Visum Vietnam

Beste Ton,

Weet je ook waar je precies moet zijn als je aankomt op Hanoi? Tweede vraag, wat zijn nou precies de kosten die je moet betalen bij de douane in Vietnam voor een visum. Ik blijf er drie weken. Vlieg op Hanoi en terug via HCM.

Hoor het graag van je,

Hallo muriel en Nathalie,

Wat je moet betalen op het vliegveld heeft paul al geschreven, dat is 45 usd PP.
Dit dus zonder de kosten voor een LOA ( letter of approval, deze moet je kopen via internet en prijzen gaan van 7 tot 25 usd pp ( paspoort ).

Ik ben de afgelopen 3 jaar niet meer via Hanoi in Viet Nam gekomen en weet niet of deze verplaats is.
Maar ik heb dit ook geschreven aan mensen die via Hanoi , en deze ben ik in Panh Thiet tegen gekomen afgelopen januari en deze vertelden mij dat het metteen opvalt en ze geen problemen hadden en in 10 minuten hun visum hadden.

Maar ik denk dat andere mensen dit wel meer specifieker weten en zullen reageren?

gr.
Ton.

Het vliegveld van Hanoi is vrij klein, dus je hoeft niet te zoeken. Bij aankomst moet je even rondkijken en dan zie je een klein kantoor, op de borden zie je dat daar visums te regelen zijn. Dit kantoor kom je tegen nog voordat je bij de bagage banden bent. Je ziet het vanzelf als je op de luchthaven aan komt en rondkijkt.

1 like

Wij gaan in maart een rondreis maken door Vietnam. Ik zie hier op het forum massa’s berichten staan over het Visum. Aanstaande maandag wil ik naar de ambassade rijden in Den Haag. Wat neem ik mee: 2 paspoorten, 2 ingevulde " Applications for vietnam entry Visa" voorzien van pasfoto’s, en mijn bankpasje om af te rekenen. Vergeet ik nog iets?

Groeten Ad,

Hallo Ad,

Nee, je bent niets vergeten.

Maar ben wel benieuwd waarom je niet voor een Visum on Arrival gaat, scheelt je zo honderd euro inclusief brandstof.
ook heb je zo maandag de hele dag vrij, of je wilt natuurlijk toch naar de den Haag, kan je, omdat je toch rijd, toch 70 a 80 euro besparen en zo wat meer besteden in den Haag op je vrije dag.

Voorwaarde is wel dat je vliegend Viet Nam binnen komt in Hanoi, Saigon of Danang.

VOA werkt echt echt goed en kost je in het uiterste geval misschien 30 minuten wachten maximaal ( moet echt alles tegen zitten ), maar je spaart wel bijna 100 euro uit

gr.
Ton.

1 like

Beste Ton, mijn vrouw wordt erg zenuwachtig als niet alles 100% van te voren geregeld is. Ik hen ook gekeken bij VOA en die mogelijkheid bestaat ook. Ik weet alleen niet wat je daarvoor van te voren moet en kunt regelen. Vind het allemaal erg omslachtig.
Nog bedankt voor je snelle reactie.

Groet Ad

Hallo

Ik lees al even mee op het forum en heb zo al erg veel nuttige informatie en tips kunnen verzamelen. Alvast bedankt daarvoor ! :slight_smile:

Maar toch nog een vraagje:
Mijn vriend en ik reizen deze zomer naar Vietnam en Cambodja. Nu ik wat de reis aan het uitstippelen ben, zit ik met iets ivm het Visum voor Vietnam. De situatie is de volgende;
We vliegen van België naar Hanoi. Na enkele dagen Hanoi e.d. reizen we door naar Cambodja (Siem Reap). Na rondreizen in Cambodja zouden we vanuit Phnom Penh terug naar Vietnam (Da Nang/Hoi An) reizen. Omdat tweemaal vliegen tussen Cambodja en Vietnam erg duur uitvalt, ben ik op zoek gegaan naar een goedkoper alternatief;
Optie 1: 1x vliegen (tussen Hanoi en Siem Reap) en van Phnom Penh met de bus naar Ho Chi Ming om van daaruit te vliegen naar Da Nang. Het is dan wel een dag reizen tussen Phnom Penh en Da Nang/Hoi An, maar het spaart wel de hele hoop geld uit

Optie 2: Onmiddellijk na aankomst in Hanoi doorvliegen naar Siem Reap. Cambodja verlaten via Phnom Pehn, per bus naar Ho Chi Mingh en vandaar vliegen naar Da Nang. Hanoi en omgeving (o.a. Halong Bay) doen we dan aan op het einde van de reis.

Hoe zit het dan met het visum?
Ik was in eerste instantie van plan om een VOA (multiple entry) te nemen. Dit kan nu echter niet omdat we ook via land in Vietnam zouden aankomen.

• Is het mogelijk om 1x VOA aan te vragen en eenmaal vooraf aanvragen in BelgiĂ«? Zorgt dit niet voor verwarring op de luchthaven in Vietnam? Het zou net iets goedkoper zijn dan een mutiple entry vooraf aanvragen in BelgiĂ« (€100 vs €120), maar misschien is die €20 het werk niet waard?
  • Is er 2x een visum voor Vietnam nodig bij optie 2? Onze vluchten heen en terug naar Hanoi zijn reeds geboekt, dus een “rechtstreekse vlucht” naar Siem Reap boeken is niet meer mogelijk. We komen vroeg in de ochtend aan in Hanoi, dus we kunnen nog dezelfde dag doorvliegen naar Siem Reap, of zijn we verplicht de transit-zone/luchthaven te verlaten (en dus over een Visum te beschikken)?

Hopelijk kunnen jullie me iets wegwijs maken?
Hoe meer ik er op denk, hoe meer verwarrend het allemaal wordt :wink:

Alvast bedankt!
Groetjes, Caroline

Hallo Caroline,

Helemaal leuk dat je ZO Azië gaat bezoeken.

Ik denk dat je je zoveel hebt ingelezen dat je het moeilijker maakt dan dat het is.

Ik zal beginnen met het visum.

Wanneer je via VOA een multi entry visum aanvraagt, krijg je dus een Letter of Aproval voor meerdere keren de grens van Vit Nam over te steken vanaf een buurland over land of via een luchthaven van een verder gelegen land.
Je moet dus wel of in Saigon, Danang of Hanoi dit visum kopen bij binnenkomst via het vliegveld.

Je hoeft dus maar 1 maal dit visum ( multi entry te kopen ).
Betekend dus dat wanneer je via een visumbureau een aanvraag doet voor een LOA ( multi entry ), je deze krijgt en je op het vliegveld in Hanoi een multi entry visum krijgt tegen betaling van 65 usd.
Dan maakt het niet meer uit hoe ( over land of zee ) en waarvan je Viet Nam binnenkomt in de periode die het visum geldig is.

Ga er even vanuit dat je een visum wilt voor 1 maand. Wil je een visum voor 3 maanden multi, en je zou het nu meteen willen hebben en je kan dit nergens regelen op internet, stuur me even een PB, dan heb je het ( wanneer je zou willen desnoods morgen ) binnen 1 week. Aanvraag zit dan op 30 a 40 usd pp per visum ongeveer + 95 usd stamp fee ( visum )

Denk dat dit antwoord je probleem oplost over het visum.

Ik heb ook even gekeken naar wat je wilt met het vliegen.

Ik denk dat je even moet omswitchen om het goedkoper te houden.

Vlieg op Bangkok voor optie 1 en 2 .
Vluchten op Bangkok zijn goedkoop en dan kan je alle kanten op.

Je kan dan bijv. van Bangkok naar SR en zo Viet Nam binnen gaan; nadeel is dat je dan wel een echt visum nodig hebt, maar dit zou je kunnen uitrekenen of het goedkoper is.

Ik zou je daar wel mee wille helpen, mits je iets van een schema van je vakantie zou willen plaatsen.
Vind de door jouw gegeven informatie even wat onduidelijk.

kom nu niet verder dat je Hanoi, SR, PP, Danang en omgeving, Saigon.

Met deze informatie zou ik het zo doen

Europa naar Bangkok en door naar SR, naar PP, naar Saigon, vlucht Danang, vlucht hanoi, vlucht Hanoi naar bangkok en vlucht naar Europa.

Natuurlijk hoeft niet elk traject in Viet Nam een vlucht te zijn wanneer je ergens tussendoor ook wilt verblijven.

Hoop dat dit je helpt aan een leuk weekend.

gr.
Ton.

Ik begrijp dat je al retourtickets hebt naar Hanoi. Als je graag wat goedkoper uit wilt zijn met de tickets van Hanoi naar Cambodja, dan zou je kunnen overwegen om naar Phnom Penh te vliegen. Dat kan met Airasia via Bangkok vanaf 80 euro pp

Dat heb ik nog al eens gehoord :slight_smile:

Erg bedankt voor jullie reactie alvast. Mijn vraag over het visum is nu opgelost. Het is de eerste maal dat ik met een reispaspoort en visum zal reizen, dus het is allemaal wat nieuw voor me. We komen sowieso aan op de luchthaven van Hanoi, dus VOA (1 mnd, multiple entry) blijft ok. We vertrekken pas 29 juni, dus er is nog geen haast bij, maar het is al een hele geruststelling.

We hebben inderdaad al retourtickets naar Hanoi, dus vliegen op Bangkok is geen optie meer. 1x ‘duur’ vliegen tussen Hanoi en Siem Reap past nog wel binnen het budget en spaart wel tijd uit.

Ton, ik geef je wat meer informatie over onze vakantie:
Onze eerste, voorlopige planning is de volgende:
30 juni: 6u25 aankomst Hanoi
01 - 05 juli: Hanoi, Halong Bay, Cuc Phuong (?)
05 juli: Hanoi - Siem Reap (vlucht)
06 - 08 juli: Siem Reap
09 - 10 juli: Battampang
11 - 12 juli: Phnom Penh
13 juli: Phnom Penh-Saigon (bus) Saigon-Da Nang(vlucht) - Hoi An
14 juli: Hoi An
15 juli: Hoi An + trein naar Hué
16 juli: Hué + nachttrein naar Hanoi
17 juli: 23u55 vertrek Hanoi

Behalve aankomst en vertrek in Hanoi staat nog niets echt vast. Er is wel een voorwaarde: we reizen een stuk samen met vrienden die zouden meereizen tot 13/14 juli. Zij willen Cambodja zeker doen, dus dit kunnen we niet naar het einde van de reis verschuiven.
Ik besef dat we een beetje beperkt zijn in tijd, maar langer vakantie nemen was niet mogelijk omwille van m’n werk. Daarom hebben we ook de keuze gemaakt om vooral Noord & Centraal Vietnam aan te doen. Saigon staat eigenlijk niet op de planning, tenzij als “tussenstop”.

Ik heb alvast nog volgende vragen:

• Het nationaal park Cuc Phuong lijkt er mooi en wil ik graag aandoen,maar weet niet of dit haalbaar is?
  • Op het einde zouden we reizen per trein om ook nog Hue aan te doen. Hoe betrouwbaar/comfortabel zijn (nacht)treinen in Vietnam?
  • Hoeveel tijd op voorhand dien je in de luchthaven te zijn in Vietnam? 2u/3u zoals in Europa of hoeft zoveel niet?
  • De bijkomende vluchten zou ik online boeken via Vietnam Airlines; verloopt dit vlot? zijn er bijkomende kosten? Is een klasse ‘Saver’ comfortabel of is ‘Saver Flex’ of Eco Flex’ eerder aan te raden?

Groetjes,
Caroline

Oeps, 2x gepost
 dat was niet de bedoeling

Hallo Caroline,

Jammer dat je meer kunt krijgen, maar is nu eenmaal niet anders.

De provincie ninh Binh met Cuc Phuong en Trang An en/of Tam Coc kan er wel ingepland worden, mits je maar 1 nacht overnacht in Halong Bay.
Zo heb je 1 nacht voor voor die omgeving

Maar je dan wel weer reizen.
Ik zou deze dagen nemen in Hoi An, dan heb je samen met je vrienden nog leuke dagen aan het strand bij Hoi An en daar kan je ook de omgeving bezoeken evt. ( is ook de moeite waard. )

Dus dan misschien zo
30-6 Hanoi + overnachten
1-7 Halong Bay en overnachten
2-7 Halong Bay naar Hanoi en overnachten
3-7 Hanoi naar SR
4-7 t/m 6-7 SR
7-7 + 8-7 Battampang
9-7 + 10 7 PP
11-7 PP, Saigon , Danang, Hoi An
12-7 Hoi An
13-7 Hoi An
14-7 naar Hue met auto en vrienden afzetten vliegveld? )
15-7 Hue
16-7 nachtrein naar Hanoi
17-7 vertrek Hanoi

Zo heb je 2 volle dagen strand + leuk stadje en je kan er fietsen huren voor de omgeving te verkennen, boottct naar ham island enz.

Inchecken vliegveld
wanneer je met Viet Nam airlines vliegt , dan opent de balie voor die vlucht officieel 2.5 uur voor vertrek en sluit 45 minuten voor vertrek.
Maar je kan ook 5 uur vooraf inchecken al je dat wilt, maar niet later dan 45 minuten voor vertrek.

Dit is de officiele website van Vietnam ailines en geen andere, dat zijn reisbureaus die er veel op lijken.

http://www.vietnamairlines.com/wps/portal/en/site/home?country=netherlands

Saver enz.
dit heeft niets met de stoel te maken.
Mensen die een "saver ticket "kopen of "saver flex "of "eco saver " wil niets zeggen over de stoel.
Prijsverschil zit erin dat je bij een eventuele annulering of omzetting naar een andere dag dit met "saver"niet kan doen en dus je geld kwijt bent.
met de andere opties kan je tegen een kleine vergoeding je reis omzetten ( bijv. niet naar SR maar naar bijv. Saigon op welke dag dan ook wanneer je wilt ). Bij het annuleren krijg je je geld terug minus administratiekosten.
Wanneer je dit vooraf doet dan krijg meer terug dan achteraf bij het niet opdagen ( zelfs dan krijg je bijna 75% van de ticketprijs terug ).

Dus zowel "saver "als de overige klasses zitten economic en alleen bovenstaande zijn de verschillen.

Ik zou geen trein nemen om van Hoi An naar Hue te gaan; is een ritje van 3.5 uur met de bus door de tunnel.
Maar ik zou met een auto door de Hai Van Pass gaan, tel er dan een 2 uurtjes bij, afhankelijk hoelang je daar wilt verblijven en wilt lunchen onderweg.
Ook kan je je vrienden afzetten op het vliegveld in Danang, wanneer ze gaan vliegen natuurlijk.

Hoop dat ik zo je vragen een beetje allemaal beantwoord heb?

wens je nog een fijn weekend.
Ton.

1 like

Hallo Ton,

Heel erg bedankt voor je reactie! Jij bent echt een schat aan informatie :slight_smile:
De reisroute die je voorstelt ziet er erg goed uit. Op die manier kunnen onze vrienden ook nog Hoi An meepikken

Had ook al over de Hai Van Pass gelezen, inderdaad een mooi alternatief voor de tunnel

We bespreken het zsm mt onze reisgenoten (zij verblijven momenteel in Taiwan) en dan beginnen boeken
 Mogelijks kom ik dan nog wel eens met een paar vraagjes af :wink:

Groetjes,
Caroline

hallo Caroline,

Ben blij dat ik wat heb kunnen helpen.

lees ik niets meer van je, dan wens ik je een nog een fijne vakantie.

gr.
Ton.

Hoi,

Ik ga binnenkort samen met mijn vriend naar Vietnam.
We hebben op dit moment nog geen visum aangevraagd, ik twijfel nog over de manier waarop we dit gaan doen.
Heb je nou wel of niet een ‘brief’ nodig van je vliegtuigmaatschappij om een visa on arrival te krijgen?

Alvast bedankt.

Hallo Claudia,

Antwoord is heel simpel.

Nee, je hebt geen brief nodig van de luchtvaartmaatschappij, maar wel van de Vietnamese immigratie dienst.
Dit wanneer je voor Visum on arrival ( VOA ) wilt gaan.

Ga je een visum kopen dan is er natuurlijk niets aan de hand.

Wanneer je voor VOA gaat, dan vraag je, via een kantoor naar keuze, toestemming om Viet Nam vliegend binnen te mogen komen zonder visum.
Wanneer deze aanvraag wordt goedgekeurd, krijg je een zogenaamde : letter of approvall ( LOA ).

Wanneer je dan land op de 1 van de vliegvelden, Saigon, Hanoi of Danang krijg je op vertoon van deze brief + form on arrival + 1 pasfoto + 45 usd het echte visum.

De luchtvaartmaatschappij heeft hier niets over te zeggen en heeft nergens invloed op.

Het enigste wat de luchtvaartmaaschappij verlangt is dat je Viet Nam in mag en zij niet verplicht worden om je terug te laten vliegen en geen boete krijgen wanneer blijkt dat je Viet Nam niet in mag.

Dit controleren ze dus of je een visum hebt of de LOA; heb 1 van deze dan mag je gewoon mee.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt zo Claudia, zoniet laat het even weten.

gr.
Ton.

Hallo

Ik heb nog een vraag ivm VOA aanvragen. Ik en m’n vriend vertrekken op 29/06 en komen op 30/06 aan in Vietnam, we reizen enkele dagen later door naar Cambodja, om de reis in Vietnam af te sluiten op 17/07 (aankomen in BelgiĂ« 18/07).
We hebben dus een Visum ‘1 month multiple arrival nodig’.

Ik lees de meest positieve reacties over http://www.myvietnamvisa.com/. Maar daar kan je die niet (meer) aanvragen. De ‘Stamp fee’ voor multiple entry zou wel 95$ zijn.
Op http://www.cheapvietnamvisa.net/ lees ik 65$?
De uitleg op http://www.visumvietnam.nl/ is nogal verwarrend; 65$ of 95$?

Mijn vraag dus: welke site(s) kan ik vertrouwen? hoeveel zou de VOA 1 month multiple entry normaal kosten?

Groetjes,
Caroline

Hallo Caroline,

Vreemd, heb het ook geprobeerd en inderdaad bij 'Myvietnamvisa" kan je geen multiple visa meer aanvragen.
maar er zijn er nog diverse te vinden .

Maar ik kan je schrijven dat je voor een multiple visa $65 moet betalen en geen 95 usd.

Ik weet dit zeker omdat ik in december en januari ook Viet Nam en Cambodja ga bezoeken; even een copy van mijn reisbureau over stamp fee.

Dear Mr. Ton,
Please receive herewith the Approval Letter for your Vietnam Visa. Kindly check all information and let me know if there is any mistake. Once you arrive at the airport, please bring with you:

• Your valid passports
  • This approval letter that we issue to you
  • 2 photos/person
  • 65usd/person for multiple visa stamp fee and pay at the immigration desk at the airport.

Normaal heb je maar 1 foto nodig voor het visum voor Viet Nam en zij schreef 2, heb daarop gereageerd en hieronder haar antwoord.

Dear Mr. Ton,
Yes, normally they just require 1 photo :). However, just to avoid any unexpected issue may happen, we usually advise clients to bring extra photo in case.

And also, please prepare with you 1 or 2 more photos (1 is required) for Cambodia Visa as well.
PS: I “liked” your facebook page. It’s very lovely and I’ll be following every update of it :).
Warm regards,

Denk dat je nu alle informatie hebt, ik heb ook niet meer.
Alleen met de prijs voor de Loa kan je gaan shoppen, kan je daar niet mee helpen want die zit in de de reissom.

Misschien dat er andere mensen daar je een prijsindicatie kunnen geven?

gr.
Ton.

ps.
Wist je ook dat we een facebook pagina hadden?

Ton,
Bedankt voor je reactie. Dan reken ik p $65/pp voor de stamp fee.
Extra pasfoto’s meedoen lijkt mij ook geen kwaad te kunnen.

Ik had inderdaad nog graag van anderen gehoord wat hun ervaringen zijn met sites als http://www.cheapvietnamvisa.net/?

Zij sturen de LOA door per e-mail. Die dien je dan zelf uit te printen neem ik aan; in kleur of zou zwart/wit ook OK zijn? (wij hebben namelijk nogal een slechte kleurenprinter
).

Groetjes,
Caroline

ps. je mag me gerust de link van de facebook pagina doorgeven :slight_smile: