Visum Suriname

Ik wil eind november vertrekken en vanuit Panama naar Suriname reizen. Daar doe ik dan ongeveer zes maanden over. Suriname is het enige land waar een visum voor nodig is, maar ik begrijp dat ik dat niet zo ver van te voren al aan kan vragen. Nu heb ik ergens gelezen dat het mogelijk is een visum voor Suriname aan te vragen in bv. Venezuela, Guyana of Trinidad. Iemand daar ervaring mee?

groet,
Susan

Hey Susan,

Ik heb daar vaker mensen over gesproken, maar een duidelijk beeld heb ik er niet over. Als je van Surinaamse origine bent is het eenvoudig. Vanaf 25 november 2011 heb je dan namelijk geen visum meer nodig. Je kunt dan gewoon naar Suriname afreizen.

Duidelijke regels heb ik hier nog niet over gevonden, maar ik ga er van uit dat je dezelfde documenten nodig hebt als wanneer je een verblijfsvergunning aanvraagt. Indien je zelf in Suriname geboren bent volstaat het tonen van je paspoort. Daar staat immers dat je hier geboren bent. Als een van je ouders uit Suriname komt heb je een kopie nodig van zijn of haar geboorteakte, en die van jou.

Op termijn zal ook het visum worden afgeschaft voor autochtone Nederlanders, maar wanneer dat zal zijn is nog niet bekend.

Het Consulaat in Amsterdam zegt het volgende:
Visumaanvragers die niet in Europa wonen dienen hun visumaanvraag in te dienen bij een diplomatieke/consulaire missie van Suriname in hun regio oftewel de dichtstbijzijnde missie. Voor adressen van verschillende Surinaamse vertegenwoordigingen in het buitenland kunt u in het hoofdmenu kiezen voor “Overheid”.

Vestigingen vind je hier: http://www.consulaatsuriname.nl/content/view/148/42/lang,dutch/

Zou voor de zekerheid er een telefoontje aan wagen, het is mij meer dan eens overkomen dat je uiteindelijk toch iets anders nodig hebt dan vermeld is.

Have a save trip,
Ilse

Hoi Susan,

Ik denk dat ik goed nieuws voor je heb. Met ingang van 25 november 2011, Onafhankelijkheidsdag, heb je geen visum meer nodig voor Suriname als je de Nederlandse nationaliteit hebt. Je hoeft slechts een toeristenkaart aan te schaffen bij aankomst. Deze kost 20 euro.

Tan bun,
Ilse

Dat is idd goed nieuws!! :slight_smile: Had gelezen dat er wijzigingen kwamen maar dacht alleen voor als je surinaamse roots had. En die mis ik. Maar das heel mooi, ben heel benieuwd!

Dat klopt. In eerste instantie zou vanaf Onafhankelijkheidsdag dit jaar voor mensen van Surinaamse origine de visumplicht worden afgeschaft. Maar vandaag werd dit bekend. En de toeristenkaart is ook goedkoper dan een visum. Veel plezier in november!

via waar hebben jullie deze informatie gevonden
ik ga namelijk januari 2012 er heen en als dat waar is dat dat veel makelijker

groetjes irene

Hoi Irene,

Het heeft hier in alle kranten gestaan. Op de website van het Consulaat zie ik het nog niet staan maar je zou ze even kunnen bellen.

Tan bun,
Ilse

Klopt! wij gaan in januari naar paramaribo,visum verkrijgbaar op het vleigveld!
Denk er wel aan dat je tegenwoordig een internationaal rijbewijs nodig hebt in Suriname (met een toeristen visum)

Een Nederlands rijbewijs is hier inderdaad niet geldig. Mocht je onverhoopt hebben vergeten een internationaal rijbewijs aan te schaffen, bij de ANWB, dan kun je in Suriname rijtoestemming aanvragen. Op mijn blog heb ik beschreven hoe je dat doet.

Tan bun,
Ilse

heel erg bedankt voor alle berichten
ik heb inderdaad nu gelezen dat het niet meer nodig is

Het is inmiddels wel bekend dat je op zanderijen een visum kunt kopen per 25 november 2011. Ik vraag me af of iemand weet wat de procedure is als je visum is afgelopen? Je moet dan het land verlaten maar als je er weer terug in wilt? hoeveel tijd moet er dan tussen het land verlaten en weer binnen komen zitten?

Hoi Rob & Brenda,

Leuk jullie hier ook weer te zien. Om antwoord te geven op de vraag, het is niet zo dat je een visum kunt kopen op de luchthaven, maar de visumplicht wordt afgeschaft. Die heb je niet meer nodig, als je toerist bent. Je kunt dan op de luchthaven een toeristenkaart kopen.

Indien je naar Suriname komt om te wonen, werken, stage te lopen, etcetera, dan heb je een verblijfsvergunning nodig, een machtiging tot kort verblijf, en dat dien je voor je reis hier naar toe te regelen. Een uitzondering is wanneer je van Surinaamse origine bent. Dan kun je naar Suriname afreizen en hier een verblijfsvergunning aanvragen bij de vreemdelingenpolitie.

Heb ik zo je vraag beantwoord of bedoel je nog iets anders?

Tan bun,
Ilse

Hai Ilse,

Ja de wereld is klein…
Maar om even antwoord op je vraag te geven:
wij zijn nederlanders niet woonachtig in nederland,we wonen officieel in Frankrijk. Omdat we niet in Nederland wonen is voor ons het visum regelen een groot probleem,zeker op korte termijn. Immers hier op het eiland zijn daar geen mogenlijkheden voor als Nederlander zijnde , (geen ambassade) de dichtsbijzijnde ambassade is voor ons Port of Spain in Trinidat.
Dus… we willen op een toeristen visum Suriname binnen komen,werk zoeken en dan de verblijfsvergunning gaan koppelen aan een werkvisum. Zou dat niet lukken binnen 3 maanden dan moeten we het land uit officieel. We zullen dan tijdelijk naar Frand Guyana gaan.Rest ons alleen nog de vraag hoeveel tijd er moet zijn tussen het verlopen en het aanvragen van de visum?

Groet rob. Ps J’aime Roti ! :vak01:

Ok Rob, ik denk dat ik je nu begrijp. Je bedoelt wanneer je het land verlaat omdat de toeristenkaart zijn geldigheid heeft verloren, hoe snel je weer terug kan, en een nieuwe kan aanvragen? Eerlijk gezegd heb ik daar geen antwoord op voor je. Je zou er een telefoontje aan kunnen wagen naar de Vreemdelingenpolitie hier. Dit zijn de gegevens:

MINISTERIE VAN JUSTITIE EN POLITIE
ONDERAFDELINGAFDELING VREEMDELINGENZAKEN
GEVESTIGD IN HET GEBOUW VAN HET MINISTERIE VAN OPENBARE WERKEN EN VERKEER
ADRES: MR. JAGERNATH LACHMONSTRAAT NO. 167
PARAMARIBO - SURINAME TEL: (00597) 470995/ 475712/ 475205

Ennuh… op naar Chris dan maar straks! Tan bun.