Ik ben mij aan het oriënteren om een trip naar Azië te maken. Ik snap alleen niet goed hoe het met de visum zit. Genoeg topics er over maar geen die mijn vraag echt beantwoord.
Als ik er voor kies om naar Indonesië te gaan, vanuit daar zonder vliegtuig naar boven te reizen om te eindigen in India, heb ik voor alle landen een visum nodig.
Ik neem aan dat die moeten aangevraagd worden en zo kom ik op websites uit waarbij je dit van te voren moet plannen en je paspoort af moet geven. (ANWB bijv.)
Echter heb ik geen zin om te plannen en zeker niet om van te voren te weten op welke datum ik in welk land aan kom.
Kan ik ook een visum aanvragen op het moment dat ik in het land zelf aan kom?
Kan het ook via het internet geregeld worden? Dat ik dat bijvoorbeeld fix wanneer ik in Vietnam zit en volgende week naar Laos wil.
Ik snap niet helemaal hoe dat werkt. Ik vind het nogal moeilijk om mijn vraag goed te formuleren dus ik hoop dat hij goed begrepen word.
Je zou eens kunnen horen bij de ambassades of consulaten van de betreffende landen. Als die niet in Nederland zitten, kun je het in de omringende landen proberen. De ene keer zul je het van te voren moeten regelen, de andere keer kun je het gewoon aan de grens kopen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat zo is tussen Vietnam en Laos, maar pin me er niet op vast.
De visumregels veranderen nogal eens, vooral India verandert de laatste jaren vaak. Ook wat betreft documenten die je moet tonen om een visum te krijgen. Het visum voor Indonesië kun je (op dit moment) nog steeds “upon arrival” regelen, dus bij aankomst. Het gaat dan om een visum voor 30 dagen voor ongeveer $25,-. Wil je langer blijven, dan moet je een par dagen je paspoort achterlaten voor de procedure.
wat ook belangrijk is, is dat je het juiste visum regelt. In bijvoorbeeld China mag je op een toeristenvisum geen (vrijwilligers-) werk verrichten.
Ook zijn multiple entry visa voor China en India lastiger geworden.
In Bangkok is het / schijnt het het makkelijkst te zijn om visa voor omringende landen te regelen. Dit qua tijd, en soorten visa (duur, single / multiple etc) Cambodja is ook upon arrival, maar als je over land naar Cambodja gaat, loont het de moeite om in Thailand alvast een visum te regelen i.v.m. lang wachten en allerlei semi oplichters bij de grens.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en inderdaad, vraag het na bij ambassades en consulaten. Joho centra bieden ook veel info.