Beste forum leden,
Deze zomer ga ik samen met mijn vriendin naar indonesie. De vliegtickets zijn geboekt. Heen op Jakarta (Luchthaven Jakarta (CGK)). En terug vanaf Denpasar. Wij hebben al globaal in ons hoofd zitten wat we willen zien.
Wij willen via pangadaran, naar Yogyakarta, Yogyakarta naar Bromo, Bromo naar Bali (Ubud) en dan via de gili eilanden naar Lombok, en vervolgens terug naar Denpasar.
Bali – Lombok.
Wij landen smorgens vroeg al in Jakarta, (07:00) dus willen dezelfde dag nog weg uit Jakarta en het liefst al aankomen op pangadaran. Kan iemand mij vertellen hoe de verbinding hier naar toe is, of al iemand die er ervaring mee heeft?
Ik heb gezien dat de luchthaven net buiten Jakarta ligt, dit lijkt mij gunstig zodat wij niet heel Jakarta door hoeven. Wat zijn de mogelijkheden met vervoer vanaf dit vliegveld?
Ik hoor graag jullie bevindingen.
Groetjes!
Hoi Mattie,
Je moet sowieso door Jakarta, want het vliegveld ligt aan de noordwestkant van de stad en Pangandaran is naar het zuidoosten. Er zijn een paar mogelijkheden voor het vervoer: vliegtuigje, trein of bus (maar de enige goede optie is de bus).
Er gaat elke dag een vliegtuigje van Susi Air van Jakarta’s tweede vliegveld Halim naar Pangandaran. Volgens mij gaat die om 10:30 dus dat is heel krap (te krap) om te halen. Maar mocht je toch geïnteresseerd zijn zou je Susi Air even kunnen mailen voor de zekerheid.
De trein is geen goede optie want vanaf Jakarta zijn er maar twee treinen per dag in die richting, en de enige die je kunt halen is pas aan het einde van de middag. Of je moet overstappen in Bandung maar dat maakt t ook niet makkelijker. Sowieso gaat de trein maar tot Banjar en moet je de laatste 65 km dan met de bus.
Er gaan geen rechtstreekse bussen van het vliegveld naar Pangandaran. Wel zijn er mogelijkheden met één à twee keer overstappen.
(Optie 1) neem een Damri-bus of taxi naar busterminal Kampung Rambutan in Oost-Jakarta. Vanaf daar hebben meerdere busbedrijven enkele rechtstreekse bussen per dag naar Pangandaran. Sowieso rijdt anders ook bedrijf Budiman overdag elk uur naar Tasikmalaya of Banjar waar je dan overstapt op een andere Budiman-bus naar Pangandaran.
(Optie 2) neem een shuttlebusje (‘travel’) naar Bandung. In Bandung een taxi naar busterminal Cicaheum en vanaf daar een rechtstreekse bus naar Pangandaran (busbedrijf Budiman rijdt ook hier sowieso frequent).
Het moet zeker lukken om Pangandaran dezelfde dag te bereiken, maar je moet wel rekenen op de hele dag reizen en aankomst s avonds in het donker. Zonder files is CGK-Pangandaran minimaal 6 uur rijden met de auto en daar komen alle overstappen, tussenstops en onvermijdelijke files dus nog bij.
Hopelijk heb je hier iets aan!
Groeten,
Erwin
Dank voor je reactie, kan ik zeker wat mee. Is het bijvoorbeeld makkelijker om meteen door te gaan naar jogyakarta? Of duurt dit veel langer?
Je kan vrij goedkoop vliegen naar Jogyakarta vanuit de luchthaven van Jakarta. Dus sneller gaat dat zeker zijn. Zo deed ik het ook vorige zomer. Wij hadden wel een avondvlucht richting Jakarta, dus wij hebben eerst overnacht aan de luchthaven om dan een binnenlandse vlucht te nemen.
http://www.nielsreizen.be/reizen/indonesië-2016/
Ik reis regelmatig van Jakarta naar Pangandaran en v.v. Je kunt het i.d.d met openbaar vervoer waarbij de bus de eenvoudigste optie is. Weet natuurlijk niet wat je budget is maar anders is het ook mogelijk om een auto met chauffeur te regelen om je naar Pangandaran te brengen. Wel duurder als de bus uiteraard maar ook comfortabel en je kunt stoppen onderweg waar je wilt. Je moet rekening houden met toch wel een uurtje of 12 reizen, het verkeer is heftig en de wegen op Java zijn niet best.