Visummogelijkheden

Na verliefd te zijn geworden op het land en de mensen wil ik terug gaan voor lange tijd.

Toen ik "stage"liep heb ik op aanraden van mijn reisagent een 2 maanden visum genomen. Dit omdat meteen een half jaar visum aanvragen moeilijker is omdat je gegevens van werkgever en alles nodig hebt. Bij een 2 maanden niet.
Ik zou dan elke 2 maanden moeten verlengen.
In de praktijk kreeg ik meteen de eerste keer een stempel voor een half jaar, na mijn retourticket te hebben laten zien. Helemaal dus geen probleem…

Nu wil ik dus langer, en kan ik weer een 2 maanden visum nemen en een jaar ticket en dan verlengen. Maar waarschijnlijk als alles goed gaat blijf ik nog langer als een jaar ( ga een praktijkje opzetten) Dan moet je bij aankomt meteen een visum aanvragen om daar echt te gaan wonen. ivm werkvisum en vergunningen?!
Nu zegt een goede vriend van mij in Suriname dat ik gewoon met een toeristenvisum moet komen en dat het helemaal niet zo moeilijk is…ik altijd nog een vast visum kan aanvragen als het jaar voorbij is. Volgens hem kan ik ook dan gewoon beginnen met mijn eigen praktijkje…
Is dat wel verstandig? Je moet je immers wel uitschrijven in Nl enzo…

Iemand ervaring met visum als je daar echt gaat wonen?

Het advies van die vriend is goed. Gewoon gaan en hier ter plekke regelen (of niet, kan ook) Uitschrijven zal wel niet gaan, tenzij je een adres weet waar je naar toe gaat. Na een jaar of zo wordt je vanzelf wel uitgeschreven en kun je in Den Haag terecht voor consulaire zaken, of op de ambassade in Paramaribo natuurlijk.

Ow ok…dat klinkt goed…
Maar uitschrijven in Nl zou wel moeten denk ik, dat moet officieel al als je een half jaar weg bent? Ik laat ook geen huis achter in Nl, en dus geen adres. ( wel een postadres ok)
Maar kan je ook vanauit Suriname de nodige papieren regelen dan? Want om in Suriname ingeschreven te worden moet je wel bewijs van uitschrijving en bewijs van goed gedrag etc hebben. Kan je dat ook bij de ambasade krijgen?

Maar ze doen niet zo moeilijk als je al gaat werken?( eigen zaakje?)

Er wordt hier inderdaad niet moeilijk gedaan. Je kan eventueel een NV openen, dit is een SR rechtspersoon en kan dus altijd een zaak opzetten. Dit kost wel wat en het hangt dus ervan af wat je gaat doen.

Van een ander forum:

De dame aan het loket bij de gemeente.

Ja goedemorgen ik kom mijzelf uitschrijven.

Das mooi mijnheer waar gaat u dan wonen…

Nou in … waarschijnlijk, maar ik heb nog geen vast adres daar.

Ow maar dan kan ik u niet uitschrijven mijnheer, ik moet namelijk in dit veldje hier in het systeem een nieuw adres opgeven.

Ok nou laat u het dan maar rustig staan, dag mevrouw