoordelijk als je een vlucht mist?
Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer
Volgens mij zijn losse tickets via een reisbureau ook losse tickets. Maar dat moet je even bij een reisbureau navragen
Een combi-ticket kun je daarom niet vergelijken met losse tickets. Bagage krijgt dan een priority label en soms wacht de aansluiting zelfs.
Ik zou inderdaad niet te weinig tijd inplannen want als je vlucht vertraging heeft, heb je een probleem. De overstaptijden varieren enorm. We hebben op Parijs bijv. wel eens een overstaptijd van slechts 45 minuten gehad (en nog gehaald ook). Op Singapore hebben we meestal zo’n 2 overstaptijd. Op Jakarta zou ik toch een paar uur meer incalculeren.
Het reisbureau is bij 2 losse tickets niet verantwoordelijk voor een gemiste vlucht. Als het tickets van dezelfde maatschappij zijn dan is de maatschappij verantwoordelijk (alhoewel sommige maatschappijen die verantwoordelijkheid soms proberen af te schuiven). Maatschappijen gaan ook verschillend om met gemiste vluchten. Zo hebben wij in Maleisie een keer een binnenlandse vlucht gemist omdat we ons vergist hadden in de datum (we waren toen al een tijdje onderweg). Met alleen wat administratiekosten konden we de volgende dag mee met een andere vlucht. Dan moet er natuurlijk wel plaats zijn in het vliegtuig en in het hoogseizoen zal dat lastig zijn. Bij een gemiste aansluiting (in Bahrein) op een vlucht van Gulf Air deed men erg moeilijk en wilde men in eerste instantie niets voor ons doen. Na een hoop gezeur hebben ze het toch opgelost en hebben ze zelfs aanvullende tickets bij een andere maatschappij voor ons gekocht om ons (na heel wat uren vertraging) op onze eindbestemming te krijgen.
Ik zou, als ik jullie was, geen risico op de terugweg nemen want een nieuw tickets naar Nederland kopen kost je een hoop geld en is misschien niet eens mogelijk omdat er geen plaats meer is. Je kan natuurlijk ook de laatste nacht in Jakarta overnachten. Weet je zeker dat je op tijd bent en kan je nog wat van Jakarta zien.
Kun je er eigenlijk vanuit gaan dat er bij een tussenstop de bagage altijd wordt doorgelabeld? Of kan het zijn dat je opnieuw moet inchecken (in geval van dezelfde vliegtuigmaatschappij)? In kan het in de voorwaarden van, in dit geval Emirates, nergens terug vinden.
Als je met Emirates naar Jakarta vliegt dan kan je er vanuit gaan dat je bagage voor Dubai doorgelabeld is. Dat zie je ook bij het inchecken.
Ik zag ook dat je mogelijk een overnachting krijgt aangeboden bij een langere tussenstop, maar dat is even ‘off topic’.
Ik neem ook aan dat je 24/7 een visum on arrival op Jakarta kunt krijgen? De meeste (goedkopere) vluchten landen namelijk 's avonds laat. Er gaan dan geen binnenlandse vluchten meer, maar we willen dan de luchthaven verlaten voor een overnachting in Jakarta.
De gratis overnachtig bij Emirates is niet bij de goedkoopste tickets, en alleen als je langer dan 8 uur moet wachten. Dat zul je dus bij Emirates moeten navragen.
De immigratie in Indonesië gaat uiteraard niet dicht 's nachts. Je kan gewoon je tas en visum krijgen.
Wel zal de shuttlebus naar de andere terminal en het centrum niet rijden 's nachts niet rijden, dus moet je een taxi nemen. Gewoon ter plekke even navragen of er nog OV is. Maar een taxi is sowieso fijner na een lange vliegreis…
Hoelang plan je de overstap van een binnelandse vlucht vanuit jakarta??
Hoi Bymel,
Die vraag heb ik hierboven ook al gesteld en als antwoord kreeg ik dat die vraag moeilijk te beantwoorden is Ik maak er echter uit op dat je, ivm bagage ophalen, eventuele vertraging en visum, rekening moet houden met het inplannen van zeker vier uur. Wijzelf komen pas 's avonds aan en hebben ervoor gekozen om één nachtje in Jakarta te verblijven alvorens door te reizen.
Ik dacht dat de laatste vlucht (Garuda) van Jakarta naar Yogyakarta om 19:00 of 20:00 uur vertrekt. Als je dus later op de dag of aan het begin van de avond op Jakarta land, zal het dus niet lukken om meteen door te vliegen.
Ik kom om 08:50 aan in jakarta.
Als je 's morgens vroeg aankomt moet het wel lukken om meteen door te vliegen. Garuda vliegt zo’n beetje elke 2 (of 2,5 uur) uur van Jakarta naar Yogya.
Zal je er dan voor kiezen om op t vliegveld een ticket te kopen ( in de periode van suikerfeest reis ik) of hier al ter plekke? Met als ik 8:50 aankom een vlucht boek van 13:00?
Goedemiddag,
Wij hebben afgelopen week onze tickets geboekt naar Jakarta, voor de periode april/mei.
Onze vlucht kosten ons nog geen 1000,- voor twee personen met Emirates via Dubai.
Hou de ticket aanbieders constant in de gaten, het is net de goudprijs koers.
Het kan al schelen op de prijs als je een andere dag intypt, dus blijf allert.
Belangrijkste moet je niet vergeten, wat wil en kan je betalen voor de vlucht.
Is de prijs in jouw ogen het waard dan “boeken”.
Indonesië is een pracht land, spreek uit ervaring, ben er inmiddels meerdere keren geweest.
Blijf geduld houden, volg de web-site’s van de diverse maatschappijen/reisbureaus.
Heel soms komt er met de vakantiebeurs (Utrecht 15 jan t/m 19 jan 2014) een aanbieding.
Veel plezier met de voorpret.
Gisteren toevallig mijn reis geboekt. Met malaysia airlines. Bedankt voor alle tips!
We vliegen om 12 uur 's nachts vanaf Jakarta naar huis. We zijn voornemens om de dag ervoor van Bali naar Jakarta te vliegen en daar één nacht te verblijven. Nu hoorde ik van vrienden dat zij grote moeite hebben moeten doen, toen hun binnenlandse vlucht geannuleerd was, om de volgende dag nog een vlucht te kunnen boeken. We willen uiteraard geen risico lopen om onze intercontinentale vlucht te missen. Is het verstandig om twee nachten in Jakarta te boeken of is dat overdreven? We vinden dat namelijk wel zonde van onze tijd op Bali…
Iedereen kent wel de vergelijkingsmethodes om een voordelig vliegticket te zoeken. Dit Topic “Links m.b.t. Online Vliegtickets zoeken/prijs vergelijken/boeken” kan een aanvullend hulpmiddel zijn :
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=155253
Er gaan meerdere maatschappijen per dag tussen Bali en Jakarta. Ik zou daarom een nacht Jakarta voldoende vinden.
Je kan daarnaast ook van Bali naar een andere Javaanse stad vliegen en met de bus of trein verder, mocht er écht geen ander vliegticket zijn. (Of je neemt een overstap en vliegt verder.)