Visum en Geld

Hallo allemaal,

Over 1,5 ga ik voor 23 dagen naar bali.
Nu had ik nog enkele vragen voor vertrek.

Visum: Te halen bij luchthaven. Moet dit worden betaald in Rupiah, euros’s Dollars? (sommige websites geven zelfs aan dat visum gratis is?)
Geld: Van te voren regelen bij een GWK of daar op de luchthaven geld pinnen?

HAd ik nog 1 laatste vraagje
Flightbag: Is dit echt nodig als je met een backpack gaat reizen?

Bedankt voor de reacties !

Hallo Roni, Visum is ook in € te betalen, geld kun je in bijna iedere plek op Bali wel te pinnen, natuurlijk ook op de luchthaven.
Wat de flightbag betreft, ik gebruik hem altijd, beschermt je backpack ook enigzins tegen beschadiging/vervuiling.

Beste Roni,

Het visum naar Indonesie is tegenwoordig gratis ( maximaal 30 dagen) als je op 5 luchthavens het land binnenkomt. Ik neem aan dat je nu op Jakarta land. Gewoon even navragen daar, anders sturen ze je naar het loket waar je moet betalen.

Visum is sinds vorig jaar afgeschaft dus heb je niet meer mee te maken.

President Joko Widodo heeft de visumvrijstelling voor Nederlandse toeristen goedgekeurd. Deze maatregel is op 10 juni 2015 in de wet vastgelegd.

Een visumvrijstelling voor kort verblijf houdt in dat je als buitenlander Indonesië kunt bezoeken zonder visum. Dit korte bezoek kan verschillende doelen hebben, bijvoorbeeld vakantie, sociaal cultureel bezoek, of een zakenbezoek. De visumvrijstelling geldt voor een kort verblijf tot maximaal 30 dagen en kan niet worden verlengd of worden omgezet in een verblijfsvergunning.

Wij zijn 2 weken geleden visumvrij via Jakarta Indonesië binnen gegaan. Ging perfect, uit het vliegtuig bordjes volgen bij de balie je paspoorten afgeven, stempeltjes erin en klaar. Neem aan dat als je rechtstreek naar Bali vliegt dat dit ook het geval is. Ook de vertrekbelasting hoefden we niet meer te betalen in tegenstelling tot enkele jaren geleden.

Zoals er al meerdere schrijven visum is gratis tot 30 dagen vertrekbelasting zit in de tickets verwerkt.
Wel binnen komen via Jakarta of den pasar.
Geld pinnen kan al op de luchthaven geen probleem.

Als je dan tekst kopieer moet je wel volledig zijn en aan bronvermelding doen… De visumvrijstelling geldt voor slechts vijf luchthavens en vier zeehavens.
Als je via een andere toegangspoort het land wil inkomen of verlaten moet je een VOA kopen.

Bron: Visum / visa voor Indonesië