Visum Vietnam

Hallo iedereen,

Ik heb nog een vraag wat betreft het visum voor Vietnam. Vanaf eind oktober zullen mijn vriendin en ik 3 maanden gaan rondreizen door zuid-oost Azië. Hierbij willen we ook graag naar Vietnam. Nu is het zo dat we waarschijnlijk over land Vietnam binnen zullen komen en dus niet per vliegtuig. Hoe zit het dan met het visum? En ben je verplicht om aan te geven wanneer je Vietnam in komt en weer weggaat. Dat zijn dingen die we namelijk niet gepland hebben, aangezien we op de bonnefooi gaan. Hopelijk kan iemand ons helpen.

Vriendelijke groet,
Marije van der Kuijl

Hallo Marije,

Zoals je waarschijnlijk al uitgezocht hebt kan je over land niet met een VOA binnenkomen.
Dus moet je een echt visum hebben.

Deze kan je kopen voor de termijn van 1 maand of 3 maanden.
De datum van binnenkomst is niet van belang , je mag niet eerder dan die datum wel later.
De datum van Viet Nam verlaten is net andersom; wel eerder verlaten en niet later.

Je kan ook in Cambodja, Laos en Thailand in bijna alle steden een visum regelen.

Alleen in de plaatsen Bangkok, Sihanoukville en Vientiane kan je dit in 1 dag regelen omdat daar de visa afgehandeld worden.
In andere steden wordt je paspoort naar die steden gestuurd wat dus betekend dat je 1 of meerdere dagen zonder paspoort zit.

gr.
Ton.

1 like

Hoi Ton,

Als eerste bedankt voor je reactie! Heb nog wel een aantal vragen haha. Als ik dus goed begrijp kunnen we het visum ook in Thailand regelen (Bangkok) en hoeven we dus niet perse naar de ambassade in Nederland?
Daarnaast weten we nu bijvoorbeeld nog niet eens of we bij wijze van spreken in november of in januari Vietnam aandoen.
Mijn vraag is dus of die 30 dagen ingaan op het moment dat je Vietnam binnen stapt, of moet je van te voren (wanneer je het visum in Bangkok haalt) wel 2 data opgeven?

Groetjes!

Hallo Marije,

Helemaal juist; je moet bij aanvraag voor een visum in, zeg Bangkok, de twee datums aangeven.
Tussen die twee datums kan je Viet Nam in en op de laatste moet je het land verlaten hebben dus…

In ZO Azie regelen is wat goedkoper; kost je misschien een halve dag met het reizen naar toe en terug ( afhankelijk waar je zit natuurlijk ). Je kan het daar ook uitbesteden aan de vele kantoortjes ( ben je wel weer je paspoort enkele uren kwijt )

gr
Ton.

Wij landen op Bangkok eind oktober en zullen hier vijf nachten zijn. We hebben dus wel de tijd om hier dan het één en ander te regelen. Is het wel verantwoord en veilig om dit gewoon daar te doen? En waar doen ze dit precies? Moet je dan naar de ambassade in Bangkok of zijn er verschillende bureautjes waar dit geregeld kan worden? Sorry voor mijn duizend en één vragen haha!

Hoi Marije,

Geeft niets, je vraagt maar.

Weer helemaal juist.
Je kan het visum halen op de Vietnamese ambassade.
Maar naast de vele kantoortjes bieden ook talrijke hotels, guesthouses deze service.
Hoef je niet te zoeken naar de ambassade en de reiskosten ernaar toe en terug te betalen.

gr
Ton.

Hoi Ton,

Nou ik ben weer een hele hoop info rijker! Dankjewel.
Het lijkt mij dan het beste dat we dit regelen bij het hotel waar we slapen die vijf nachten. Dit is gewoon betrouwbaar en goed toch? Scheelt ons een hoop tijd met het regelen in Nederland in ieder geval!

Groetjes,
Marije

Hoi Marije,

Is goed en betrouwbaar; vele duizenden mensen doen het zo.

Ik wens je nog een mooie en leuke vakantie toe.
En heb je nog vragen, dan zie we ze wel op de site langskomen.

Veel plezier in Azie
Ton.

1 like

Hoi Marlot,

Volgens mij kan ik dit alleen als beheer. Wat je dan kunt doen, is mij een pb sturen met de vraag of ik het bericht wil verwijderen.

Heb je voldoende antwoord op je vraag? Of zal ik je berichtje nog laten staan?

Groetjes, Anne

weet iemand of het mogelijk is om in Ho Chi Minh City bijv. voor een week goede fietsen te huren? of bijv. een reisburo daar ter plaatse wat goede fietsen verhuurt incl. route en logies door de Mekong-delta?

ansko

Je mag hem weghalen;) Thnx!

Hallo Ansko,

Natuurlijk kun je in Saigon goede fietsen huren.

Maar de meeste mensen, die willen gaan fietsen in de Delta gaan dit doen gedeeltelijk met autu/bus en op de fiets.
Op deze manier kun je veel meer zien.

Wanneer je bijv. van Saigon- Cai Be - Can Tho en weer terug wilt fietsen is dit bij elkaar al snel 375 km; met de fiets 15 km/hr is al snel 25 uur fietsen en dan heb je alleen maar de hoofdwegen gehad tussen de steden.

Daarom misschien naar een plaats te rijden met auto/bus en in die plaats een fiets huren en daar wat rondtouren en misschien een homestay en dan dan weer verder naar een andere plaats met de auto/bus enz.

Dit kan je allemaal zelf regelen ter plekke; kost wel wat tijd.

Daarom dat veel mensen dit laten verzorgen door een bureau en dan met een gids om zeker zo’n lange periode ( 7 dagen ) veel te zien.
Wil je maar op 1 lokatie wat fietsen dan zou ik geen bureau in schakelen, maar gewoon daar een fiets huren en een kaart vragen en fietsen.

Er zijn honderden bureaus die een gecombineerde fiets/ auro tour kunnen verzorgen.
Hoewel ik nog niet deze gecombineerde tour in de Delta gedaan heb, kan ik je wel Buffalo Tours aanbevelen. Ik boek hier eigenlijk alle trips de afgelopen 13 reizen naar Viet Nam en alles perfekt.
Neem aan dat deze ook probleemloos is.

Wanneer je eventueel je keuze op Buffalo valt vraag dan naar gids Raki.
Deze jongen is geweldig en heeft zijn opleiding gevolgd als monnik op de universiteit omdat zijn ouders te arm waren om hem een goede toekomst te bieden.
Staat ook op het filmpje, de jongen met de grote bril. Hij heeft een probleem met zijn ogen draagt altijd een bril met donkere glazen.

Wens je verder succes met je planning en natuurlijk een mooi weekend.

gr.
Ton.

Hallo Ton en Marije,

Wellicht kan een van jullie mij helpen. Ik ben nu in noord Thailand (Chiang Mai) en heb een visum voor langer dan 1 maand nodig voor Vietnam (vanaf eind januari). Voor het aanvragen van een visum van 3 maanden werd mij nu een bedrag van 8000 baht verteld (bij een tourist information bureau), wat zoveel is als 200 euro… Ik vind het een bijzonder hoog bedrag. (voor 1 maand vragen ze 3200 baht, oftewel 75 euro).

Hoe hoog is het bedrag als ik het in Laos regel in Vientiane? En hoeveel tijd kost me dat? Ik weet dat er daar een ambassade is, dus wellicht het proberen waard?

Ik hoop dat jullie me met wat advies kunnen helpen.
Alvast hartelijk dank! :chin:

Hoi, hoi,

Is het nodig om een visum te regelen als je overland naar Vietnam gaat?
Wij zouden vanuit Bangkok door Cambodja naar Vietnam reizen en hadden gehoord dat het mss niet nodig was op voorhand een visum te regelen. Wat denken jullie?

Voor zover ik weet kun je geen visum bij aankomst regelen. Enkel op drie luchthavens met een Letter of Approval. Overland dus visum regelen. Kan volgens mij wel in bijv. Bangkok geregeld worden.

Het hoeft inderdaad niet op voorhand, maar zou het inderdaad in Bangkok of Phom Penh doen.

Mooie reis gaan jullie maken!

Groetjes, Anne

@Vlinder1980/ Nienke, ik heb helemaal over je bericht heen gelezen. Sorry! Ik vind het bedrag voor een visum ook erg hoog een hoop dat je het in Vientiane hebt kunnen regelen.

Groetjes, Anne

Hallo Jolijn,

Britt heeft gelijk voor wat betreft het regelen van een visum voor Viet Nam in Viet Nam.
Dit kan alleen via een LOA ( letter of approval , vooraf kopen ) en deze wordt dan omgezet in een echt visum op de door Britt genoemde luchthavens tegen betaling van 25 dollar.

Anne heeft ook gelijk, met dien te verstande dat je het visum kan gaan kopen in Bangkok, maar niet in PP.

Kan wel maar visum in Cambodja voor Viet Nam gaat via de stad Sihanoukville waar het consulaat van Viet Nam gevestigd is. Dus daar is het persoonlijk te regelen in 1 uur of minder.

Anders, in PP, gaat het via een visabureau of de ambassade en een koerier en kost je 1 a 2 dagen of meer.
Je hebt dus die dagen geen paspoort als je in PP bent en in Cambodja het visum wilt regelen.

Prijs is geloof ik 30a 35 dollar wanneer je het zelf regelt in Sihanoukville.

gr.
Ton.

Merci allemaal voor de reactie,
Het lijkt voor ons dan het praktischte om in Brussel of in Bangkok naar de ambassade te gaan. Ik denk niet dat we in Sihanoukville passeren, en een paar dagen ons paspoort kwijt lijkt mij ook niet erg handig. Weten jullie of er een groot verschil is in kosten?