Vliegtax en boekingen

Zoals reeds gemeld, en niet alleen door mij, Peter15, is voor velen de reistijd geen optie. Om in Dusseldorf te komen rijd ik 3-4 uur, naar Brussel minimaal 2,5 uur. Ook die tijd moeten we meerekenen.
Plus als wij naar Dusseldorf gaan per trein betalen wij per 2 vele malen meer dan 40 euro, nl 60 euro, en de reis die we hebben uitgezocht(daar de meeste mensen niet een weekendje weg gaan maar een pakketreis boeken) kost vanuit daar dus ook nog 100 meer.

Tuurlijk zijn de meeste van ons rechtgeaarde Nederlanders die als het kan graag geld in de zak houden!! MAAR… het moet wel lonen/de moeite waard zijn/me gewoon niet totaal vermoeien en de reistijd verdubbelen.

Als ik in de grensstreek Duitsland of België zou wonen, dan wilde ik er nog over denken(maar nu dus niet interessant)

tsja ik bekijk het dan toch iets anders. Zoals de laaste keer Milaan; vertrek om 12uur. Ik kan kiezen om uit te slapen en met de auto gaan (meer benzine/kortere reistijd), of ik pak de trein (goedkoper/langere reistijd). Ikzelf heb weinig problemen met openbaar vervoer en treinen gaat me tot nu toe prima af. Zo’n treinkaartje die je bv op hispeed.nl boekt is dus geldig vanaf het dichtst bijzijnde station naar duitsland (dus inc de duitse trein).

In dit geval kies ik liever voor de trein, ik sta dan een paar uur eerder op en ben langer onderweg maar als je met zn 2 bent is het meestal wel gezellig.

Ik snap je punt hoor beppie, in sommige gevallen kun je beter vanuit NL vertrekken. Het punt wat ik wilde maken is dat het dus niet 11,50 scheeld kwa vliegtax maar soms veel meer (80 euro in mijn geval). En daarvoor wil ik persoonlijk best langer onderweg zijn :slight_smile:

In september vertrek ik weer naar Turkije. Ditmaal vlieg ik weer vanaf duitsland. Dit vanwege de grote prijsverschil. Voor mij is de afstand naar Dusseldorf Airport even ver als naar Schiphol. Ditmaal heb ik weer gunstige vliegtijden.

Overigens in bijvoorbeeld de meivakantie is het aanbod in Duitsland wel vele malen goedkoper,zij hebben namelijk geen meivakanties… Moet je wel boeken via een duitse organisatie…

ik boek meestal geen pakketreizen maar gewoon losse tickets en ben hierdoor al verscheidene malen vanuit duitsland vertrokken… mijn ouders wonen dichtbij de duitse grens en meestal vertrek ik vanuit hun huis, zelf woon ik in de belgische grensstreek dus als daar de vlucht goedkoper is vertrek ik vanuit daar… ligt er maar net aan waar de goedkoopste tickets worden aangeboden, maar omdat de reistijd naar schiphol vaak net zo ver is als duitsland/belgie maakt het voor mij niet uit waar ik heen reis… overigens heeft dit niets met de vliegtax te maken want voor de vliegtax vloog ik ook al vanuit duitsland

Globeskater, als je weg gaat (vakantie of niet), overnacht je dan in hotels of bij bekenden in het buitenland. Een ticket is namelijk goedkoper dan een pakket prijs. Maar een pakketprijs is juist aantrekkelijk omdat er accomodatie bijin zit. Hoe zit dat bij jou?

ik zoek meestal goedkope hostels, want ben geen luxe hotel nodig en je betaald vaak zoveel voor het hotel terwijl ik er alleen maar slaap dus ja dan ben je alleen bed nodig… afgelopen jaar heb ik wel veel bij vrienden in buitenland geslapen en ik zoek ook nog wel eens een plek om te slapen via couchsurfing… dus ja zo probeer ik beetje goedkoop de wereld te zien :wink: want heb gemerkt dat je met georganiseerde rondreizen soms te veel tijd voor een plek hebt en voor andere plekken weer te weinig tijd…

Toch, als je in het hoogseizoen gaat, kan het gebeuren dat je met een pakketreis weer goedkoper uit bent!
Crazymar heeft een appartement in Marmaris, en zij heeft de laatste keer voor haar dochter een pakketreis geboekt omdat dit goedkoper uitkwam dan een los ticket!

Als je met een rondreis gaat, dan is het best te doen(mits je niet in het hoogseizoen gaat).
Zelfs voor onze rondreis heb ik gekozen voor een los ticket, en dan zelf de plekken uitgekozen waar we willen blijven(mss de volgende keer alleen t ticket)

Het is vooral belangrijk om alles goed af te wegen, en te berekenen welke reisvorm voor jouw situatie het voordeligst is…

MAAR… dit alles staat weer los van de ‘nieuwe vliegtax’

ja dat heb ik ook al eens meegemaakt dat een los ticket zelfs duurder was dan complete rondreis… maar goed het is gewoon per situatie kijken wat je wil en wat dan voordeliger is…

en soms kan dan net de vliegtax de doorslag geven om voor nederland of toch buitenland te kiezen… ik denk ook dat het echt per reis anders is omdat er zoveel factoren zijn die een reis compleet maken :wink:

Beetje offtopic; maar leuk dat je couchsurfing.com gebruikt Globeskater. Een vriend van mij heeft er positieve ervaring mee in New York voor een paar nachten. Hoe ervaar je dat en heb je ervaring met europese en buitenlandse couchsurfers (hosts) ?

Het is namelijk een super idee, als je echt alleen een bed/bank nodig hebt om te slapen dat je gewoon bij iemand thuis de bank pakt. Profiel dr bij dus je weet meteen bij wie je in huis komt (en belangrijker, waar je op kan slapen) :slight_smile:

ik ben nog niet heel lang lid, en heb gemerkt dat het in de zomer vrij lastig is om hosts te vinden omdat velen dan aan het reizen zijn :wink:

wel heb ik in dresden echt een supertijd bij mijn hosts gehad, gezellig samen eten, leuke tips voor de stad en 's avonds gezellig afspreken met hun en hun vrienden in bijv het park :wink:

heb tijdens mijn reis wel mede couchsurfers ontmoet die ook aan reizen waren en das gewoon super leuk beetje ervaringen uitwisselen en naar tips luisteren omdat ik nog wel een newbie ben :wink: