visumvraag

Beste,
Wij gaan op reis naar Azïe komende zomer.
We zullen van Kuala Lumpur vliegen naar Bali (verblijf 10 dagen) en dan vliegen naar Yogyakarta (verblijf 4dagen). Daarna vliegen we vanaf Yogyakarta naar Singapore.
Ik las dat je voor minder dan 30 dagen geen visum nodig hebt, maar er was een regel van toegangs/vertrekpoorten. Bali stond ertussen maar Yogja niet.
Hebben wij dan een visum nodig of niet?
Alvast bedankt,
Valerie

Hoi Valerie,

De regels zijn weer eens wat onduidelijk. Toen de visum-vrij-regels vorig jaar werden ingevoerd was er inderdaad een regel van vijf luchthavens waar je zou mogen binnenkomen. Die regel is echter alweer vervangen door een nieuwe (Presidentiële Verordening nummer 21 jaar 2016, van 2 maart 2016). Volgens de nieuwe regel mag ineens bijna iedereen zonder visum het land in (169 landen!). Via welke luchthavens dat mag wordt echter niet meteen duidelijk, artikel 3.2 zegt namelijk dat je binnen mag komen via “Tempat Pemeriksaan Imigrasi tertentu” oftewel “bepaalde immigratie-checkpoints”, zonder erbij te zeggen welke dat zijn.

De website van de Indonesische ambassade in Londen zegt dat het binnenkomen nog steeds via die vijf luchthavens is (waaronder Bali), maar dat vertrekken via alle 29 internationale luchthavens mag (dus ook Jogja). Ik denk dus dat het wel goed zit. Desalniettemin, je hebt sowieso je uitreisticket nodig voor de stempel in je paspoort (bij aankomst in Bali), dus als ze zien dat je uitreist vanaf Jogjakarta en dat mag toch niet, dan zullen ze wel aangeven dat je een visum moet kopen voor 35 dollar.

Groeten,

Erwin

Bedankt Erwin voor de uitleg! Inderdaad, ik vond zoveel tegenstrijdige info. We zullen dus wel zien ter plekke.
Weet jij of we best boottickets vooraf kopen of ter plekke? In combinatie of apart? Van Ubud naar Gili T, van Gili T naar Nusa Lembongan, van Nusa Lembongan naar sanur.
Alvast bedankt

Hoi Valerie,

Volgens mij kan je dat gewoon ter plekke doen. Op alle toeristische plekken op Bali (Kuta, Sanur, Ubud, e.d.) worden de tickets voor die boten verkocht (inclusief vervoer naar de haven vanaf het hotel ook vaak). Geen idee of dat beter in combinatie of apart kan.

Groeten,

Erwin

Hoi Erwin, Valerie en de overige meelezers :slight_smile:

Ik ben me ook aan het verdiepen in bovenstaande.
Ik wil vliegen op Jakarta.

Nu lees ik op de site van de Indonesische ambassade in Londen (op Nederlandse staat niet zoveel informatie…) dat ik een visa on arrival kan krijgen als ik op Jakarta vlieg. Die beperking van die 5 luchthavens geldt alleen voor een visa vrije entree toch?

Dus als ik gewoon op Jakarta vlieg en daar voor een Visa on arrival ga zit ik goed toch? (Blijf minder dan 30 dagen).

Check check dubbel check :wink:

Hoi Ilse,

Ja dat kan. Maar Jakarta (Soekarno-Hatta Airport, CGK) hoort sowieso bij de vijf visum-vrij-luchthavens, dus je kan ook zonder visum naar binnen (er van uitgaande dat je ook vanaf Jakarta het land weer verlaat, en een ticket bij je hebt om dat te bewijzen).

Groeten,

Erwin

Ja ik zag het! In die lijst stond alleen de naam vh vliegveld, Jakarta stond er niet achter maar dat had ik later pas door :slight_smile: Dat andere vliegveld wordt alleen voor binnenlandse vluchten gebruikt?

Klopt. Vanaf de andere luchthaven (Halim, HLP) zijn alleen binnenlandse vluchten en zakenvluchten.

Ok dank je!!

**Update gratis visum Indonesie
**
Er is net weer het een en ander veranderd mbt gratis visum Indonesie.
Je kunt nu op praktisch alle grotere luchthavens het GRATIS 30 dagen Visum on Arrival (VOA) krijgen. Deze is NIET verlengbaar.

Meer details en een lijst met luchthavens, vind je hieronder: