visum vietnam

We gaan dit jaar naar Vietnam en Cambodja. In Vietnam moeten we 2 keer binnen : éénmaal bij aankomst, daarna nog eens als we vanuit Cambodja terug naar Vietnam gaan. Het visum is één maand geldig. Hoeveel dagen telt men voor één maand (30 of 31) ?

Met 1 maand wordt standaard 30 dagen bedoeld. (Zo’n dingen worden vaak in veelvouden van 30 geteld, een visum voor 3 maand is gewoonlijk ook maar 90 dagen geldig).

Kijk wel goed na of je geen multiple entry visum nodig hebt voor Vietnam.

Bedankt EvaC; ik kom juist op de 30ste dag voor de tweede keer Vietnam binnen en blijft er dan nog 7 dagen. Is dit doenbaar met 1 entry ?

Ik ben zelf nog niet in Vietnam geweest dus ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat je een tweede visum gaat moeten kopen (of eerder een verlenging met toelating tot opnieuw binnenkomen regelen in Vietnam). Je zegt het zelf, je blijft nog 7 dagen nadat je visum verloopt. Ik denk dus niet dat dat gaat pakken…

Een visum voor Vietnam dat 1 maand geldig is, bestel je voor een datum in één maand tot dezelfde datum in de volgende maand - b.v. van 4 juli-4 augustus. Het is dus werkelijk een maand. Als je een single entry aanvraagt mag je binnen die periode 1 keer het land binnenkomen en moet je het land uiterlijk op de laatste dag van de geldigheid van het visum weer verlaten. Dus als we even de datums van het voorbeeld aanhouden, dan mag je Vietnam binnenkomen vanaf 4 juli en moet je uiterlijk op 4 augustus het land weer verlaten.

Wanneer je het land binnen die periode verlaat en daarna weer terugkeert kan dat alleen als je een multiple entry visum hebt en je uiterlijk op de laatste dag van geldigheid het land verlaat. In jouw geval kom je 2 keer het land binnen enverlaat je het land niet binnen 30 dagen. Daarom heb je een 3 maanden multiple entry nodig!

EvaC en Nunu : bedankt voor de snelle reaktie. Een multiple entry voor 3 maanden zal inderdaad de veiligste manier zijn.

Ik denk dat je het wel weet … Als je de eerste keer door de lucht in Vietnam aankomt, kun je een visa on arrival (VOA) krijgen. Om van die mogelijkheid gebruik te kunnen maken moet je dan wel van te voren een Letter Of Approval (LOA) aanvragen. Dat kan het goedkoopst via de site http://www.cheapvietnamvisa.net/.

Nunu, super bedankt voor de link; inderdaad een serieuze besparing !

Wij hebben vorige zomer zelf een LOA besteld via die site en dat is prima bevallen. Omdat het een Vietnamees bureau is, is het veel goedkoper. De service was prima en ik kan het van harte aanbevelen!

Om in Vietnam niet te lang te hoeven wachten voordat je je visum krijgt, kun je de arrival form al vast invullen. Deze vind je op http://www.myvietnamvisa.com/form-on-arrival.pdf. 1 invullen per paspoort, een losse pasfoto er bij en gepast bedrag in dollars, dan hoef je maar 1 keer in de rij te wachten. Bij ons duurde het 5 minuten.

Nunu, dat is nu wel een andere website dan http://www.cheapvietnamvisa.net/. : we komen hier rechtstreeks op het formulier dat we bij aankomst moeten afgeven. Wil dit zeggen dat we hiermee ook de $ 30,-/pp service fee kunnen besparen ?

Surf eens naar http://www.visa-vietnam.org/ daar staat handig informatie in over het verkrijgen van een visum voor Vietnam,ook Kan je op deze site een visum aanvragen.
Je betaald hen 20$, dan krijg jij een pre approved letter opgestuurd via de mail (.pdf), deze moet je uitprinten, meenemen en eenmaal in Vietnam samen met 2 pasfoto’s laten zien bij de speciale ‘visa on arrival/pre approved’ balie… waar je nog wel 30$ stamp-fee moet betalen

Het formulier krijg je normaliter pas op het vliegveld. Daarna moet je het invullen en dan opnieuw in de rij, die ondertussen langer geworden is. Als je hem van te voren al invult gaat alles een stuk sneller :wink: Het ingevulde formulier + pasfoto + LOA (die je vooraf aangevraagd, betaald en uitgeprint hebt) en de stampfee in $ geef je dan af samen met je paspoort en nadat alles gecontroleerd is, krijg je je visum in je paspoort. De 30$ service fee, daar kom je niet onderuit.
De link die Georges noemt is ook prima. Het is daar echter in jullie geval 15$ duurder pp…

Hi, ik kan nu weg met de gegeven info, waarvoor dank !