Eind april gaan zitten wij in Palangkaraya. We willen graag naar de oostkust vliegen naar de Derawan eilanden.
Kan iemand mij meer vertellen welke maatschappijen er heen vliegen, en of het überhaupt mogelijk is om daar heen te vliegen.
Van Palangkaraya naar Samarinda, en van hieruit Derawan bezoeken, ben je toch nog een heel eind uit de buurt, ik raad je aan naar Berau te vliegen daar dit de dichtst bijzijnde luchthaven voor Derawan is, als je denkt dat het goedkoper is of misschien wat te zien is tussen Samarinda - Derawan, Nee, zou je de overland route zeker afraden, een duure rit, en de weg is niet al te best, ook als je naar Kutai park wil, toch terug naar Balikpapan en door vliegen naar Berau. Vanaf Samarinda kan je inderdaad naar Berau Vliegen, is stukken duurder ( +30 euro per persoon ) en de vlucht gaat via Balikpapan.
Je kan twee dingen doen
Met de auto/bus van Palangkaraya naar Banjarmasin ( 4-5 uur reis ) en van hieruit met Trigana of Sri Wijaya via Balikpapan naar Berau Vliegen
Met Lion air, Garuda of Sri Wijaya van Palangkaraya naar Jakarta of Surabaya vliegen, en van daaruit met Lion of Sri Wijaya via Balikpapan naar Berau vliegen…het klinkt niet logisch maar er zijn nu eenmaal geen vlucht verbindingen tussen Palangkaraya en Oost Kalimantan, je zal het eiland moeten verlaten, de infratsructuur op Kalimantan laat wat te wensen over
Bedankt voor je informatie!
Ik denk inderdaad dat optie 1 het beste is. Via Trigana Air rechtstreeks naar Berau.
Heb jij enig idee hoelang het van Berau naar Derawan is, en hoe we dat het beste kunnen doen?
Vanaf Berau is het iets van 2 à 3 uur rijden naar Tanjung Batu (letterlijk ‘de Rotskaap’). Daar is de haven gelegen vanaf waar bootjes naar Derawan vertrekken. Bij het vliegveld van Berau kun je een auto met chauffeur huren om je naar de haven te brengen. De prijzen liggen volgens mij niet vast en hangen een beetje af van je onderhandelvaardigheid. Ik denk dat het voor zo’n 300.000 moet kunnen.
Vervolgens vanaf Tanjung Batu naar Derawan gaat met een bootje. Als je een speedboot chartert duurt de trip een kwartier tot een half uur ongeveer. Ook hier ligt het waarschijnlijk weer aan hoe goed je in afdingen bent welke prijs het wordt. Ik gok ook ongeveer 300.000. Je kan de chauffeur van de auto vragen onderweg alvast iemand te bellen zodat er een speedboot klaar ligt.
Zowel voor de auto als voor de boot zullen de mensen waarschijnlijk proberen minimaal het dubbele bedrag te vragen. In plaats van een speedboot te nemen kun je ook met een gewoon bootje mee. Dat kost ongeveer 50.000 rupiah per persoon, maar je moet dan wachten totdat de boot vol is.
Ik heb ook gelezen dat het mogelijk is om vanaf Berau een directe speedboot te charteren naar Derawan, en dus niet eerst per auto te gaan. Dat schijnt echter wel 2 miljoen rupiah te kosten ofzo, dus de andere optie is een stuk goedkoper.
zoals hierboven het is inderdaad een 3 uur vanaf berau airport naar derawan
kosten zijn op dit moment met de ietwat schaarse benzine Rp 400.000 voor de auto berau-tanjung batu, en Rp 250.000 voor de speedboat tanjung batu - derawan…prijzen zijn actueel, op charter basis, en enkele reis
als je de tijd heb, een auto en boot delen met mede reizigers, op basis van vol en gaan, dan zullen de kosten Rp 150.000 enkele reis zijn voor het gehele traject berau airport - derawan.
Nogmaals bedankt voor je informatie!
Ik heb inmiddels ook begrepen dat je beter kan vliegen dan over land te reizen ivm de slechte wegen.
Een busrit van 5 uur (Palangkaraya naar Banjarmasin) kan vermoeiend en lang kan zijn. Ik moet er ook even bijzeggen dat ik een kind van 10 mee heb.
Ons werd aangeraden toch via Surabaya te vliegen. Helaas hebben wij niet veel tijd om op mede reizigers te wachten.
We zijn dus nog druk bezig met hoe we op Derawan moeten komen.