Vliegen Dominicaanse Republiek -> Cuba vice versa / reisgids tips?

Hoi,

Leuk om via dit forum zoveel enthousiaste verhalen te lezen over Cuba. Ik heb me zojuist voorgesteld in het voorstel-topic en ben benieuwd of iemand me kan helpen met mijn vraag.
In november gaan mijn vriend en ik drie weken naar Cuba, op eigen houtje rondreizen. We komen vanaf de Dominicaanse Republiek waar we dan 9 dagen (vanaf 26 okt) met mijn schoonouders zijn geweest ter viering van hun 40-jarig huwelijk. De terugreis naar Nederland (op 24 nov) is ook vanaf de Dominicaanse Republiek (Puerto Plata).
De vraag is dus: hoe komen we vanaf de D.R. naar Cuba en weer terug. In Nederland regelen heeft nog niet veel resultaat (althans niet via internet). Is het handig om de vlucht aldaar te regelen? Ik hoor soms dat vliegen daar is als een busticket kopen, makkelijk en altijd plaats?

We willen dus drie weken door Cuba gaan reizen, ik ben me nog aan het orienteren wat handig/mogelijk is, suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

Mijn vriend zit te denken over couch-surfen om zo het echte Cuba te leren kennen. Ik vraag me af of Cuba daar wel geschikt voor is. Zonet een forum op Lonelyplanet.com gelezen wat mijn vermoeden lijkt te bevestigen:
a) it’s breaking Cuban law, b) there’s no apparent reciprocal gain for the Cuban hosts, and c) the general gulf in prosperity and expectations between backpacking types and most Cubans, I wouldn’t really want to bet on it myself.
Ik betaal dus liever om in een casa familiares te slapen dan mezelf of een Cubaan in moeilijkheden te brengen of zie ik het nu te somber in?

Laatste vraag. Voor andere reizen heb ik altijd gebruik gemaakt van de Lonely Planet. Ergens heb ik gelezen dat de Lonely Planet van Cuba een mindere uitgave is, qua alles zo ongeveer, heeft iemand ervaring met deze en andere reisgidsen van Cuba en dus een suggestie welke te kopen?

Hopelijk kan iemand me helpen, alvast hartelijk dank,
Groet Connie

Connie,
Ik vind de Lonely Planet niet alleen voor Cuba, maar over het algemeen een platgetrapt pad en niet vernieuwend voor Cuba in het bijzonder.
Door forums af te surfen, wat je al aan het doen bent, kom je vaak veel leukere en vooral veel meer up-to-date info tegen.
Couch-surfen kan inderdaad niet in Cuba, slapen bij Cubanen wel en prijzen daarvoor zijn laag.
Zie deze pagina voor uitleg over casas: Casa Particular / Homestay | Cuba-Junky