In hoger beroep is besloten dat de vliegtaks toch mag doorgaan, ondanks sterke waarschuwingen van Schiphol (“crisis op komst”) en KLM (“desastreuze gevolgen”). Inmiddels zijn al verschillende acties gestart tegen de vliegtaks, zoals op www.redschiphol.nl.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zelf ben ik eerder geneigd via het buitenland te reizen, maar ook door andere kosten die in Nederland hoger zijn. Ik kan dus wel begrijpen dat zowel Schiphol als KLM hier veel mee kan gaan verliezen.
Het ligt er een beetje aan waar je woont… Ik zelf woon op 30 minuten van Schiphol en is het voordeliger om vanaf Schiphol te reizen aangezien ik voor een buitenlandse luchthaven dezelfde kosten of meer voor mijn brandstof kwijt zou zijn!
Ik snap ook alle ophef niet zo… het is nu eenmaal ingevoerd, en voor een Europa gaat het om een bedrag van €11.25… Waar praten we nou over? Kijk voor buiten Europa €45.- vind ik ook teveel… maar wat denk je dat je aan brandstof/veiligheid/luchthavenbelasting betaald!!!
Brandstofbelasting is nog te verklaren, bovendien geldt die overal ter wereld. De vliegtaks is een belasting zonder enig nut (aangezien het dus niet aan milieu wordt besteed) en alleen in Nederland. Dit is gewoon slecht voor je concurrentiepositie. Bovendien voel ik me genaaid als ik 45 euro moet betalen voor intercontinentaal. Het is niet dat je een andere keuze hebt, je kan moeilijk gaan zwemmen.
Ik kan alle ophef wel begrijpen. Het is erg makkelijk om te zeggen: het is nu eenmaal ingevoerd m.a.w. we leggen ons er maar gewoon weer bij neer. Helaas is dat echt een beetje een Nederlandse houding.
Deze eco-tax is gewoon een makkelijke manier om de schatkist van de overheid te vullen, zonder dat de zgn ‘wijze’ mannen/vrouwen in Den Haag er iets voor hoeven te doen. En deze eco-tax gebruiken voor het milieu ??? Dat gebeurt mooi niet, maar ach, er moest toch een naam verzonnen worden voor deze nieuwe geldklopperij, dus hebben ze het maar eco-tax genoemd…
En idd, zoals Clochard al zegt, komt het de concurrentiepositie niet ten goede, best kans dat er straks heel wat banen verloren gaan…valt nu al op dat veel luchtvaartmaatschappijen op Brussel gaan vliegen en Schiphol links laten liggen…geef ze eens ongelijk. Schiphol stond altijd bekend als een goede hub tussen Amerika en Azie, maar zou me niks verbazen als Brussel deze positie straks overneemt…
Ik begrijp jullie standpunt uiteraard ook… Maar we kunnen wel met z’n allen mega-acties gaan voeren maar geloof me… dit wordt echt niet meer afgeschaft en denk dat ze over een x aantal jaar weer met iets anders komen… Tuurlijk voel je je genaaid, maar als ze het stilzwijgend vanaf het nieuwe seizoen standaard in de prijzen hadden verwerkt dan had je niemand gehoord… Wij als reisburo zijn er ook niet blij mee, maar wat kun je eraan doen!!! :retard:
Wij kunnen Schiphol moeilijk boycotten want vanuit N-Holland rij je niet even naar Brussel voor €45.- aan brandstof… Dus aan de ene kant ben ik er ook absoluut tegen, maar je kunt er echt niks tegen doen.
Ik he kortgeleden een reis geboekt. En op de site van mijn reisaanbieder heel bewust gekeken naar de prijzen als ik vanaf Brussel, Antwerpen, Dusseldorf of Frankfurt zou vliegen. Die waren standaard al zo’n EUR 50 - EUR 100 duurder dan vanaf Schiphol. Dus ik begrijp deze ophef niet. En natuurlijk, een ecotax invoeren zonder dat aan het milieu te besteden gaat nergens over…
Vaak als je inderdaad via een Nederlandse organisatie boekt komt er inderdaad regio-toeslag bij… Dus scheelt het nog niks… Had ik al niet eens meer aan gedacht!
Wij verkopen juist de laatste maanden heel veel KLM-tickets vanaf Dusseldorf of Brussel via Amsterdam naar de eindbestemming…klanten boeken deze juist omdat de prijzen vaak veel lager liggen, soms zelfs tot een paar honderd euro…
Helaas denken veel mensen: ach, we laten de vlucht Dusseldorf/Brussel-Amsterdam gewoon zitten en stappen lekker in Amsterdam op. Nooit doen, want als je vervolgens op Schiphol aankomt, zal je zien dat je hele reis geannuleerd is, omdat je no-show bent geweest op de eerste vlucht van Dusseldorf/Brussel naar Amsterdam…
Ja, idd, pax denken zo slim te zijn…maar als ze op Schiphol aankomen hebben ze een groot probleem…
Maar merken jullie op het reisbureau wel dat er nu meer vraag is naar vertrekken vanuit bijv Duitsland of Belgie of loopt dat bij jullie nog niet zo’n vaart Cynthia ?
Gister was er een reportage op tv waar mensen aan het woord kwamen die vanaf Wheeze vertrokken en die zeiden dat het wel degelijk kan schelen, vooral als gezin. Ik denk dat je goed moet kijken wie en waar het verkocht/aangeboden wordt.
Niet alleen de tax heb je niet, maar ook het parkeren scheelt vele euro’s met Schiphol.
Ik denk, dat ik er toch in het vervolg op zal gaan letten, omdat wij in een regio wonen, waar Schiphol even ver is als b.v. Wheeze/Dusseldorf.
Zelfs mensen vanuit Den Haag blijken vanuit Duitsland te vliegen. Hadden er 180 km voor gereden, maar hun reis was stukker goedkoper en hadden het er daarom voor over, aldus die dame.
Of ik dat zou doen? Denk het niet, maar als je met een heel gezin gaat… hmmmm… misschien toch even over nadenken.
Dave nog even een antwoord op je vraag… Wij merken er niets van… Maar zoals ik al zei zitten wij in Noord-Holland (Castricum) en dan is Duitsland of Belgie gewoon te ver! Dus nee kan niet zeggen dat wij er veel van merken…