Reizen behoort een vredig en mooi gebeuren te zijn.
Maar helaas is dat niet altijd het geval.
Denk maar eens aan het verdwijnen van die twee meisjes in Panama. En nu dan weer die ramp met dat vliegtuig boven het oosten van de Oekraïne.
Dit forum herbergt 200.000 actieve reizigers. Maar vreemd genoeg, schrijft er niemand iets over die nare bijverschijnselen van het reizen. Toen dat ook al niet gebeurde bij de verdwijning van die twee meisjes, heb ik toch maar iets op het forum gezet. (http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=175994) De reacties waren doordacht, maar zeker niet veelvuldig.
Dat laatste en het feit, dat er over die vliegramp ook nog niets op dit forum is geschreven, brengt mij tot de volgende vragen:
Zitten er bij 200.00 hoofdzakelijk adolescenten, die nog niet veel op hebben met de gebeurtenissen in de wereld en die alleen maar denken aan reisgenootjes, vakantieliefdes, vrijwilligers- en aupairwerk, taalcursussen en mogelijkheden om zonder geld een jaar lang over de wereld te reizen?
Tsja… is het omdat mensen er niet bij stil staan, dat denk ik niet eigenlijk. In mijn geval is het meer dat ik eigenlijk niet weet wat ik er over moet zeggen. Ik ben er boos en verdrietig over, maar hoe druk je dat uit… Eisen dat we er zooi militairen heen sturen om het daar te beveiligen, tuurlijk wulil ik dat maar van de andere kant weet ik dat dat meer en meer ellende gaat geven… Tis gewoon (niet gewoon eigenlijk) een ontzetrende k#t situatie. (overigens heb ik er in het tweettopic kort op gereageerd)
Via Wereldwijzer app
Ik vind het eerlijk gezegd ook heel vreemd dat er tot op heden geen topic was over de vliegramp … ik dacht bv. ook dat de
Sawadeequiz (waarvan er toch 21 reizigers op die vlucht zaten) voor een bepaalde tijd ging opgeschort worden … niet dus …
the show must go on zeker :-/ ?
Een topic over vuurwerk tijdens Oud&Nieuw is gelukkig wel heel populair…
Los van het verdriet ben ik er vooral erg bezorgd over. Dat had ik al toen Russische bommenwerpers het Nederlandse luchtruim binnen vlogen. Hoe vaak is dat wel niet ‘per ongeluk’ gebeurd? En was er eind vorig jaar niet een rel met Rusland onder meer over een homoseksuele Nederlandse diplomaat die in Moskou werd gemolesteerd? En dan nu weer een vliegramp met voor twee derde aan Nederlandse overledenen.
Allemaal incidenten? Tsja, probeer maar eens te bewijzen dat Poetin en z’n maffiamaatjes (in)directe orders heeft gegeven. Voor mijn gevoel ben ik helemaal klaar met die maffia regering en dan wordt het wel zeer cynisch om te bedenken dat 2013 Nederland-Ruslandjaar was….
‘Geen commentaar’ betekent niet dat ik wegkijk van die gruwel ! Wel integendeel. Geweld schokt me, van welke aard ook, waar ook ter wereld.
Maar … hierop verder ingaan zou, vrees ik, al snel een politieke discussie worden die ik niet op dit forum wil voeren.
Dat was ook voor mij een reden om het te beperken.
Het zwijgzaam voorbij laten gaan kon ik ook weer niet, dus vandaar de tweet twee uur na de ramp.
Een politieke discussie is op dit forum inderdaad niet gewenst. Maar omdat dit geval tot op grote hoogte te doen heeft met reizen, dan zou je dat toch zeker een forum als dit terug moeten zien. Al zou het alleen maar zijn om je zorgen te openbaren over het feit dat allerlei vluchten gewoonlijk doodgemoedereerd over problematische gebieden vliegen.
Hebben jullie dat dan nooit, dat je erbij stilstaat, als je op weg naar Verweggistan over zo’n land vliegt?
Nee, dat heb ik eigenlijk nooit gehad. Met als reden… Het gebeurde nooit. Dus waarom me zorgen maken om iets dat toch niet zou gebeuren. Je gaat er toch vanuit dat een luchtvaartmaatschappij in combinatie met de autoriteiten “zorgen” voor de veiligheid van de passagiers.
Maar goed… Al die gedachten zijn achterhaalt door de hele harde werkelijkheid
Dat gaan we inderdaad niet doen.
Ik houd van een stevige discussie maar in deze situatie gaan we daar natuurlijk niet aan beginnen. (En mocht ie wel ontstaan ga ik gummen, teveel slachtoffers en te kort geleden gebeurd.)
Ik alvast wel, toen we in 1991 op weg naar Sri Lanka een tussenlanding maakten in de V.A.E. waar er een paar jaar ervoor ook een burgervliegtuig uit de lucht werd geschoten … lag er toevallig toch wel een “Time” in het vliegtuig die over dat incident ging zeker … meerdere keren moeten slikken toen we over die regio vlogen …
en ook vorig jaar toen we over Afghanistan vlogen was ik eerlijk gezegd niet echt op mijn gemak … en de turbulentie daar deed er ook niet veel goeds aan :-/
Voor mij geldt hetzelfde: erg geschokt en wist ook niet goed wat ik in een forumbericht erover zou moeten zeggen.
Ik denk dat die stilte eigenlijk vooral te maken heeft dat we als fervent reizigers zeer geschokt zijn. Het neemt zeker niet weg, en ik denk dat ik voor iedereen op Wereldwijzer kan spreken, dat we erg met de nabestaanden meeleven en de ramp zeer betreuren.
Overigens is er in het forum Reizigers Nieuwtjes een informatietopic gestart met telefoonnummers. Dit forum staat vrij onderaan de pagina, dus als je het niet hebt gezien, is dat niet zo vreemd.
Iedereen sterkte met het verwerken van dit nieuws en nogmaals heel veel sterkte voor de nabestaanden.
Mee eens Anne, er zijn geen woorden voor. Het is verschrikkelijk. Ik wens iedereen heel veel sterkte toe die iemand is verloren tijdens deze tragedie.
Ik volg de nieuwsberichten over de ramp op de voet. Ik kan me niet herinneren wanneer een ongeval waar niemand uit mijn directe omgeving betrokken bij was me zo heeft geraakt. Dat was er niet.
Over een paar uur sta ik (hopelijk) op het vliegveld van Kuala Lumpur. Ik wel. Ik kon op internet niet vinden of er een memorial is, maar zo ja, dan wil ik daar heen. Liefst vandaag (morgen), en als dat vanwege de korte overstap niet lukt dan op de terugreis.
Een forum verzandt al snel in speculaties. Daar is niemand bij gebaat. Vandaar de stilte van mijn kant. Dat is mijn manier van respect tonen.
Het viel mij ook al op dat er nog niemand een topic over had geopend. Zelf heb ik dat bewust niet gedaan omdat ik het beschouw als een soortement van massahysterie. Uiteraard is iedereen geschokt over wat daar gebeurt is, daar voegt het al dan niet openen van een topic niets aan toe.
Je tweede verwondering in je opening had wel een interessante discussie opgeleverd: Nee, ik heb er nooit bij stil gestaan dat er over oorlogsgebied gevlogen werd. Er ook nooit bij stil gestaan dat zoiets dergelijks zou kunnen gebeuren.
Verder sluit ik me bij LineC aan, dat een dergelijk topic makkelijk kan uitmonden in een politieke discussie die de sfeer op het forum niet ten goede zou komen. Zeker omdat er eigenlijk nog niets echt vast staat.
gaat komen.
Ik sluit me dus aan bij Theiz: als er onverhoopt een zware politieke discussie ontstaat, dan heb ik mijn digitale gummetje ook klaar staan.
Dat de Sawadee quiz desondanks doorging, dat verbaasde mij ook al, maar ik vermoed dat alle vragen al klaar lagen en dat de organisatie van deze quiz daar wellicht even niet aan gedacht heeft.
Gisteren plaatste Travelinq bijvoorbeeld ook een wervend artikel over Maleisie op haar website… Hadden ook even niet gedacht aan het feit dat dat wel een erg slechte timing was.
(Artikel is inmiddels tijdelijk even van de site gehaald)
In het Oekraïneforum heb ik de vliegcrash enige dagen geleden aan de orde gesteld. Deze is door een moderator verplaatst naar de helpdesk. Zie daar.
Je hoeft niet bang te zijn om een vlucht naar het (verre) oosten te maken. Het luchtruim in het gevaarlijke gebied is inmiddels gesloten.
Cor, dat bericht is voor andere leden niet meer zichtbaar. In de helpdesk kun je alleen berichten van jezelf zien.
De reden van verplaatsen staat erbij.
Via Wereldwijzer app
Het is verschrikkelijk, meer kan ik er ook niet over zeggen. Ik heb simpelweg geen woorden voor deze ramp, de juiste woorden zijn maar moeilijk te vinden. De nabestaanden wens ik enorm veel sterkte toe. Vandaag is de dag van nationale rouw, het is mooi om te zien hoe het volk meeleeft.
om 16.00 uur ben ook ik een minuut stil en in gedachten bij de slachtoffers en nabestaanden.
Hier het officiële bericht van steunbetuiging vanuit Wereldwijzer.
Ook ik ben om 16.00 een minuut stil…
Ook ik heb in Kenia vandaag de vlag halfstok hangen. Sterkte aan alle nabestaanden van deze verschrikkelijke gebeurtenis.