Ik vertrek 8 november voor de eerste keer naar de philipijnen van Düsseldorf via abu Dhabi , manilla naar davao.
Twee keer overstappen dus , nou heb ik hier geen ervaring mee ,wat gebeurt er met mijn koffer ? Hoef ik daar niet naar om te kijken en pas in davao op te halen ? Ik heb een e ticket , het vertrek in Düsseldorf zal geen probleem zijn maar hoe werkt dat bij het overstappen om een nieuwe boarding pass te krijgen? Ik vlieg vanaf Düsseldorf tot aan manilla met ethidad airways en het laatste stuk met philipine airlines. Iemand ervaring met deze route ?
Is niet zo moeilijk. In Dusseldorf even opletten dat je koffers een label met bestemming Manila krijgen dan heb je daar in Abu Dhabi geen omkijken meer naar.
Waarschijnlijk krijg je in Dusseldorf ook al de boardingpas voor de vlucht Abu Dhabi - Manila. Meestal is er dan geen nummer van de gate ingevuld waarvan je in Abu-Dhabi moet vertrekken, omdat dat vaak nog niet bekend is. Ook dat is geen probleem, op het vliegveld van Abu -Dhabi staat op grote schermen vanaf welke gate je vlucht naar Manila gaat vertrekken. Minimaal 1 uur voor vertrek bij de gate aanwezig zijn.
Even opletten ! Als je je koffers in Dusseldorf inchekt krijg je van iedere koffer een recuutje met het nummer van de kofferlabel. Er staat bagageclaim opgedrukt deze bonnetjes goed bewaren. In Manila word nog wel een gecontroleerd of je de juiste koffers meeneemt, en als je dan de baggageclaim bonnetjes kwijt ben heb je een probleem.
In Manila kom je aan op de Internationale terminal = terminal 1 Philippine airlines vertrekt waarschijnlijk vanaf een andere terminal, zal wel op je ticket staan vanaf welke terminal, kan terminal 2 of 3 zijn.
Er rijd in Manila een shuttlebus van de ene naar de andere terminal, die spotgoedkoop is , zo 20 peso ongeveer , dus minder dan 50 eurocent.
Ik heb de vlucht met Etihad , vanaf Dusseldorf naar manila via Abudhabi in 2008 gedaan, en is goed bevallen. Mooi airport in Abudhabi in de vorm van een grote koepel als je daar een aantal uren moet wachten.
Met Philippine airlines heb ik geen ervaring, binnenlandse vluchten doe ik meest met Cebupacific die is goedkoper.
O ja kijk even hoeveel kilo bagage je met PAL mag meenemen, dat kan minder zijn dan bij Etihad.
Heb je meer kiloos dan toegestaan moet je bijbetalen bij PAL, is niet duur voor een binnelandse vlucht
Dus als ik het goed begrijp moet ik in manilla mijn koffer ophalen en weer inchecken ? Ik moet inderdaad naar terminal 2 , ik heb twee uur de tijd ik neem aan dat dat genoeg is , kun je op in manilla bij aankomst geld omwisselen ?
Klopt , in Manila je koffer ophalen, en meenemen naar terminal 2 en daar weer inchecken. Op het vliegveld zitten na dat je door de douane ben een aantal balies van banken voor geld te wisselen. 100 euro wisselen is genoeg, want de koers is op de airport niet zo goed.
2 uur is niet echt veel, je kan vertraagd aankomen, paspoort controle is vaak een lange rij ( heb er soms wel een half uur in gestaan ) en je moet ook nog je koffer van de band afhalen.
Dus als je krap in de tijd komt neem dan gewoon een taxi naar terminal 2 in plaats van de shuttlebus, ik weet niet hoe laat je aankomt in Manila, maar zeker snachts rijd die shuttlebus niet zo frequent.
Ik kom als er geen vertraging is om 15:00 uur aan , kan ik niet beter al hier wat geld omzetten zodat ik daar al geen tijd mee verlies ,want maak toch zorgen nu , wat als ik mijn vliegtuig mis ?
Als je vanuit hier een ticket geboekt hebt naar Davao, dan moet men je ook naar Davao brengen (dat is anders dan wanneer je losse tickets hebt). Mocht je vertraagd raken en een vliegtuig missen, dan meld je je bij de info- of transferbalie en dan word je doorgeboekt naar een volgende vlucht.
Ja ik heb bij ebookers alles in 1 keer geboekt , ik ben weer een stuk wijzer geworden , bedankt
Geld hier al wisselen win je niet veel tijd mee, een bedrag op de airport in Manila wisselen kan in minder dan 1 minuut, heb het nog niet meegemaakt dat het druk was bij de balies om geld te wisselen op de airport.
Mocht je toch de vlucht missen en doorgeboekt worden naar de volgende, kan het zijn dat men een rebookingfee in rekening brengt. Ik weet niet of dat officieel wel mag, maar doen het vaak wel heb ik gemerkt. Is overigens maar klein bedrag zo rond de 200 peso als ik me goed herrinnner.
Enne verder een goede vlucht toegewenst en prettig verblijf in Filippijnen !