Aankomende zomer gaan we naar Indonesië, waarbij we de volgende route willen gaan afleggen: Java-Bali-Lombok-Flores. Nu willen we drie vluchten maken:
Singapore - Jakarta (Java)
Maumere (Flores) - Denpasar (Bali)
Denpasar (Bali) - Singapore
Ik heb de prijzen van een aantal luchtvaartmaatschappijen gecheckt (Airasia, Lion Air, Batavia Air, Garuda Air en Sriwijaya Air), maar lees hier ook weer verschillende verhalen over. Hierdoor heb ik de volgende vragen:
Bij Airasia betaal je apart voor je (15 kilo) bagage, is dat bij de andere Indonesische maatschappijen ook zo of is dit inclusief?
Ik hoorde iets over hoge vertrekbelastingen. Is dit op elk eiland zo? Hoe hoog zijn die bedragen ongeveer? Betaal je dit ook als je met een niet-Indonesische maatschappij vliegt, zoals Airasia?
Bij de Indonesische maatschappijen betaal je niet voor de bagage. Soms mag je 15 kilogram meenemen, maar meestal 20 kilogram. Op je ticket staat hoeveel je mee mag nemen.
Vertrekbelasting betaal je altijd, dat hangt dus NIET af van de maatschappij. Dus ja, ook met Air Asia moet je betalen. De hoogte hangt af van het vliegveld, en of je een binnenlandse vlucht of een internationale vlucht neemt. De vertrek belasting is niet heel hoog, ik geloof vanaf Bali internationaal ongeveer 150,000 rp? (Iets meer dan 10 euro.) De meeste andere prijzen liggen lager.
Die belasting betaal je altijd in Indonesie ook op binnenlandse vluchten. Normaal gesproken zit dit bedrag verwerkt in je vliegticket van de andere landen. Behalve in Indonesie is dat niet zo. Gewicht bijkopen verschilt per maatschappij. Hou er rekening mee dat je bij sommige maatschappijen die je noemt niet online kunt boeken. Dit komt omdat je creditcard niet werkt als die niet uit Indonesie komt.
Weten jullie toevallig uit je hoofd met welke maatschappijen je wel vanuit Nederland tickets kunt boeken? Anders moet ik het eerst bij al die maatschappijen gaan proberen…
Ik zit namelijk met het probleem dat ik een visum wil aanvragen voor 60 dagen (30 is niet genoeg), maar nu moet ik een in- en uitreisticket overhandigen om dat visum te kunnen krijgen. Aangezien wij op Singapore vliegen en daarna alle binnenlandse vluchten gewoon ter plekke willen regelen, heb ik dus geen in- en uitreisticket. Er zijn dus twee opties:
tickets vanuit Nederland boeken (met Airasia kan dat wel, maar zijn er nog meer mogelijkheden? Airasia is nu best duur…)
op een andere mogelijkheid aan mijn visum voor 60 dagen komen, is er een andere mogelijkheid?
Mij lukt het alleen om met Air Asia om tickets vanuit Nederland te boeken, het reisbureau in Nederland kan je ook helpen met tickets van Garuda. Maar die zijn ook niet goedkoop.
Ik heb ze gewoon bij deze site gekocht vorig jaar. (jakarta-yogja/yogja-surabaya, surabaya-denpasar) Gewoon een kijkje nemen.
Boeken, betalen en binnen een minuut je ticket in PdF binnen.
Zit zelf in Indonesië. Stuk voordeliger.