Visum

Hallo! Wat ik me afvraag is of je een toeristenvisum van te voren moet aanvragen (bij de ambassade in Den Haag) of dat je het krijgt bij binnenkomst in de VS. Weet iemand dit? En zo’n toeristenvisa is 3 maanden geldig toch?

Hallo!

Krijg je automatisch bij aankomst, vorig jaar nog paar keer gedaan. Je moet wel een NL paspoort hebben met minimaal de optisch leesbare strip onderin, die waren er vanaf iets van 2004. De paspoorten vanaf 2006 zijn moderner en ook prima natuurlijk.
Let erop dat je bij de vlucht waarmee je USA verlaat de groene voucher die van het visum in je paspoort achterblijft afgeeft aan airline, die zorgen dat je dan weer netjes wordt afgemeld…

Goede reis,

<Erik> & [Sandya]

Ok, stel ik heb een visum voor 90 dagen, en ik ga op dag 40 een week naar Canada. Als ik dan weer terugkom in de VS heb ik dan nog 50 dagen? of telt die week ook mee (en heb ik nog 43 dagen?)

Hallo again,

Bij vertrek eindigt ie. Je bent de groene kaart dan ook kwijt.

Daarna, week later, begint de stand weer op 0 met nieuw tijdelijk visum. Weet niet hoe vaak je dit kunt herhalen, maar administratief geen pijn. Eind vorig jaar bijvoorbeeld stapten we in USA over naar Midden-Amerika, zelfde dag weer door en kaart weer ingeleverd. Weekje later terug in USA en daar paar dagen gebleven, 2e visum kon gewoon!

<Erik> & [Sandya]

Als Nederlander krijg je gewoon je visum voor 90 dagen bij aankomst, stempel in je paspoort. Als je de VS verlaat zorg er altijd voor dat je groene kaart wordt ingenomen !! Anders kom je er niet meer in ! Dit geef je af bij het boarden of bij het boarden halen ze de groene kaart voor je eruit. Als je de VS over land verlaat zorg ook dat die kaart eruit wordt gehaald bij de grens. Als je de VS verlaat en naar Canada gaat en je gaat weer terug naar de VS krijg je weer een visum voor 90 dagen.

Als je de VS vervolgens weer verlaat zorg ervoor dat je ook goed kijkt of er geen US Visitors programm is op die luchthaven. Op sommige luchthavens testen ze nl. met het US Visitors Programm. In het gebied waar de gates staan, na de security daar staan dan van die blauwe machines met US Visitors erop (lijken op pinmachines). Als die apparaten er staan ben je ook nog eens verplicht om je bij die machines jezelf “uit te checken uit de VS”. Er staat altijd iemand bij zo’n apparaat en je paspoort wordt erdoor gehaald en vingerafdrukken weer etc. Je krijgt dan een soort “bonnetje” dat je bent uitgecheckt uit de US. (Let op vervolgens moet je er ook nog voor zorgen dat je groene kaart wordt ingenomen bij het boarden).